JuristNET

Juristnet, bine ati venit! BINE ATI VENIT!
JuristNET este o alternativă modernă şi eficientă la mijloacele clasice de informare, documentare şi consultanţă juridică
Mai multe despre JuristNET
Lista cu servicii si onorarii prestate de Biroul de consultanta Master Business SERVICII PRESTATE SI ONORARII PERCEPUTE DE BIROUL NOSTRU
Servicii profesionite-tarife mici
Intră în secţiunea de servicii juridice
Magazin online de formulare, modele contracte, actiuni si cereri in justitie. MAGAZIN ON-LINE DE FORMULARE JURIDICE
Comandati aici modele pentru acţiuni şi cereri în justiţie, Contracte, Formulare
Intră în secţiunea de comandă

 
Ordonanta nr. 7 din 07/19/2001

impozitul pe venit

Monitorul Oficial nr. 435 din 08/03/2001

In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1 pct. II.1 din Legea 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,

Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.

CAPITOLUL I - Dispozitii generale

SECTIUNEA 1 - Definitii

Art. 1.

In sensul prezentei ordonante, termenii sau expresiile de mai jos au urmatorul inteles:

a) impozitul pe venitul anual global reprezinta suma datorata de o persoana fizica pentru veniturile realizate intr-un an fiscal, determinata prin aplicarea cotelor de impunere asupra venitului anual global impozabil stabilit in conditiile prezentei ordonante;

b) venitul anual global impozabil reprezinta suma veniturilor nete realizate din activitati independente, din salarii, din cedarea folosintei bunurilor, precum si a veniturilor de aceeasi natura realizate din strainatate, obtinute de persoanele fizice romane, din care se scad pierderile fiscale reportate si deducerile personale;

c) venitul brut aferent fiecarei categorii de venit cuprinde sumele incasate si echivalentul in lei al veniturilor in natura;

d) venitul net/pierderea pentru fiecare categorie de venit reprezinta diferenta dintre venitul brut si cheltuielile aferente deductibile;

e) cheltuielile aferente deductibile sunt acele cheltuieli efectuate in cadrul activitatilor desfasurate in scopul realizarii venitului, in conditiile prevazute de legislatia in vigoare;

f) deducerile personale reprezinta o suma neimpozabila acordata contribuabilului, cuprinzand deducerea personala de baza si deducerile personale suplimentare, in functie de situatia proprie sau a persoanelor aflate in intretinere;

g) creditul fiscal extern reprezinta suma platita in strainatate cu titlu de impozit si recunoscuta in Romania, care se deduce din impozitul pe venit datorat in Romania;

h) impozitul final este impozitul stabilit asupra categoriilor de venituri impuse separat si care nu se includ in venitul anual global impozabil, conform prezentei ordonante.

SECTIUNEA a 2-a - Contribuabili

Art. 2.

(1) Este subiect al impozitului pe venit, in conditiile prezentei ordonante, persoana fizica rezidenta, denumita in continuare contribuabil:

a) persoana fizica romana cu domiciliul in Romania, pentru veniturile obtinute atat din Romania, cat si din strainatate;

b) persoana fizica romana fara domiciliu in Romania, pentru veniturile obtinute din Romania prin intermediul unei baze fixe situate pe teritoriul Romaniei sau intr-o perioada ce depaseste in total 183 de zile in orice perioada de 12 luni, incepand sau sfarsind in anul calendaristic vizat;

c) persoana fizica straina, pentru veniturile obtinute din Romania prin intermediul unei baze fixe situate pe teritoriul Romaniei sau intr-o perioada ce depaseste in total 183 de zile in orice perioada de 12 luni, incepand sau sfarsind in anul calendaristic vizat.

(2) Sunt, de asemenea, contribuabili, in conformitate cu prevederile prezentei ordonante, persoanele fizice romane fara domiciliu in Romania, precum si persoanele fizice straine, care realizeaza venituri din Romania in alte conditii decat cele mentionate la alin. (1) lit. b) si c) si potrivit conventiilor de evitare a dublei impuneri, dupa caz.

Art. 3.

In aplicarea prezentei ordonante Romania inseamna teritoriul de stat al Romaniei, inclusiv marea sa teritoriala si spatiul aerian de deasupra teritoriului si marii teritoriale, asupra carora Romania isi exercita suveranitatea, precum si zona contigua, platoul continental si zona economica exclusiva, asupra carora Romania isi exercita, in conformitate cu legislatia sa si potrivit normelor si principiilor dreptului international, drepturi suverane si jurisdictia.

SECTIUNEA a 3-a - Sfera de aplicare

Art. 4.

(1) Categoriile de venituri care se supun impozitului pe venit sunt:

a) venituri din activitati independente;

b) venituri din salarii;

c) venituri din cedarea folosintei bunurilor;

d) venituri din dividende si dobanzi;

e) venituri din pensii, pentru suma ce depaseste 5.000.000 lei pe luna;

f) venituri din activitati agricole, definite potrivit legii;

g) alte venituri.

(2) In categoriile de venituri prevazute la alin. (1) se includ atat veniturile in bani, cat si echivalentul in lei al veniturilor in natura.

Art. 5.

Nu sunt venituri impozabile si nu se impoziteaza, potrivit prezentei ordonante, urmatoarele:

a) ajutoarele, indemnizatiile si alte forme de sprijin cu destinatie speciala, acordate din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetele locale si din alte fonduri publice, precum si cele de aceeasi natura primite de la terte persoane, cu exceptia indemnizatiilor pentru incapacitate temporara de munca, de maternitate si pentru concediul platit pentru ingrijirea copilului in varsta de pana la 2 ani, care sunt venituri de natura salariala;

b) veniturile sub forma darurilor acordate copiilor minori ai angajatilor cu ocazia zilei de 1 iunie si a sarbatorilor de sfarsit de an, precum si angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie, in limita sumei de 1.000.000 lei pentru fiecare persoana si eveniment;

c) ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru pierderi insemnate in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, precum si in cazul unor boli grave sau incurabile ale angajatului;

d) sumele incasate din asigurari de orice fel reprezentand despagubiri, sume asigurate, precum si excedentul rezultat din fructificarea rezervelor constituite din primele platite de asigurati;

e) sumele primite drept despagubiri pentru pagube suportate ca urmare a calamitatilor naturale, precum si pentru cazurile de invaliditate sau de deces, produse ca urmare a unor actiuni militare, conform legii;

f) pensiile I.O.V.R., sumele fixe de ingrijire pentru pensionarii care au fost incadrati in gradul I de invaliditate, precum si pensiile, altele decat cele platite din fonduri constituite prin contributii obligatorii la un sistem de asigurari sociale si cele finantate de la bugetul de stat;

g) contravaloarea cupoanelor ce reprezinta bonuri de valoare care se acorda cu titlu gratuit persoanelor fizice conform dispozitiilor legale in materie;

h) contravaloarea echipamentelor tehnice, echipamentului individual de protectie si de lucru, alimentatiei de protectie, medicamentelor si materialelor igienico-sanitare, precum si alte drepturi de protectie a muncii, ce se acorda potrivit legislatiei in vigoare;

i) sumele sau bunurile primite sub forma de sponsorizari sau mecenat;

j) alocatia individuala de hrana acordata sub forma tichetelor de masa, suportata integral de angajator, si hrana acordata potrivit dispozitiilor legale;

k) veniturile obtinute ca urmare a transferului dreptului de proprietate asupra bunurilor imobile si mobile corporale din patrimoniul personal, exclusiv cele obtinute din transferul dreptului de proprietate asupra valorilor mobiliare si partilor sociale;

l) sumele primite, potrivit dispozitiilor legale, pentru acoperirea cheltuielilor de mutare in interesul serviciului;

m) sumele primite pentru acoperirea cheltuielilor de natura celor de transport, cazare, indemnizatiei sau diurnei acordate pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, precum si in cazul deplasarii, in cadrul localitatii, in interesul serviciului, cu exceptia celor acordate de persoanele juridice fara scop lucrativ, peste limitele legale stabilite pentru institutiile publice;

n) indemnizatiile de instalare ce se acorda o singura data, la incadrarea intr-o unitate situata intr-o alta localitate decat cea de domiciliu, in primul an de activitate dupa absolvirea studiilor, in limita unui salariu de baza la angajare, precum si indemnizatiile de instalare si mutare acordate, potrivit legilor speciale, personalului din institutiile publice si celor care isi stabilesc domiciliul in localitati din zone defavorizate stabilite potrivit legii, in care isi au locul de munca;

o) drepturile in bani si in natura primite de militarii in termen, militarii cu termen redus, studentii si elevii militari ai institutiilor de invatamant militare si civile;

p) bursele primite de persoanele care urmeaza orice forma de scolarizare sau perfectionare profesionala in cadru institutionalizat;

r) sumele sau bunurile primite cu titlu de mostenire si donatie;

s) veniturile din agricultura si silvicultura, cu exceptia celor prevazute la cap. II subcap. B sectiunea a 7-a.

Art. 6.

Sunt venituri scutite de impozit pe venit, potrivit prezentei ordonante, urmatoarele:

a) veniturile membrilor misiunilor diplomatice si ai posturilor consulare, cu conditia reciprocitatii, in virtutea regulilor generale ale dreptului international si a prevederilor unor acorduri speciale la care Romania este parte, precum si veniturile nete in valuta acordate personalului trimis in misiune permanenta in strainatate, potrivit legii;

b) veniturile oficialilor organismelor internationale realizate in cadrul acestor organisme ca urmare a activitatii desfasurate in Romania; calitatea de oficial este confirmata de Ministerul Afacerilor Externe;

c) veniturile persoanelor fizice straine care desfasoara in Romania activitati de consultanta in cadrul unor acorduri de finantare gratuita incheiate de Guvernul Romaniei cu alte guverne sau organizatii internationale guvernamentale ori neguvernamentale;

d) veniturile obtinute de corespondentii de presa straini, cu conditia reciprocitatii;

e) premiile si orice alte avantaje in bani si/sau in natura, obtinute de elevi si studenti la concursuri interne si internationale;

f) premiile obtinute de sportivii medaliati la campionatele mondiale, europene si la jocurile olimpice;

g) sumele reprezentand platile compensatorii, calculate pe baza salariilor medii nete pe unitate, primite de persoanele ale caror contracte individuale de munca au fost desfacute ca urmare a concedierilor colective, acordate potrivit legii;

h) sumele reprezentand platile compensatorii, calculate pe baza soldelor lunare nete, acordate cadrelor militare trecute in rezerva ca urmare a nevoilor de reducere si de restructurare, precum si ajutoarele stabilite in raport cu solda lunara neta, acordate acestora la trecerea in rezerva sau direct in retragere cu drept de pensie sau celor care nu indeplinesc conditiile de pensie;

i) sumele reprezentand diferente de dobanda subventionata la creditele acordate, subventiile primite pentru achizitionarea de bunuri, precum si uniformele obligatorii si drepturile de echipament, potrivit legislatiei in vigoare;

j) veniturile reprezentand avantajele in bani si/sau in natura acordate persoanelor cu handicap, veteranilor de razboi, invalizilor si vaduvelor de razboi, accidentatilor de razboi in afara serviciului ordonat, persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, urmasilor eroilor-martiri, ranitilor, luptatorilor pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989;

k) alte venituri prevazute la art. 35 si 39;

l) veniturile din salarii ca urmare a activitatii de creare de programe pentru calculator; incadrarea in activitatea de creatie de programe pentru calculator se face prin ordin comun al ministrului muncii si solidaritatii sociale, al ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei si al ministrului finantelor publice.

SECTIUNEA a 4-a - Perioada impozabila si cotele de impunere

Art. 7.

(1) Perioada impozabila este anul fiscal care corespunde anului calendaristic.

(2) Venitul impozabil realizat pe o fractiune de an se considera venit anual impozabil.

(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) si (2), perioada impozabila este inferioara anului calendaristic in situatia in care decesul contribuabilului survine in cursul anului.

Art. 8.

(1) Pentru calculul impozitului lunar asupra veniturilor din salarii si din pensii din trimestrul IV al anului 2001, baremul lunar de impunere in vigoare se actualizeaza, prin ordin al ministrului finantelor publice, in functie de rata inflatiei realizate pe perioada iunie-august 2001 comunicata de Institutul National de Statistica.

(2) Pentru anul fiscal 2001 impozitul anual se calculeaza prin aplicarea asupra venitului anual global impozabil a baremului anual obtinut pe baza baremului prevazut la alin. (1), corectat cu rata inflatiei realizate pe perioada septembrie-decembrie 2001, comunicata de Institutul National de Statistica. Baremul anual de impunere pentru anul fiscal 2001 se stabileste prin ordin al ministrului finantelor publice.

(3) Incepand cu anul fiscal 2002 baremul anual, respectiv lunar, pentru calculul platilor anticipate cu titlu de impozit se stabileste luandu-se in calcul 1/2 din rata inflatiei prognozate pentru anul respectiv, aplicata la baremul de impunere construit pe baza ratei inflatiei realizate pe perioada ianuarie-octombrie si a prognozei pe lunile noiembrie-decembrie ale anului precedent. Aceste baremuri se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice.

(4) Incepand cu anul fiscal 2002, baremul anual pentru calculul impozitului pe venitul anual global impozabil se stabileste prin ordin al ministrului finantelor publice, pe baza baremului anual prevazut la alin. (3), corectat cu variatia ratei inflatiei realizate fata de cea prognozata pe perioada impozabila.

CAPITOLUL II - Determinarea veniturilor

SUBCAPITOLUL A - Reguli comune pentru categoriile de venituri

Art. 9.

(1) In aplicarea prezentei ordonante, in categoriile de venituri prevazute la art. 4 se cuprind si orice avantaje in bani si/sau in natura primite de o persoana fizica, cu titlu gratuit sau cu plata partiala, precum si folosirea in scop personal a bunurilor si drepturilor aferente desfasurarii activitatii. Avantajele acordate includ folosinta in scop personal a vehiculelor de orice tip, hrana, cazarea, personalul pentru munci casnice, reducerile de preturi sau de tarife in cazul cumpararii unor bunuri sau prestari de servicii pentru salariatii proprii, gratuitatile de bunuri si servicii, inclusiv sumele acordate pentru distractii sau recreare, precum si altele asemenea.

(2) Nu sunt avantaje:

a) contravaloarea folosintei locuintei de serviciu sau locuintei din incinta unitatii, potrivit repartitiei de serviciu, numirii conform legii sau specificitatii activitatii, compensarea chiriei pentru personalul din sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si compensarea diferentei de chirie suportate de persoana fizica conform legilor speciale;

b) contravaloarea cheltuielilor de deplasare pentru transportul intre localitatea in care angajatii isi au domiciliul si localitatea unde se afla locul de munca al acestora, la nivelul unui abonament lunar, pentru situatiile in care nu se asigura locuinta sau nu se suporta contravaloarea chiriei.

Art. 10.

(1) In vederea determinarii venitului net ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile aferente deductibile, pentru cheltuieli se aplica urmatoarele reguli:

a) cheltuielile aferente venitului sunt acele cheltuieli efectuate in cadrul activitatilor desfasurate in scopul realizarii acestuia, justificate prin documente;

b) sumele sau bunurile utilizate de contribuabil pentru uzul personal sau al familiei sale nu sunt cheltuieli aferente venitului;

c) cheltuielile recunoscute ca deductibile sunt cele aferente venitului, in limitele prevazute de legislatia in vigoare, dupa caz. Cheltuielile de reclama si publicitate sunt deductibile in conditiile si in limitele stabilite de legislatia in vigoare pentru persoanele juridice. Cheltuielile privind amortizarea sunt deductibile in conditiile in care calculul se efectueaza conform legislatiei in materie;

d) cheltuielile corespunzatoare veniturilor ale caror surse se afla pe teritoriul Romaniei sau in strainatate, care sunt neimpozabile sau sunt scutite de impozit pe venit, nu sunt cheltuieli deductibile;

e) impozitul pe venit datorat conform prezentei ordonante, precum si impozitul pe venitul realizat in strainatate nu sunt cheltuieli deductibile;

f) cheltuielile cu bunurile din patrimoniul afacerii, utilizate si in scop personal, precum si cu bunurile din patrimoniul personal al contribuabilului sau asociatilor, utilizate pentru afacere, sunt deductibile in limitele stabilite prin hotarare a Guvernului.

(2) Veniturile si cheltuielile in natura se evalueaza potrivit metodelor stabilite prin normele de aplicare a prezentei ordonante.

Art. 11.

Venitul net obtinut din exploatarea bunurilor si drepturilor de orice fel, detinute in comun, este considerat ca fiind obtinut de proprietari, uzufructuari sau de alti detinatori legali, inscrisi intr-un document oficial, si se atribuie proportional cu cotele-parti pe care acestia le detin in acea proprietate sau in mod egal, in situatia in care acestea nu se cunosc.

Art. 12.

(1) Contribuabilii prevazuti la art. 2 alin. (1) lit. a) au dreptul la deducerea din venitul anual global a unor sume sub forma de deducere personala de baza si deduceri personale suplimentare, acordate pentru fiecare luna a perioadei impozabile.

(2) Deducerea personala de baza incepand cu luna ianuarie 2000 este fixata la suma de 800.000 lei pe luna.

(3) Deducerea personala suplimentara pentru sotia/sotul, copiii sau alti membri de familie, aflati in intretinere, este de 0,5 inmultit cu deducerea personala de baza.

(4) Contribuabilii mai beneficiaza de deduceri personale suplimentare in functie de situatia proprie sau a persoanelor aflate in intretinere, in afara sumelor rezultate din calcul potrivit alin. (2) si (3), astfel:

a) 1,0 inmultit cu deducerea personala de baza pentru invalizii de gradul I si persoanele cu handicap grav;

b) 0,5 inmultit cu deducerea personala de baza pentru invalizii de gradul II si persoanele cu handicap accentuat.

(5) Nu sunt considerate persoane aflate in intretinere acele persoane ale caror venituri (impozabile, neimpozabile si scutite) depasesc sumele reprezentand deduceri personale conform alin. (3) si (4). In cazul in care o persoana este intretinuta de mai multi contribuabili, suma reprezentand deducerea personala a acesteia se imparte in parti egale intre contribuabili, exceptand cazul in care ei se inteleg asupra unui alt mod de impartire a sumei. Copiii minori (in varsta de pana la 18 ani impliniti) ai contribuabilului sunt considerati intretinuti, iar suma reprezentand deducerea personala suplimentara se acorda pentru persoanele aflate in intretinerea contribuabilului pentru acea perioada impozabila din anul fiscal in care acestea au fost intretinute. Perioada se rotunjeste la luni intregi in favoarea contribuabilului.

(6) Nu sunt considerate persoane aflate in intretinere:

- persoanele fizice care detin terenuri agricole si silvice in suprafata de peste 10.000 m 2 in zonele colinare si de ses si de peste 20.000 m 2 in zonele montane;

- persoanele fizice care obtin venituri din cultivarea si din valorificarea florilor, a legumelor si a zarzavaturilor in sere, in solarii amenajate in acest scop si in sistem irigat, a arbustilor si plantelor decorative, a ciupercilor si din exploatarea pepinierelor viticole si pomicole, indiferent de suprafata.

(7) Veniturile agricole, obtinute din cresterea animalelor de persoanele fizice aflate in intretinere, vor fi evaluate de autoritatile locale pe baza limitelor minime ale veniturilor care se pot obtine din cresterea si valorificarea animalelor si pasarilor, precum si din valorificarea altor bunuri realizate in gospodarie, aprobate potrivit legii, pentru acordarea ajutorului social, precum si a criteriilor proprii elaborate de consiliile locale in acest scop.

(8) Sunt considerati alti membri de familie, potrivit alin. (3), rudele contribuabilului sau ale sotului/sotiei acestuia pana la gradul al doilea inclusiv.

(9) Deducerile personale prevazute la alin. (2), (3) si (4) se insumeaza. Suma deducerilor personale admisa pentru calculul impozitului nu poate depasi de 3 ori deducerea personala de baza si se acorda in limita venitului realizat.

(10) Deducerile personale determinate potrivit prezentului articol nu se acorda personalului trimis in misiune permanenta in strainatate, potrivit legii.

Art. 13.

(1) Deducerea personala de baza lunara, precum si celelalte sume fixe, exprimate in lei, din cuprinsul prezentei ordonante, acordate in trimestrul IV al anului 2001, se stabilesc conform procedurii prevazute la art. 8 alin. (1).

(2) Incepand cu anul fiscal 2002 deducerea personala de baza se stabileste conform procedurii prevazute la art. 8 alin. (3) si (4).

(3) Incepand cu anul fiscal 2002 sumele fixe, exprimate in lei, din cuprinsul prezentei ordonante, altele decat deducerea personala de baza, se stabilesc conform procedurii prevazute la art. 8 alin. (3).

(4) Sumele fixe se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice.

(5) Sumele exprimate in valuta se transforma in lei, potrivit normelor de aplicare a prezentei ordonante, la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei.

(6) Sumele si transele de venituri lunare impozabile sunt calculate prin rotunjire la suta de mii de lei, in sensul ca fractiunile sub 50.000 lei inclusiv nu se iau in calcul, iar ceea ce depaseste 50.000 lei se majoreaza la 100.000 lei.

Art. 14.

(1) Contribuabilii care obtin venituri din activitati independente sunt obligati sa organizeze si sa conduca evidenta contabila in partida simpla, cu respectarea reglementarilor in vigoare privind evidenta contabila, completand Registrul-jurnal de incasari si plati, Registrulinventar si alte documente contabile stabilite prin norme.

(2) Contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit nu au obligatia sa organizeze si sa conduca evidenta contabila in partida simpla pentru activitatea respectiva.

(3) Contribuabilii care obtin venituri din valorificarea sub orice forma a drepturilor de proprietate intelectuala, la care venitul net se determina prin deducerea din venitul brut a unei cote forfetare de cheltuieli, au obligatia, pentru activitatea respectiva, sa completeze Registrul-jurnal de incasari si plati.

(4) In Registrul-inventar se trec toate bunurile si drepturile aferente desfasurarii activitatii.

SUBCAPITOLUL B - Reguli speciale de determinare a veniturilor

SECTIUNEA 1 - Venituri din activitati independente

1. Definirea venitului

Art. 15.

(1) In intelesul prezentei ordonante, veniturile din activitati independente cuprind veniturile comerciale, veniturile din profesii liberale si veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere, inclusiv din activitati adiacente.

(2) Sunt considerate venituri comerciale veniturile din fapte de comert ale contribuabililor, din prestari de servicii, altele decat cele prevazute la alin. (3), precum si din practicarea unei meserii.

(3) Constituie venituri din profesii liberale veniturile obtinute din exercitarea profesiilor medicale, de avocat, notar, expert contabil, contabil autorizat, consultant de plasament in valori mobiliare, arhitect sau a altor profesii asemanatoare, desfasurate in mod independent, in conditiile legii.

(4) Veniturile din valorificarea sub orice forma a drepturilor de proprietate intelectuala provin din brevete de inventie, desene si modele, mostre, marci de fabrica si de comert, procedee tehnice, know-how, din drepturi de autor si drepturi conexe dreptului de autor si altele asemenea.

2. Metode de determinare

Art. 16.

(1) Venitul net din activitati independente se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla.

(2) Venitul net din activitati independente se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile aferente deductibile.

(3) Venitul brut cuprinde sumele incasate si echivalentul in lei al veniturilor in natura, inclusiv contravaloarea bunurilor din patrimoniul afacerii, ramase dupa incetarea definitiva a activitatii. Nu sunt considerate venituri brute sumele primite sub forma de credite.

(4) Nu sunt cheltuieli deductibile:

a) amenzile, majorarile de intarziere si penalitatile, altele decat cele de natura contractuala;

b) donatiile de orice fel;

c) cheltuielile de sponsorizare sau mecenat, care depasesc limitele prevazute de lege;

d) cheltuielile pentru protocol, care depasesc limita de 0,25% aplicata asupra bazei calculate conform alin. (5);

e) ratele aferente creditelor angajate;

f) dobanzile aferente creditelor angajate pentru achizitionarea de imobilizari corporale de natura mijloacelor fixe, in cazul in care dobanda este cuprinsa in valoarea de intrare a imobilizarii corporale potrivit prevederilor legale;

g) cheltuielile de achizitionare sau de fabricare a bunurilor si a drepturilor amortizabile din Registrul-inventar;

h) cheltuielile privind bunurile constatate lipsa din gestiune sau degradate si neimputabile;

i) sumele sau valoarea bunurilor confiscate ca urmare a incalcarii dispozitiilor legale in vigoare;

j) impozitul pe venit suportat de platitorul venitului in contul beneficiarilor de venit;

k) sumele primite pentru acoperirea cheltuielilor de natura indemnizatiei zilnice de delegare sau de detasare si diurna, acordate pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, care depasesc limitele stabilite prin hotarare a Guvernului;

l) cheltuielile cu dobanzile aferente imprumuturilor care depasesc nivelul taxei oficiale a scontului stabilit de Banca Nationala a Romaniei si publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I;

m) alte sume care depasesc limitele cheltuielilor prevazute prin legislatia in vigoare.

(5) Baza de calcul la care se aplica limitele de cheltuieli prevazute la alin. (4) lit. c) si d) se determina prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor aferente deductibile, exclusiv a celor pentru care se face calculul plafonului.

(6) Venitul net din activitati independente, realizat de persoanele fizice in cadrul unor asociatii fara personalitate juridica, se calculeaza la nivelul asociatiei, conform prevederilor prezentului articol, cu respectarea regulilor prevazute la cap. IV.

Art. 17.

(1) Pentru contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente si isi desfasoara activitatea individual, venitul net se determina pe baza de norme de venit. Ministerul Finantelor Publice, prin ordin al ministrului finantelor publice, stabileste nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza de norme de venit.

(2) Normele de venit si coeficientii de corectie ai acestora, stabiliti in functie de conditiile specifice de desfasurare a activitatii, se aproba de directiile generale ale finantelor publice teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice pana cel tarziu in ultima zi a lunii decembrie a anului fiscal precedent celui pentru care sunt stabiliti.

(3) Organul fiscal competent va comunica contribuabilului pana la data de 15 aprilie a anului fiscal suma reprezentand venitul net si nivelul platilor anticipate in contul impozitului anual.

(4) In cazul contribuabililor pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit si care isi desfasoara activitatea pe perioade mai mici de un an normele de venit se reduc proportional cu perioada nelucrata.

(5) Norma de venit, comunicata contribuabilului potrivit alineatelor precedente, reprezinta venit net si intra in componenta venitului anual global impozabil.

(6) Pentru contribuabilii care desfasoara mai multe activitati la care impunerea se face pe baza de norme de venit, impozitul se stabileste in functie de norma de venit cea mai mare. Contribuabilii care desfasoara atat activitati impuse pe baza de norme de venit, cat si activitati care nu se regasesc in nomenclatorul prevazut la alin. (1) se impun in sistem real.

(7) Activitatea de taximetrie se impune numai pe baza de norme de venit, inclusiv in situatia in care aceasta activitate se desfasoara in cadrul unor agenti economici, in baza unor intelegeri, altele decat contractul individual de munca sau conventia civila de prestari de servicii.

(8) Pentru contribuabilii care desfasoara mai multe activitati, printre care si cea de taximetrie, impunerea se face in sistem real. In acest caz venitul net nu poate fi inferior normei de venit, stabilita pentru activitatea de taximetrie.

Art. 18.

(1) Venitul brut din drepturi de proprietate intelectuala reprezinta totalitatea incasarilor in bani si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura realizate din drepturi de proprietate intelectuala.

(2) Venitul net se determina prin deducerea din venitul brut a unei cote de cheltuieli de 25%, aplicata la venitul brut, precum si a contributiilor obligatorii, datorate potrivit legii.

(3) Venitul net din drepturi de autor aferente operelor de arta monumentala se determina prin deducerea din venitul brut a unei cote de cheltuieli de 40%, aplicata la venitul brut, precum si a contributiilor obligatorii, datorate potrivit legii.

Art. 19.

In cazul exploatarii de catre mostenitori a drepturilor de proprietate intelectuala, precum si in cazul remuneratiei reprezentand dreptul de suita si al remuneratiei compensatorii pentru copia privata, venitul net se determina prin scaderea din venitul brut a sumelor ce revin organismelor de gestiune colectiva sau altor platitori de asemenea venituri, potrivit legii, fara aplicarea cotei forfetare de cheltuieli prevazute la art. 18 alin. (2) si (3).

Art. 20.

(1) Contribuabilii care obtin venituri din activitati independente, impusi pe baza de norme de venit, precum si cei care obtin venituri din drepturi de proprietate intelectuala au dreptul sa opteze pentru determinarea venitului net in sistem real, potrivit art. 16.

(2) Optiunea se face pe baza de cerere adresata organului fiscal competent pana la data de 31 ianuarie a anului fiscal sau o data cu depunerea declaratiei privind venitul estimat si este obligatorie pentru contribuabil pe perioada anului fiscal. Optiunea se considera reinnoita pentru un nou an fiscal in cazul in care contribuabilul nu depune o cerere de renuntare la optiunea privind impunerea in sistem real.

Art. 21.

(1) Beneficiarii de venit datoreaza in cursul anului un impozit retinut la sursa, reprezentand plati anticipate, stabilit in situatiile si in cuantumurile urmatoare:

a) 15% din venitul brut incasat, in cazul veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala;

b) 10% din venitul brut incasat, ca urmare a valorificarii de bunuri in regim de consignatie, cu exceptia celor din patrimoniul personal al contribuabilului, pentru alti contribuabili decat cei autorizati sa desfasoare activitati independente si care au obligatia sa efectueze plati anticipate trimestriale in contul impozitului pe venitul anual;

c) 10% aplicat la venitul brut incasat, ca urmare a unor activitati desfasurate in baza unui contract de agent, comision sau mandat comercial.

(2) Platitorii veniturilor prevazute la alin. (1) au obligatia sa calculeze, sa retina si sa vireze impozitul la bugetul de stat pana la data de 10 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se face plata venitului.

SECTIUNEA a 2-a - Venituri din salarii

1. Definirea veniturilor din salarii

Art. 22.

Sunt considerate venituri din salarii, denumite in continuare salarii, toate veniturile in bani si/sau in natura, obtinute de o persoana fizica ce desfasoara o activitate in baza unui contract individual de munca, indiferent de perioada la care se refera, de denumirea veniturilor sau de forma sub care ele se acorda, inclusiv indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca, de maternitate si pentru concediul de ingrijire a copilului in varsta de pana la 2 ani.

Art. 23.

Sunt asimilate salariilor in vederea impunerii:

a) indemnizatiile din activitati desfasurate ca urmare a unei functii de demnitate publica, stabilite potrivit legii;

b) drepturile de solda lunara, indemnizatiile, primele, premiile, sporurile si alte drepturi ale cadrelor militare, acordate potrivit legii;

c) indemnizatia lunara bruta, precum si suma din profitul net, cuvenite administratorilor la companii/societati nationale, societati comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar majoritar, precum si la regiile autonome;

d) sumele primite de membrii fondatori ai societatilor comerciale constituite prin subscriptie publica;

e) veniturile realizate din incadrarea in munca ca urmare a incheierii unei conventii civile de prestari de servicii;

f) sumele primite de reprezentantii in adunarea generala a actionarilor, in consiliul de administratie si in comisia de cenzori;

g) sumele primite de reprezentantii in organisme tripartite, conform legii;

h) indemnizatia lunara a asociatului unic, la nivelul valorii inscrise in declaratia de asigurari sociale;

i) alte drepturi si indemnizatii de natura salariala.

2. Determinarea venitului din salarii

Art. 24.

(1) Venitul brut din salarii reprezinta suma veniturilor realizate de salariat pe fiecare loc de realizare a venitului.

(2) Venitul net din salarii se determina prin deducerea din venitul brut, determinat potrivit prevederilor alin. (1), a urmatoarelor cheltuieli, dupa caz:

a) contributiile obligatorii datorate, potrivit legii, pentru protectia sociala a somerilor, pentru asigurarile sociale de sanatate, contributia individuala de asigurari sociale, precum si alte contributii obligatorii stabilite prin lege, dupa caz;

b) o cota de 15% din deducerea personala de baza, acordata cu titlu de cheltuieli profesionale, o data cu deducerea personala de baza la acelasi loc de munca.

(3) Beneficiarii de venituri din salarii datoreaza un impozit lunar reprezentand plati anticipate, care se calculeaza si se retine la sursa de catre platitorii de venituri.

(4) Impozitul lunar prevazut la alin. (3) se determina astfel:

a) la locul unde se afla functia de baza, prin aplicarea baremului lunar prevazut la art. 8 asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre venitul net din salarii aferent unei luni si deducerile personale acordate pentru luna respectiva;

b) pentru veniturile obtinute in celelalte cazuri, prin aplicarea baremului lunar prevazut la art. 8 asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre venitul brut si contributia la asigurarile sociale de sanatate, pe fiecare loc de realizare a acestuia.

(5) Impozitul calculat pe veniturile mentionate la art. 23 lit. g) este final in situatia in care contribuabilul care le-a realizat justifica cu documente virarea veniturilor la organizatiile sindicale pe care le-a reprezentat.

(6) In cazul salariilor sau diferentelor de salarii stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile, beneficiarii de astfel de venituri datoreaza un impozit final care se calculeaza si se retine la sursa de catre platitorii de venituri, prin aplicarea unei cote de 20% asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre venitul brut si contributiile obligatorii prevazute de lege, si nu se cumuleaza cu celelalte drepturi salariale ale lunii in care se platesc.

(7) Sumele reprezentand prime de vacanta, acordate pe langa indemnizatia de concediu de odihna, potrivit prevederilor contractelor de munca sau ale unor legi speciale, in limita salariului de baza din luna anterioara plecarii in concediu, se impoziteaza separat de celelalte drepturi salariale ale lunii in care se platesc, prin aplicarea baremului lunar asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre venitul brut si contributia la asigurarile sociale de sanatate.

Veniturile se supun procedurii prevazute la art. 27.

(8) In cazul veniturilor incasate in avans in cursul anului pentru plata indemnizatiilor de concediu de odihna, acestea se cuprind in baza de calcul a lunilor la care se refera si se cumuleaza cu celelalte drepturi primite in luna respectiva.

3. Obligatiile platitorilor de venituri si ale contribuabililor

Art. 25.

Platitorii de salarii si de venituri asimilate salariilor au obligatia de a calcula si de a retine impozitul aferent veniturilor fiecarei luni, la data efectuarii platii acestor venituri, precum si de a-l vira la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare.

Art. 26.

(1) Calculul impozitului pe veniturile din salarii se face pe baza informatiilor cuprinse in fisa fiscala.

(2) Platitorii de venituri au obligatia sa solicite organului fiscal, pe baza de cerere, pana la data de 30 noiembrie a fiecarui an pentru anul urmator, formularul tipizat al fiselor fiscale pentru salariati si pentru persoanele fizice care obtin venituri asimilate salariilor.

(3) Fisa fiscala va fi completata de platitorul de venituri cu datele personale ale contribuabilului, mentiunile referitoare la deducerile personale, veniturile din salarii obtinute si impozitul retinut si virat in cursul anului, precum si rezultatul regularizarii impozitului platit pe venitul anual sub forma de salarii. Pana la completarea fisei fiscale cu datele personale necesare acordarii deducerilor personale suplimentare salariatii vor beneficia de deducerea personala de baza, urmand ca angajatorii sa efectueze regularizarea veniturilor salariale.

(4) Platitorul de venituri are obligatia sa completeze formularele prevazute la alin. (1) pe intreaga durata de efectuare a platii salariilor, sa recalculeze si sa regularizeze anual impozitul pe salarii.

(5) Platitorul este obligat sa pastreze fisa fiscala pe intreaga durata a angajarii si sa transmita organului fiscal competent si angajatului, sub semnatura, cate o copie pentru fiecare an pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent pentru anul fiscal expirat.

(6) Datele personale din fisele fiscale se vor completa pe baza de documente justificative. Deducerile personale suplimentare pentru persoanele aflate in intretinere se acorda pe baza de declaratie pe propria raspundere a contribuabilului, insotita de documente justificative.

Art. 27.

(1) Platitorii de venituri de natura salariala au obligatia sa determine venitul anual impozabil din salarii si sa stabileasca diferenta dintre impozitul calculat la nivelul anului si cel calculat si retinut lunar anticipat in cursul anului fiscal, pana in ultima zi lucratoare a lunii februarie a anului fiscal urmator, precum si sa efectueze regularizarea acestor diferente in termen de 90 de zile de la aceasta data, pentru persoanele fizice care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

a) au fost angajatii permanenti ai platitorului in cursul anului, cu functie de baza;

b) nu au alte surse de venit care se cuprind in venitul anual global impozabil.

(2) Diferentele de impozit rezultate din operatiunile de regularizare influenteaza obligatia de plata pentru bugetul de stat a impozitului pe venitul din salarii, a angajatorului, pentru luna in care are loc regularizarea, rezultand impozitul de virat pentru luna respectiva.

(3) Sumele reprezentand deduceri personale cuvenite, dar neacordate in cursul anului fiscal de catre angajatori, precum si deduceri personale acordate, dar necuvenite, se regularizeaza cu ocazia stabilirii impozitului anual pe venit.

Art. 28.

(1) Contribuabilii care isi desfasoara activitatea in Romania si obtin venituri sub forma de salarii din strainatate, precum si persoanele fizice romane angajate ale misiunilor diplomatice si ale posturilor consulare acreditate in Romania au obligatia ca, personal sau printr-un reprezentant fiscal, sa calculeze impozitul conform art. 24, sa il declare si sa il plateasca in termen de 15 zile de la expirarea lunii pentru care s-a realizat venitul.

(2) Misiunile diplomatice si posturile consulare acreditate in Romania, precum si reprezentantele organismelor internationale ori reprezentantele societatilor comerciale si ale organizatiilor economice straine autorizate, potrivit legii, sa isi desfasoare activitatea in Romania pot opta ca pentru angajatii acestora, care realizeaza venituri din salarii impozabile in Romania, sa indeplineasca obligatiile privind calculul, retinerea si virarea impozitului pe veniturile din salarii, prevazute in prezenta ordonanta.

(3) Persoana juridica sau fizica la care contribuabilul isi desfasoara activitatea potrivit alin. (1) este obligata sa ofere informatii organului fiscal competent referitoare la data inceperii desfasurarii activitatii de catre contribuabil si, respectiv, a incetarii acesteia, in termen de 15 zile de la data producerii evenimentului.

SECTIUNEA a 3-a - Venituri din cedarea folosintei bunurilor

1. Definirea venitului

Art. 29.

Veniturile din cedarea folosintei bunurilor sunt veniturile, in bani si/sau in natura, provenind din cedarea folosintei bunurilor mobile si imobile, obtinute de catre proprietar, uzufructuar sau alt detinator legal.

Art. 30.

Veniturile din cedarea folosintei bunurilor se stabilesc pe baza contractului incheiat intre parti, in forma scrisa, si inregistrat la organul fiscal competent in termen de 15 zile de la data incheierii acestuia.

2. Determinarea venitului net din cedarea folosintei bunurilor

Art. 31.

(1) Venitul brut reprezinta totalitatea sumelor in bani si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura, realizate de proprietar, uzufructuar sau alt detinator legal.

(2) Venitul brut se majoreaza cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform dispozitiilor legale, in sarcina proprietarului, uzufructuarului sau a altui detinator legal, daca sunt efectuate de cealalta parte contractanta.

(3) Venitul brut anual din cedarea folosintei bunurilor se stabileste pe baza chiriei sau a arendei prevazute in contractul incheiat intre parti pentru fiecare an fiscal, indiferent de momentul platii chiriei sau a arendei.

(4) In situatia in care chiria/arenda reprezinta echivalentul in lei al unei valute, venitul brut anual se determina pe baza chiriei/arendei lunare evaluate la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din ultima zi a fiecarei luni, corespunzator lunilor din perioada de impunere.

Art. 32.

Venitul net din cedarea folosintei bunurilor se determina prin deducerea din venitul brut a urmatoarelor cote de cheltuieli reprezentand cheltuieli deductibile aferente venitului, astfel:

a) 50%, aplicata la venitul brut, in cazul constructiilor;

b) 30%, aplicata la venitul brut, in celelalte cazuri.

SECTIUNEA a 4-a - Venituri din dividende si dobanzi

1. Definirea venitului

Art. 33.

(1) Dividendul este orice distribuire facuta de o persoana juridica, in bani si/sau in natura, in favoarea actionarilor sau asociatilor, din profitul stabilit pe baza bilantului contabil anual si a contului de profit si pierderi.

(2) Se cuprind in aceasta categorie de venit, in vederea impunerii, si sumele primite ca urmare a detinerii de titluri de participare la fondurile inchise de investitii.

Art. 34.

Veniturile sub forma de dobanzi sunt venituri obtinute din titluri de creante de orice natura si orice fel de sume cuvenite pentru folosirea banilor imprumutati, precum si din titluri de participare la fonduri deschise de investitii pentru care pretul de rascumparare este mai mare decat pretul de cumparare.

Art. 35.

(1) Sunt scutite de impozit, potrivit prezentei ordonante, dobanzile aferente titlurilor de stat, depozitelor la vedere, precum si obligatiunilor municipale, ale Agentiei Nationale pentru Locuinte si ale altor entitati emitatoare de obligatiuni care vizeaza constructia de locuinte.

(2) Dobanzile aferente depunerilor la casa de ajutor reciproc sunt asimilate dobanzilor aferente depozitelor la vedere.

2. Metode de determinare

Art. 36.

(1) Veniturile sub forma de dividende distribuite, precum si sumele prevazute la art. 33 alin. (2) se impun cu o cota de 5% din suma acestora.

(2) Veniturile sub forma de dobanzi se impun cu o cota de 1% din suma acestora.

Art. 37.

(1) Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului pe veniturile sub forma de dividende revine persoanelor juridice o data cu plata dividendelor catre actionari sau asociati. In cazul dividendelor distribuite, dar care nu au fost platite actionarilor sau asociatilor pana la sfarsitul anului in care s-a aprobat bilantul contabil, termenul de plata a impozitului pe dividende este pana la data de 31 decembrie a anului respectiv.

(2) Pentru veniturile sub forma de dobanzi impozitul se calculeaza si se retine de catre platitorii de astfel de venituri in momentul calculului acestora si se vireaza de catre acestia, lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se face calculul dobanzii.

(3) Impozitul retinut conform prezentului articol este impozit final.

SECTIUNEA a 5-a - Alte venituri

1. Definirea venitului

Art. 38.

In aceasta categorie se cuprind veniturile obtinute din jocuri de noroc, veniturile sub forma de castiguri din transferul dreptului de proprietate asupra valorilor mobiliare si partilor sociale, veniturile sub forma de premii in bani si/sau in natura, altele decat cele prevazute la art. 6, 22 si 23, diverse venituri care nu se regasesc in mod expres mentionate in prezenta ordonanta, precum si veniturile realizate cu caracter intamplator.

Art. 39.

Sunt scutite de impozit veniturile obtinute din jocuri de noroc si din premii, in bani si/sau in natura, prevazute la art. 38, sub valoarea sumei neimpozabile, stabilita conform procedurii prevazute la art. 13 alin. (3), pentru fiecare castig realizat, de la acelasi organizator sau platitor, intr-o singura zi.

2. Metode de determinare

Art. 40.

(1) Veniturile obtinute din jocuri de noroc si din premii, in bani si/sau in natura, prevazute la art. 38, se impun prin retinere la sursa cu o cota de 10% aplicata asupra diferentei dintre venitul brut si suma reprezentand venitul scutit potrivit art. 39.

(2) Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revine platitorilor de venituri, impozitul fiind final.

Art. 41.

(1) Veniturile din transferul dreptului de proprietate asupra valorilor mobiliare sunt castigurile de capital obtinute ca urmare a operatiunilor de vanzare-cumparare de valori mobiliare.

(2) Castigul de capital reprezinta diferenta pozitiva dintre pretul de vanzare si pretul de cumparare pe tipuri de valori mobiliare, diminuata, dupa caz, cu comisioanele datorate intermediarilor.

(3) In cazul transferului dreptului de proprietate asupra partilor sociale, venitul supus impunerii este castigul obtinut ca urmare a vanzarii partilor sociale. Castigul din vanzarea partilor sociale se determina ca diferenta intre valoarea de vanzare si valoarea nominala.

(4) Impozitul se calculeaza prin aplicarea unei cote de 1% asupra castigului de capital din vanzarea valorilor mobiliare, precum si asupra castigului din vanzarea partilor sociale.

(5) Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului pe veniturile sub forma de castiguri de capital revine intermediarilor sau altor platitori de venit, dupa caz, potrivit legii.

(6) In cazul castigului obtinut ca urmare a transferului dreptului de proprietate asupra partilor sociale si al castigului de capital obtinut din operatiunile de vanzare-cumparare de valori mobiliare in cazul societatilor inchise, obligatia calcularii si retinerii impozitului revine dobanditorului de parti sociale sau de valori mobiliare in momentul incheierii tranzactiei, pe baza contractului incheiat intre parti.

Termenul de plata a impozitului pentru platitorii de venituri catre bugetul de stat este pana la data la care se depun documentele pentru transcrierea dreptului de proprietate asupra partilor sociale sau valorilor mobiliare la registrul comertului sau in registrul actionarilor, dupa caz, operatiune care nu se poate efectua fara justificarea virarii impozitului la bugetul de stat.

(7) Pentru veniturile reprezentand castig de capital din tranzactii pe piata de capital, impozitul se calculeaza si se retine in momentul inregistrarii castigului la data efectuarii tranzactiei.

(8) Impozitul calculat, retinut si varsat conform prevederilor de mai sus, este final.

(9) In cazul tranzactiilor cu actiuni primite de persoanele fizice, cu titlu gratuit, in cadrul Programului de privatizare in masa, valoarea nominala a acestora va fi asimilata cu pretul de cumparare, la prima tranzactionare.

(10) Pierderile inregistrate din transferul dreptului de proprietate asupra valorilor mobiliare si partilor sociale nu se compenseaza cu castigul realizat din astfel de operatiuni de vanzare-cumparare.

Art. 42.

Impozitul calculat si retinut potrivit art. 40 si 41 in momentul platii venitului se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost retinut, cu exceptia prevederilor art. 41 alin. (6).

Art. 43.

(1) Veniturile care nu se regasesc in mod expres mentionate in prezenta ordonanta, precum si cele care sunt realizate cu caracter intamplator se supun impunerii cu o cota de 10% aplicata asupra veniturilor brute, impozitul fiind final. Criteriile de definire a unui venit realizat cu caracter intamplator se stabilesc prin normele metodologice date in aplicarea prezentei ordonante.

(2) Impozitul se calculeaza si se retine la sursa de catre platitorii de venituri si se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 a lunii urmatoare realizarii venitului. In functie de natura venitului care se incadreaza in aceasta categorie, Ministerul Finantelor Publice, prin ordin al ministrului finantelor publice, poate stabili alte termene de plata.

SECTIUNEA a 6-a - Venituri din pensii

Art. 44.

(1) Este impozabila totalitatea veniturilor nete, incasate cu titlu de pensie de catre contribuabili, platite atat din fonduri constituite prin contributii obligatorii la un sistem de asigurare sociala, cat si cele primite cu titlu de pensie finantata de la bugetul de stat, potrivit legii, pentru partea care depaseste suma de 5.000.000 lei pe luna.

(2) Venitul net din pensie reprezinta diferenta dintre venitul brut din pensie si contributia pentru asigurarile sociale de sanatate.

(3) Venitul brut din pensie reprezinta sumele platite cu titlu de pensii de asigurari sociale de stat si, dupa caz, pensii platite din bugetul de stat, pensii suplimentare inclusiv majorarea acordata pentru asigurari sociale de sanatate.

(4) Venitul impozabil lunar din pensii se determina prin deducerea din suma veniturilor nete din pensii, calculate potrivit alin. (2), a unei sume fixe neimpozabile lunare de 5.000.000 lei.

Art. 45.

(1) Impozitul pe veniturile din pensii se calculeaza lunar de unitatile platitoare a acestor venituri, prin aplicarea baremului lunar prevazut la art. 8 asupra venitului impozabil lunar din pensii, determinat potrivit art. 44 alin. (4).

(2) Impozitul calculat se retine la data efectuarii platii pensiei si se vireaza la bugetul de stat la unitatea fiscala pe raza careia isi au sediul platitorii de venituri din pensii, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se face plata pensiilor, impozitul fiind final.

(3) Drepturile de pensii restante se defalca pe lunile la care se refera, in vederea calcularii impozitului datorat.

SECTIUNEA a 7-a - Venituri din activitati agricole

Art. 46.

(1) Persoanele fizice care obtin venituri din cultivarea si valorificarea florilor, legumelor si zarzavaturilor, in sere si in solarii, precum si a arbustilor, plantelor decorative si ciupercilor, din exploatarea pepinierelor viticole si pomicole si altele asemenea datoreaza un impozit in cota de 15% asupra venitului net, impozitul fiind final.

(2) Venitul net se determina pe baza de norme de venit.

(3) Normele de venit se aproba de catre directiile generale ale finantelor publice teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, cu avizul directiilor teritoriale de specialitate ale Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, pana cel tarziu la data de 31 mai a anului fiscal.

(4) Declaratia de impunere se depune la organul fiscal pe raza caruia se afla terenul, pana la data de 30 iunie a anului fiscal, iar impozitul se plateste la organul fiscal de domiciliu al contribuabilului, in proportiile si la termenele urmatoare:

- 50% pana la 1 septembrie inclusiv;

- 50% pana la 15 noiembrie inclusiv.

(5) Procedura de declarare, stabilire si plata a impozitului se stabileste prin ordin al ministrului finantelor publice.

CAPITOLUL III - Aspecte fiscale internationale

Art. 47.

Venitul este considerat din Romania, in intelesul prezentei ordonante, daca locul de provenienta a veniturilor persoanei fizice, al exercitarii activitatii sau locul de unde aceasta obtine venit se afla pe teritoriul Romaniei, indiferent daca este platit in Romania sau din/in strainatate.

Art. 48.

Venitul care nu este din Romania este venit din strainatate.

Art. 49.

(1) Contribuabilii prevazuti la art. 2 alin. (1) lit. a), care pentru acelasi venit si in decursul aceleiasi perioade impozabile sunt supusi impozitului pe venit atat pe teritoriul Romaniei, cat si in strainatate, au dreptul la deducerea din impozitul pe venit datorat in Romania a impozitului platit in strainatate, in limitele prevazute in prezenta ordonanta, denumit in continuare credit fiscal extern.

(2) Creditul fiscal extern se acorda daca sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele conditii:

a) impozitul aferent venitului realizat in strainatate a fost platit direct sau prin retinere la sursa, lucru dovedit cu documente care atesta plata;

b) impozitul datorat si platit in strainatate este de aceeasi natura cu impozitul pe venit datorat in Romania.

Art. 50.

(1) Creditul fiscal extern se acorda la nivelul impozitului platit in strainatate, aferent venitului din sursa din strainatate, dar nu poate fi mai mare decat partea de impozit pe venit datorat in Romania, potrivit prezentei ordonante, aferenta venitului din strainatate.

(2) Calculul creditului fiscal extern se face separat pentru veniturile realizate pe fiecare tara, cu respectarea prevederilor alin. (3).

(3) In cazul veniturilor a caror impunere in Romania este finala, creditul fiscal extern se acorda pentru fiecare venit similar din Romania, potrivit prezentei ordonante.

(4) In vederea calculului creditului fiscal extern sumele in valuta se transforma la cursul de schimb mediu anual al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei din anul de realizare a venitului.

Art. 51.

(1) Pentru veniturile realizate de contribuabilii prevazuti la art. 2 alin. (1) lit. b) si c) si la art. 2 alin. (2), prevederile cap. II se aplica in mod corespunzator, aceste venituri necumulandu-se in vederea impunerii in Romania.

(2) Contribuabilii prevazuti la art. 2 alin. (2), care realizeaza venituri din Romania in calitate de artisti de spectacol, cum sunt: artistii de teatru, de film, de radio sau de televiziune, ori ca interpreti muzicali sau ca sportivi, din activitatile lor personale desfasurate in aceasta calitate, precum si cei care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala se impun cu o cota de 15% aplicata la venitul brut, prin retinere la sursa, impozitul fiind final.

Impozitul retinut la sursa de catre platitorii venitului se varsa la bugetul de stat in aceeasi zi in care se efectueaza plata venitului supus impunerii.

(3) Pentru aplicarea prevederilor conventiilor de evitare a dublei impuneri beneficiarul venitului va prezenta organelor fiscale din Romania certificatul de rezidenta fiscala, in original, eliberat de organul fiscal din tara de rezidenta, prin care sa se ateste ca este rezident al statului respectiv si ca ii sunt aplicabile prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri.

(4) Cand nu se face dovada rezidentei potrivit alin. (3) sau persoana fizica apartine unui stat cu care Romania nu are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri, prevederile prezentei ordonante se aplica pentru veniturile impozabile, altele decat cele supuse impunerii potrivit legislatiei privind impunerea unor venituri realizate din Romania de persoane fizice si persoane juridice nerezidente.

Art. 52.

(1) Reglementarile conventiilor de evitare a dublei impuneri prevaleaza fata de prevederile prezentei ordonante.

(2) In situatia in care cotele de impozitare din legislatia interna sunt mai favorabile decat cele din conventiile de evitare a dublei impuneri, se aplica cotele de impozitare mai favorabile.

CAPITOLUL IV - Reguli privind asociatiile fara personalitate juridica

Art. 53.

(1) In aplicarea prezentei ordonante, pentru fiecare asociatie fara personalitate juridica constituita potrivit legii asociatii au obligatia sa incheie contracte de asociere in forma scrisa, la inceperea activitatii, care sa cuprinda inclusiv date referitoare la:

a) partile contractante;

b) obiectul de activitate si sediul asociatiei;

c) contributia asociatilor in bunuri si drepturi;

d) cota procentuala de participare a fiecarui asociat la veniturile sau pierderile din cadrul asociatiei;

e) desemnarea asociatului care ca raspunda pentru indeplinirea obligatiilor asociatiei fata de autoritatile publice;

f) conditiile de incetare a asocierii.

(2) Contractul de asociere se inregistreaza la organul fiscal teritorial in raza caruia isi are sediul asociatia, in termen de 15 zile de la data incheierii acestuia. Organul fiscal are dreptul sa refuze inregistrarea contractelor in cazul in care acestea nu cuprind date solicitate conform

alin. (1).

Art. 54.

In cazul in care intre membrii asociati exista legaturi de rudenie pana la gradul al patrulea inclusiv, partile sunt obligate sa faca dovada ca participa la realizarea venitului cu bunuri sau drepturi asupra carora au drept de proprietate. Pot fi membri asociati si persoanele fizice care au dobandit capacitate de exercitiu restransa.

Art. 55.

Asociatiile au obligatia sa depuna la organul fiscal competent declaratii anuale de venit conform modelului stabilit de Ministerul Finantelor Publice, care vor cuprinde si distributia venitului net/pierderii pe asociati, pana la data de 15 martie a anului urmator.

Art. 56.

Venitul/pierderea anual/anuala, realizate in cadrul asociatiei, se distribuie asociatilor proportional cu cota procentuala de participare, conform contractului de asociere.

Art. 57.

Contributiile asociatilor conform contractului de asociere nu sunt considerate venituri pentru asociatie.

Art. 58.

Prevederile prezentului capitol nu se aplica in cazul:

a) fondurilor de investitii constituite ca asociatii fara personalitate juridica;

b) asociatiilor constituite intre o persoana fizica si o persoana juridica.

CAPITOLUL V - Procedura de globalizare a veniturilor, de determinare si de plata a impozitului pe venit si sanctiuni

SECTIUNEA 1 - Determinarea venitului global impozabil si regimul pierderilor

Art. 59.

Venitul anual global impozabil este format din suma veniturilor nete a categoriilor de venituri prevazute la art. 4 alin. (1) lit. a)-c), determinate conform prevederilor cap. II, si a veniturilor de aceeasi natura, obtinute de persoanele fizice romane din strainatate, din care se scad, in ordine, pierderile fiscale reportate si deducerile personale.

Art. 60.

(1) Pierderea fiscala anuala inregistrata din activitati independente se poate compensa cu rezultatele pozitive ale celorlalte categorii de venituri cuprinse in venitul anual, altele decat cele din salarii si asimilate salariilor, obtinute in cursul aceluiasi an fiscal. Pierderea care ramane necompensata in cursul aceluiasi an fiscal devine pierdere reportata.

(2) Pierderile provenind din strainatate ale persoanelor fizice romane se compenseaza cu veniturile de aceeasi natura, din strainatate, pe fiecare tara, inregistrate in cursul aceluiasi an fiscal, sau se reporteaza pe urmatorii 5 ani asupra veniturilor realizate din tara respectiva.

Art. 61.

Regulile de reportare a pierderilor sunt urmatoarele:

a) reportul se efectueaza cronologic, in functie de vechimea pierderii, in urmatorii 5 ani consecutivi;

b) dreptul la report este personal si netransmisibil;

c) pierderea reportata, necompensata dupa expirarea perioadei prevazute la lit. a), reprezinta pierdere definitiva a contribuabilului;

d) compensarea pierderii reportate se efectueaza numai din veniturile prevazute la art. 4 alin. (1) lit. a) si c).

SECTIUNEA a 2-a - Obligatii declarative

Art. 62.

(1) Contribuabilii au obligatia sa completeze si sa depuna la organul fiscal competent o declaratie de venit global, precum si declaratii speciale pana la data de 31 martie a anului urmator celui de realizare a venitului.

(2) Declaratiile speciale se completeaza pentru fiecare categorie de venit si pe fiecare loc de realizare a acestuia si se depun la organul fiscal unde se afla sursa de venit.

(3) Prin organ fiscal competent se intelege organul fiscal in a carui raza teritoriala contribuabilul isi are domiciliul sau alte organe stabilite prin hotarare a Guvernului, dupa caz.

(4) Contribuabilii care realizeaza venituri dintr-o singura sursa, sub forma de salarii, la functia de baza, pe intregul an fiscal, pentru care angajatorul a efectuat operatiunile prevazute la art. 27, nu au obligatia sa depuna declaratiile de venit global. De asemenea, contribuabilii care realizeaza venituri a caror impunere este finala nu au obligatia sa depuna declaratia speciala pentru aceste venituri.

Art. 63.

(1) Contribuabilii, precum si asociatiile fara personalitate juridica, care incep o activitate in cursul anului fiscal, sunt obligate sa depuna la organul fiscal competent o declaratie referitoare la veniturile si cheltuielile estimate a se realiza pentru anul fiscal, in termen de 15 zile de la data producerii evenimentului.

Fac exceptie de la prevederile acestui alineat contribuabilii care realizeaza venituri pentru care impozitul se percepe prin retinere la

sursa.

(2) Contribuabilii care au realizat pierderi si cei care au inceput activitatea in cursul anului fiscal sau au realizat venituri pe perioade mai mici decat anul fiscal, precum si cei care din motive obiective estimeaza ca vor realiza venituri care difera cu cel putin 20% fata de anul fiscal anterior depun o data cu declaratia speciala si declaratia estimativa de venit.

(3) Contribuabilul care inceteaza sa mai aiba domiciliul in Romania are obligatia sa depuna la organul fiscal competent o declaratie a veniturilor impozabile cuprinzand veniturile realizate pana la acel moment.

Art. 64.

Declaratiile prevazute la art. 55 si 63 se supun reglementarilor in vigoare privind procedura de intocmire si depunere a declaratiilor de impozite si taxe.

SECTIUNEA a 3-a - Determinarea impozitului pe venitul anual global

Art. 65.

(1) Impozitul pe venitul anual global datorat este calculat de organul fiscal in raza caruia isi are domiciliul contribuabilul ori de alte organe stabilite prin hotarare a Guvernului, dupa caz, pe baza declaratiei de venit global, prin aplicarea cotelor de impunere asupra venitului anual global impozabil, determinat in conditiile prezentei ordonante.

(2) Organul fiscal stabileste impozitul anual datorat pentru anul precedent si emite o decizie de impunere in intervalul stabilit anual prin ordin al ministrului finantelor publice.

(3) In aceasta decizie organul fiscal stabileste si diferentele de impozit anual ramase de achitat sau impozitul anual de restituit, care se determina prin scaderea din impozitul anual datorat a obligatiilor reprezentand plati anticipate cu titlu de impozit si a creditelor fiscale externe pentru veniturile realizate din categoriile de venituri prevazute la art. 59.

(4) Organul fiscal va emite o noua decizie de impunere in cazul in care apar elemente care conduc la modificarea impozitului datorat.

SECTIUNEA a 4-a - Plata impozitului pe venit

Art. 66.

(1) Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente si din cedarea folosintei bunurilor sunt obligati sa efectueze in cursul anului plati anticipate cu titlu de impozit, in baza deciziei de impunere emise de organul fiscal competent, exceptandu-se cazul retinerilor la sursa.

(2) Platile anticipate se stabilesc de organul fiscal pe raza caruia se afla sursa de venit, pe fiecare categorie de venit si loc de realizare, luandu-se ca baza de calcul venitul anual estimat sau venitul net realizat in anul precedent, dupa caz. La impunerile efectuate dupa expirarea termenelor de plata prevazute la alin. (3), sumele datorate pentru trimestrele respective se stabilesc la nivelul trimestrului IV al anului precedent. Diferenta dintre impozitul anual calculat asupra venitului net realizat in anul precedent si suma reprezentand plati anticipate la nivelul trimestrului IV din anul anterior se repartizeaza pe termenele de plata urmatoare din cadrul anului fiscal. Pentru declaratiile de venit estimativ depuse in luna decembrie nu se mai stabilesc plati anticipate, venitul net aferent perioadei pana la sfarsitul anului urmand sa fie supus impozitarii finale.

Platile anticipate pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor se stabilesc de organul fiscal, pe baza chiriei sau a arendei din contractul incheiat intre parti.

In cazul in care, potrivit clauzelor contractuale, chiria sau arenda reprezinta echivalentul in lei al unei valute, determinarea venitului anual estimat se efectueaza pe baza cursului de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din ziua precedenta celei in care se efectueaza impunerea.

(3) Platile anticipate se efectueaza in 4 rate egale, pana la data de 15 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.

(4) Organul fiscal are dreptul de a stabili din oficiu platile anticipate, in urmatoarele cazuri:

a) contribuabilul nu a depus declaratia de venit global pentru anul fiscal incheiat;

b) contribuabilul nu conduce o evidenta contabila sau datele din contabilitatea condusa nu sunt certe;

c) contribuabilul nu a furnizat date referitoare la venitul estimat.

(5) Organul fiscal are dreptul de a modifica o decizie de plata anticipata, emisa conform alin. (1), si de a stabili alte plati anticipate fie in baza unui control ulterior, fie in baza unor date detinute, referitoare la activitatea contribuabilului.

(6) Contribuabilul are dreptul sa solicite emiterea unei noi decizii de plata anticipata cu titlu de impozit, daca prezinta organului fiscal noi acte justificative referitoare la veniturile realizate din activitatea desfasurata. Aceasta modificare a platilor anticipate se poate solicita numai daca venitul se modifica cu mai mult de 20% fata de venitul luat in calculul impozitului, o singura data pe an, in cursul semestrului II. In cazul diferentelor de impozit in plus fata de impozitul stabilit initial, acestea se repartizeaza pe termenele de plata urmatoare din cadrul anului fiscal, iar in cazul diferentelor de impozit in minus se diminueaza sumele reprezentand plati anticipate proportional, pe urmatoarele termene de plata, stabilite initial prin "Decizia de impunere pentru plati anticipate cu titlu de impozit" sau, dupa caz, cand acestea nu sunt suficiente se diminueaza sumele reprezentand plati anticipate, pentru perioadele anterioare aferente termenelor de plata, incepand cu cele mai apropiate.

Art. 67.

(1) Diferentele de impozit ramase de achitat conform deciziei de impunere anuala, se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza majorari de intarziere.

(2) In cazul in care din decizia de impunere rezulta diferente de impozit de restituit de la bugetul de stat, sumele platite in plus se compenseaza cu obligatii neachitate in termen, din anul fiscal curent, iar diferenta se restituie in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere.

SECTIUNEA a 5-a - Obligatiile si raspunderile reprezentantilor fiscali si ale platitorilor de venit cu regim de retinere la sursa a impozitelor

Art. 68.

Platitorii de venit cu regim de retinere la sursa a impozitelor sunt obligati sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului, la organul fiscal competent, la termenul stabilit de Ministerul Finantelor Publice.

Art. 69.

Platitorul unui venit cu regim de retinere la sursa a impozitului raspunde pentru modul de indeplinire a sarcinilor ce ii revin din prezenta ordonanta.

Art. 70.

(1) Platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa sunt obligati sa comunice organului fiscal competent informatii cu privire la calculul impozitului retinut pentru fiecare beneficiar de venit, conform formularului stabilit de Ministerul Finantelor Publice. Comunicarea se face pana la data de 30 iunie a anului curent pentru anul expirat.

(2) Pentru veniturile din salarii informatiile cu privire la calculul impozitului retinut pentru fiecare beneficiar de venit sunt cuprinse in fisa fiscala, pentru care termenul de depunere este prevazut la art. 26 alin. (5).

Art. 71.

(1) Reprezentantii fiscali desemnati potrivit prezentei ordonante sunt solidar raspunzatori cu beneficiarii de venituri pentru neindeplinirea obligatiilor de declarare a veniturilor si de plata a impozitelor datorate.

(2) Contribuabilii definiti potrivit prevederilor art. 2 desemneaza un reprezentant fiscal, persoana fizica romana cu domiciliul in Romania sau persoana juridica romana, in situatia in care nu isi indeplinesc obligatiile fiscale in mod direct.

(3) Procedura de desemnare a reprezentantului fiscal se stabileste de Ministerul Finantelor Publice, prin ordin al ministrului finantelor publice.

SECTIUNEA a 6-a - Sanctiuni

Art. 72.

(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni:

a) nerespectarea de catre platitorii de salarii si venituri asimilate salariilor a obligatiilor privind completarea si pastrarea fiselor fiscale;

b) netransmiterea fiselor fiscale si a formularului prevazut la art. 70 la organul fiscal competent la termenul prevazut de prezenta ordonanta;

c) neindeplinirea obligatiei de transmitere a fisei fiscale catre angajat, prevazuta la art. 26 alin. (5).

(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei.

(3) Prevederile prezentului articol se completeaza cu dispozitiile Legii 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu modificarile ulterioare, cu exceptia art. 25-27.

CAPITOLUL VI - Dispozitii tranzitorii si finale

Art. 73.

Prevederile prezentei ordonante intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2002, cu exceptia prevederilor art. 8 si 13, care se aplica incepand cu data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Art. 74.

(1) Pentru determinarea impozitului pe veniturile persoanelor fizice, Ministerul Finantelor Publice are drept de acces gratuit la toate datele, informatiile si bazele de date referitoare la persoanele fizice, detinute de:

- organe ale administratiei publice centrale si locale, institutii publice sau de interes public;

- institutii publice sau private care conduc evidenta populatiei sau care inregistreaza, sub orice forma, incheieri de contracte, bunuri si drepturi, exploatarea proprietatilor si altele asemenea;

- persoane fizice sau juridice care detin in pastrare sau in administrare bunuri si drepturi ori sume de bani ale contribuabililor sau care au relatii de afaceri cu acestia.

(2) Accesul la bazele de date ale entitatilor mentionate la alin. (1) se realizeaza permanent, in vederea actualizarii bazei de date a Ministerului Finantelor Publice.

(3) Celelalte date si informatii referitoare la contribuabili vor fi furnizate la solicitarea Ministerului Finantelor Publice si a organelor sale subordonate.

(4) Toate informatiile obtinute potrivit alin. (2) si (3) se supun secretului fiscal.

Art. 75.

(1) Raman valabile pana la data expirarii lor urmatoarele facilitati de care beneficiaza persoanele fizice si asociatiile familiale, cu respectarea conditiilor in care acestea au fost acordate:

a) scutirile de la plata impozitului pe venit prevazute in actele normative privind unele masuri de protectie ca urmare a concedierilor colective, pentru personalul disponibilizat, cu conditia desfasurarii activitatii respective pe o perioada de inca 2 ani de la data expirarii perioadei de scutire;

b) neimpozitarea veniturilor realizate din serviciile turistice prestate in mediul rural, prevazute la art. 3 lit. j) din O.U.G. 85/1997 privind impunerea veniturilor realizate de persoanele fizice, aprobata si modificata prin Legea 246/1998.

(2) Pierderile inregistrate in perioada de scutire de contribuabilii care beneficiaza de prevederile alin. (1) nu se compenseaza cu veniturile obtinute din celelalte categorii de venituri in anii respectivi si nu se reporteaza, reprezentand pierderi definitive ale contribuabililor.

Art. 76.

Veniturile din salarii si cele asimilate salariilor realizate din strainatate ca urmare a activitatilor desfasurate in strainatate de persoanele fizice romane cu domiciliul in Romania nu se supun procedurii de globalizare pana la noi dispozitii.

Art. 77.

Impunerea veniturilor realizate anterior datei intrarii in vigoare a prezentei ordonante se face in conformitate cu legislatia in vigoare la acea data.

Art. 78.

Apatrizii sunt supusi impozitarii, potrivit prezentei ordonante, pentru veniturile obtinute din Romania.

Art. 79.

Impozitul reglementat prin prezenta ordonanta se face venit la bugetul de stat.

Art. 80.

(1) La intocmirea Registrului-inventar, incepand cu 1 ianuarie 2000, toate bunurile si drepturile vor fi luate in evidenta la valoarea de intrare.

(2) Pentru bunurile si drepturile achizitionate inainte de 1 ianuarie 2000 amortizarea se va calcula conform metodei lineare, la valoarea ramasa de recuperat pana la expirarea duratei normale de functionare.

Art. 81.

(1) In aplicarea prezentei ordonante se vor elabora norme metodologice care vor fi aprobate prin hotarare a Guvernului, in termen de 90 de zile de la publicarea prezentei ordonante in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

(2) Ordinele ministrului finantelor publice emise in aplicarea prezentei ordonante se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Art. 82.

Promovarea de reglementari legislative privind impunerea veniturilor persoanelor fizice se face cu respectarea principiilor din prezenta ordonanta si numai prin acte normative speciale privind impozitele si taxele.

Art. 83.

Prevederile referitoare la intocmirea si depunerea declaratiilor, realizarea creantelor bugetare, inclusiv executarea silita, solutionarea contestatiilor, controlul fiscal, precum si cele referitoare la evaziunea fiscala sunt aplicabile si impozitului pe venit.

Art. 84.

(1) Incepand cu data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in aplicarea prezentei ordonante, procedura intocmirii si depunerii formularisticii necesare in vederea aplicarii prezentei ordonante si procedura de regularizare si plata a impozitelor si a diferentelor de impozit rezultate, precum si termenele aferente, se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice.

(2) Pentru aplicarea unitara a prevederilor prezentei ordonante se constituie, la nivelul Ministerului Finantelor Publice, Comisia centrala fiscala a impozitelor directe, condusa de secretarul de stat coordonator al domeniului fiscal.

Componenta comisiei se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice. Deciziile Comisiei centrale fiscale a impozitelor directe se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Art. 85.

Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga:

- prevederile O.G. 73/1999 privind impozitul pe venit, publicata in M.Of. 419/31-08-1999;

- prevederile O.U.G. 87/2000 pentru modificarea si completarea O.G. 73/1999 privind impozitul pe venit, publicata in M.Of. 302/3 iulie 2000;

- prevederile O.U.G. 46/2001 pentru modificarea si completarea O.G. 73/1999 privind impozitul pe venit, publicata in M.Of. 157/29-03-2001;

- prevederile O.U.G. 77/2001 pentru modificarea art. 59 din O.G. 73/1999 privind impozitul pe venit, publicata in M.Of. 291/1 iunie 2001;

- prevederile O.U.G. 94/2001 pentru completarea art. 6 din O.G. 73/1999 privind impozitul pe venit, publicata in M.Of. 347/29-06-2001;

- prevederile O.U.G. 235/2000 pentru completarea art. 32 din O.G. 73/1999 privind impozitul pe venit, publicata in M.Of. 614/29-11-2000;

- prevederile art. 43 alin. (1) lit. a) referitoare la scutirea de impozit pe venit acordata persoanelor fizice, precum si cele ale art. 43 alin. (1) lit. b) din Legea 32/2000 privind societatile de asigurare si supravegherea asigurarilor, publicata in M.Of. 148/10 aprilie 2000;

- prevederile art. 21^5 cu privire la aplicabilitatea acestora persoanelor fizice si asociatiilor familiale, din Legea 133/1999 privind stimularea intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii, publicata in M.Of. 349/23-07-1999, cu modificarile si completarile ulterioare;

- prevederile referitoare la neimpozitarea avantajelor prevazute la art. 39 alin. (1) lit. d) si la art. 41 alin. (2) din Legea 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele autoritatii judecatoresti, republicata in M.Of. 563/18-11-1999, cu modificarile si completarile ulterioare;

- prevederea privind scutirea de impozit pe chirie prevazuta la alin. (3) al art. 15 din Legea 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, publicata in M.Of. 75/14-02-2001;

- prevederile art. 77 din Legea educatiei fizice si sportului 69/2000, publicata in M.Of. 200/9 mai 2000;

- prevederile cu privire la scutirea de impozit pe venit acordata persoanelor fizice din O.U.G. 9/2000*) pentru modificarea O.U.G. 66/1997 privind scutirea de plata a impozitelor pe salarii si/sau pe venituri realizate de consultanti straini pentru activitatile desfasurate in Romania in cadrul unor acorduri de imprumut, publicata in M.Of. 93/1 martie 2000;

- prevederile art. 64 din Legea privind executorii judecatoresti 188/2000, publicata in M.Of. 559/10 noiembrie 2000.

*) O.U.G. 9/2000 a fost respinsa prin Legea 421/2001, publicata in M.Of. 402/20-07-2001.

Buy documents online Aici, Comandă cereri si actiuni in justitie, contracte
Your basket Coşul de cumpărături
Curs valutar
Google
Pagina juristnet.ro
Parteneri
Scripturi

Acasă | Despre proiect | Legis - Constituţia | Legis - Conceptul de lege | Legis - Hotărârea | Legis - Ordonanţa | Eurolegis - Acquisul comunitar | Eurolegis - Integrare | Eurolegis - Uniunea Europeană | Eurolegis - Instituţii | Eurolegis - Bugetul Uniunii Europene | Dr civil - Acte civile | Dr civil - Uzufruct viager | Dr civil - Succesiuni | Dr civil - Corpul uman | Dr civil - Abuzul de drept | Dr familiei - Despre familie | Dr familiei - Tutela | Dr familiei - Căsătoria | Dr familiei - Încetarea căsătoriei | Dr familiei - Patrimoniu | Dr comercial - Oferta de servicii | Dr comercial - Autorizare AF şi PF | Dr comercial - Disciplina contractuală | Dr comercial - Societatea comercială | Dr comercial - Legea Concurenţei | Dr comercial - Concurenţa neloială | Dr comercial - Insolvenţa | Dr comercial - Răspunderea transportatorului de mărfuri rutiere | Dr afacerilor - Oferta de servicii | Dr afacerilor - Impozitele | Dr afacerilor - Evaziunea fiscală | Dr afacerilor - Contestaţia la executare silită în materie fiscală | Dr afacerilor - Leasing | Dr afacerilor - Legea privind capitalul | Dr muncii - Contractul individual de muncă | Dr muncii - Reţinerea salariului | Dr muncii - Concedierea colectivă | Dr muncii - Asigurările sociale | Dr muncii - Pensiile | Dr muncii - Registrul electronic de evidenta a salariatilor | Dr muncii - Indemnizaţia pentru creşterea copilului | Dr penal - Contravenţii | Dr penal - Codul de procedură penală | Dr penal - Procedura în instanţă | Dr penal - Aspectele privind crimele şi delictele de corupţie | Legislaţie turism - Licenţa de turism | Legislaţie turism - Brevetul de turism | Legislaţie turism - Clasificarea în turism | Legislaţie turism - Legislaţie ghizi | Legislaţie turism - Legea muntelui | Legislaţie turism - Mediu | Proprietate intelectuală | Invenţii şi mărci | ORDA | Legisnet | Imobiliar - Venitul din transfer | Imobiliar - Asociaţia de proprietari | Imobiliar | Publicitatea - Oferta de servicii | Publicitatea | Publicitatea şi sponsorizarea pentru produsele din tutun | Contact

© 2016 S.C. MASTER BUSINESS S.R.L. Braşov. Pentru mai multe informaţii: contact@juristnet.ro
WebDesign: HASCU™