Legea nr. 304 din 4 iulie 2003 pentru serviciul universal si drepturile utilizatorilor cu privire la retelele si serviciile de comunicatii electronice
Publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu numarul 551 din data de 31 iulie 2003.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta lege stabileste cadrul de reglementare a relatiilor dintre furnizorii de
retele si servicii de comunicatii electronice, pe de o parte, si utilizatorii finali, pe de alta parte.
(2) Prezenta lege instituie reguli privind:
a) serviciul universal;
b) drepturile utilizatorilor finali;
c) obligatiile furnizorilor de retele si servicii de comunicatii electronice cu putere
semnificativa pe piata;
d) obligatiile furnizorilor de retele publice de comunicatii si ale furnizorilor de servicii de
comunicatii electronice destinate publicului.
(3) În exercitarea atributiilor prevazute de prezenta lege, Autoritatea Nationala de
Reglementare în Comunicatii, denumita în continuare ANRC, asigura promovarea concurentei,
precum si protectia drepturilor si intereselor utilizatorilor finali, astfel încât acestia sa obtina
un maximum de beneficii în conditiile unei piete concurentiale, în ceea ce priveste diversitatea
ofertei, tarifele si calitatea serviciilor.
Art. 2
(1) În întelesul prezentei legi, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) telefon public cu plata - telefonul pus la dispozitie publicului, plata realizându-se în
numerar, prin carti de credit sau debit, cartele preplatite, inclusiv cartele utilizabile pe baza de
coduri de apelare;
b) retea publica de telefonie - reteaua de comunicatii electronice folosita în vederea
furnizarii de servicii de telefonie destinate publicului, permitând comunicarea vocala sau alta
forma de comunicare, precum fax sau date, între punctele terminale ale retelei;
c) serviciu de telefonie destinat publicului - serviciul destinat publicului, care permite
initierea sau primirea de apeluri nationale sau internationale si folosirea serviciilor de urgenta
prin utilizarea unui numar sau a unor numere stabilite prin planul national de numerotatie sau
printr-un plan international de numerotatie telefonica. De asemenea, acesta poate include,
dupa caz, unul sau mai multe dintre urmatoarele servicii: serviciul de relatii cu clientii,
serviciul de informatii privind abonatii, registrele abonatilor, telefoane publice cu plata, servicii
furnizate în conditii speciale, facilitati pentru persoanele cu handicap sau cu nevoi sociale
speciale ori servicii nongeografice;
d) numar geografic - numarul stabilit conform planului national de numerotatie, în
cuprinsul caruia una sau mai multe cifre servesc la identificarea din punct de vedere geografic
a punctului terminal al retelei;
e) numar nongeografic - numarul stabilit conform planului national de numerotatie,
care nu este numar geografic; constituie numere nongeografice, printre altele, numerele
alocate serviciilor de telefonie mobila, numerele gratuite si numerele cu tarif special;
f) punct terminal al retelei - punctul fizic la care unui abonat i se furnizeaza accesul la
o retea publica de comunicatii; în cazul retelelor care utilizeaza comutarea sau rutarea,
punctul terminal este identificat prin intermediul unei adrese specifice de retea, care poate fi
asociata numarului sau numelui unui abonat;
g) furnizor de serviciu universal - furnizorul de retele sau servicii de comunicatii
electronice desemnat de ANRC sa presteze unul sau mai multe servicii din sfera serviciului
universal.
(2) În cuprinsul prezentei legi sunt, de asemenea, aplicabile definitiile prevazute la art.
2 pct. 8, 9, 12 si 13 din Legea nr.676/2001 privind prelucrarea datelor cu caracter personal si
protectia vietii private în sectorul telecomunicatiilor, cu modificarile ulterioare, la art. 1 din
Ordonanta Guvernului nr.18/2002 privind functionarea Sistemului national unic pentru apeluri
de urgenta, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.398/2002, la art. 2 din
Ordonanta Guvernului nr.34/2002 privind accesul la retelele publice de comunicatii electronice
si la infrastructura asociata, precum si interconectarea acestora, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr.527/2002, denumita în continuare Ordonanta privind accesul, si la
art. 2 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.79/2002 privind cadrul general de
reglementare a comunicatiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.591/2002,
denumita în continuare Ordonanta-cadru.
CAPITOLUL II
Serviciul universal
Art. 3 (1) Dreptul de acces la serviciul universal reprezinta dreptul tuturor utilizatorilor
finali de pe teritoriul României de a beneficia de serviciile din sfera serviciului universal, la un
anumit nivel de calitate, indiferent de localizarea geografica si la tarife accesibile.
(2) Serviciile incluse în sfera serviciului universal sunt:
a) furnizarea accesului la reteaua publica de telefonie, la un punct fix;
b) serviciul de informatii privind abonatii si punerea la dispozitie a registrelor
abonatilor;
c) accesul la telefoanele publice cu plata.
Art.4 (1) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei stabileste politica si
strategia privind implementarea serviciului universal, cu respectarea principiilor transparentei,
obiectivitatii, proportionalitatii si nediscriminarii;
(2) În stabilirea politicii si strategiei, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei
va actiona în vederea limitarii posibilelor efecte negative asupra concurentei, determinate de
furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal, precum si a asigurarii protectiei interesului
public.
(3) Pe baza politicii si strategiei stabilite potrivit alin. (1) si (2), ANRC are obligatia sa
asigure dreptul de acces la serviciul universal pe întreg teritoriul României. În acest scop
ANRC va desemna unul sau mai multi furnizori de serviciu universal care sa presteze unul sau
mai multe servicii din sfera serviciului universal, în anumite zone sau pe întreg teritoriul
României.
(4) Conditiile si procedura de desemnare a furnizorilor de serviciu universal se stabilesc
de catre ANRC, cu respectarea principiilor eficientei, obiectivitatii, transparentei si
nediscriminarii.
(5) Procedura de desemnare trebuie sa asigure ca furnizarea serviciilor din sfera
serviciului universal se efectueaza într-o modalitate eficienta din punct de vedere al costurilor.
Art. 5 (1) ANRC va lua toate masurile necesare si va stabili conditiile, astfel încât
cererile rezonabile ale utilizatorilor finali privind accesul si conectarea la un punct fix la retele
publice de telefonie si de acces la un punct fix la serviciile de telefonie destinate publicului sa
fie acoperite de cel putin un furnizor de retele sau servicii de comunicatii electronice.
(2) Furnizorii de serviciu universal desemnati sa presteze serviciile prevazute la art. 3
alin. (2) lit. a) au obligatia sa rezolve cererile tuturor utilizatorilor finali, într-un termen
determinat, în conditiile impuse de ANRC.
(3) Conexiunea furnizata trebuie sa asigure utilizatorilor finali posibilitatea de a initia si
de a primi apeluri telefonice locale, nationale si internationale, comunicatii prin fax si
comunicatii de date, la o rata de transfer suficienta pentru a permite accesul functional la
Internet, având în vedere tehnologiile utilizate preponderent de majoritatea abonatilor si
fezabilitatea tehnologica.
Art. 6 (1) Furnizorii de serviciu universal desemnati sa presteze serviciile prevazute la
art. 3 alin. (2) lit. b) sunt obligati sa puna la dispozitie utilizatorilor finali cel putin un registru
complet al abonatilor, în forma tiparita, electronica sau în ambele forme. Registrul trebuie
actualizat periodic, cel putin o data pe an, iar forma acestuia se aproba în prealabil de catre
ANRC.
(2) Furnizorii de serviciu universal desemnati sa presteze serviciile prevazute la art. 3
alin. (2) lit. b) sunt obligati sa puna la dispozitie utilizatorilor finali, inclusiv utilizatorilor de
telefoane publice cu plata, cel putin un serviciu de informatii privind abonatii.
(3) Registrul abonatilor prevazut la alin. (1) si serviciul de informatii privind abonatii
prevazut la alin. (2) vor cuprinde numerele de telefon si datele cu caracter personal ale
tuturor abonatilor la servicii de telefonie destinate publicului, în conditiile prevazute la art. 14
din Legea nr.676/2001.
(4) Furnizorii de serviciu universal desemnati sa puna la dispozitie utilizatorilor finali
registrele abonatilor sau serviciile de informatii privind abonatii, în conditiile alin. (1)-(3), au
obligatia sa prelucreze în mod nediscriminatoriu datele care le-au fost puse la dispozitie de
catre furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului.
Art. 7(1) ANRC poate impune furnizorilor de serviciu universal desemnati sa presteze
serviciile prevazute la art. 3 alin. (2) lit. c) obligatii privind asigurarea unui numar suficient de
telefoane publice cu plata, a unei acoperiri geografice corespunzatoare, a accesibilitatii
acestor telefoane pentru persoanele cu handicap si a unui anumit nivel de calitate a
serviciilor, în vederea satisfacerii necesitatilor rezonabile ale utilizatorilor finali.
(2) ANRC poate sa nu impuna obligatiile prevazute la alin. (1) cu privire la întreg
teritoriul national sau la o parte a acestuia, în cazul în care considera ca serviciile prevazute la
art. 3 alin. (2) lit. c) sau alte servicii comparabile sunt larg accesibile. În luarea acestei masuri
ANRC va respecta procedura de consultare prevazuta la art. 50 din Ordonanta-cadru.
(3) Furnizorii de serviciu universal desemnati sa presteze serviciile prevazute la art. 3
alin. (2) lit. c) au obligatia sa asigure utilizatorilor finali posibilitatea de a initia, în mod gratuit
si fara a folosi nici un mijloc de plata, apeluri de urgenta de la telefoanele publice cu plata,
folosind numarul unic pentru apeluri de urgenta sau alte numere telefonice nationale pentru
anuntarea urgentelor.
Art. 8 ANRC va impune furnizorilor de serviciu universal, daca este cazul, obligatia
de a lua masuri specifice pentru a asigura ca persoanele cu handicap beneficiaza de serviciile
din sfera serviciului universal în conditii similare cu cele oferite celorlalti utilizatori finali.
Art. 9 (1) ANRC monitorizeaza evolutia si nivelul tarifelor serviciilor din sfera serviciului
universal, prestate de furnizorii de serviciu universal, în special în legatura cu nivelul general
al preturilor si al veniturilor consumatorilor.
(2) ANRC poate obliga furnizorii de serviciu universal sa aplice tarife comune, inclusiv
prin stabilirea unei medii pe zone geografice, pe teritoriul national, având în vedere conditiile
specifice, sau sa respecte anumite plafoane tarifare sau formule de control al cresterii
tarifelor.
(3) ANRC poate obliga furnizorii de serviciu universal sa ofere consumatorilor optiuni
tarifare sau pachete tarifare diferite de cele practicate în conditii comerciale normale, în
scopul asigurarii posibilitatii persoanelor cu venituri reduse sau cu nevoi sociale speciale de a
beneficia de serviciile de telefonie destinate publicului. Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei poate stabili categoriile de persoane care beneficiaza de optiunile tarifare sau
pachetele tarifare oferite.
(4) Conditiile în care utilizatorii finali beneficiaza de tarifele prevazute la alin. (2) si (3)
trebuie sa fie transparente, se publica si vor fi aplicate în mod nediscriminatoriu de catre
furnizorii de serviciu universal carora li s-a impus obligatia de a practica asemenea tarife.
(5) ANRC poate impune modificarea sau renuntarea la anumite tarife sau scheme
tarifare, cu respectarea procedurii de consultare prevazute la art. 50 din Ordonanta-cadru.
Art. 10 (1) Furnizorii de serviciu universal nu pot impune abonatilor obligatii privind
plata unor servicii suplimentare fata de cele din sfera serviciului universal pe care au obligatia
sa le presteze sau a unor facilitati suplimentare fata de cele prevazute la art. 8 sau la art. 9
alin. (3), decât daca sunt necesare furnizarii acelor servicii din sfera serviciului universal sau a
acelor facilitati.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica în cazul în care serviciile sau facilitatile
suplimentare au fost solicitate în mod expres de catre abonati.
(3) Furnizorii de serviciu universal sunt obligati sa asigure, la cerere, urmatoarele
facilitati, astfel încât abonatii sa poata monitoriza si controla cheltuielile ocazionate de plata
tarifelor serviciilor din sfera serviciului universal si sa evite deconectarea nejustificata:
a) facturarea detaliata;
b) restrictionarea selectiva, gratuita, a initierii de apeluri de un anumit tip sau catre
anumite tipuri de numere;
c) modalitati de plata în avans;
d) plata esalonata a tarifelor de conectare la reteaua publica de telefonie.
(4) ANRC poate stabili, cu respectarea prevederilor art. 10 din Legea nr.676/2001,
informatiile minime pe care trebuie sa le contina factura detaliata care va fi emisa de catre
furnizorii de serviciu universal în mod gratuit.
(5) Acolo unde este cazul, abonatilor le pot fi oferite informatii suplimentare fata de
cele prevazute la alin. (3), în mod gratuit sau la un tarif rezonabil, aprobat în prealabil de
ANRC. Apelurile gratuite initiate de catre abonat, inclusiv apelurile de urgenta, nu vor fi
cuprinse în factura detaliata.
(6) ANRC poate impune furnizorilor de serviciu universal stabilirea unor modalitati prin
care consumatorii au posibilitatea de a plati în avans tariful de utilizare a retelei publice de
telefonie si a serviciilor de telefonie destinate publicului.
(7) ANRC poate impune furnizorilor de serviciu universal stabilirea unor modalitati prin
care consumatorii au posibilitatea de a plati esalonat tariful de conectare la reteaua publica
de telefonie.
(8) ANRC aproba masurile specifice pe care furnizorii de serviciu universal le pot lua în
cazul neplatii facturii telefonice pentru utilizarea la un punct fix a retelei publice de telefonie.
Aceste masuri se publica, trebuie sa fie proportionale si se aplica în mod nediscriminatoriu.
(9) În masura în care este posibil din punct de vedere tehnic, masurile prevazute la
alin. (8) trebuie sa asigure ca orice suspendare a furnizarii serviciului este limitata la serviciul
în cauza. Fac exceptie cazurile de frauda, de întârzieri repetate ale platii sau de persistenta în
neplata facturii telefonice.
(10) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei poate stabili anumite categorii
de persoane care, datorita veniturilor reduse sau nevoilor sociale speciale, necesita o
protectie suplimentara. În acest caz ANRC poate impune furnizorilor de serviciu universal
obligatia de a oferi acestor persoane urmatoarele facilitati, aplicabile în caz de neplata a
facturii telefonice, facilitati care vor fi prevazute expres în contractele încheiate cu utilizatorii
finali care fac parte din aceste categorii:
a) sumele datorate de abonat sa nu fie purtatoare de dobânzi, majorari sau penalitati;
b) deconectarea de la reteaua publica de telefonie sa nu aiba loc mai devreme de
expirarea termenului stabilit în prealabil de ANRC, calculat de la suspendarea furnizarii
serviciului;
c) pe toata durata cât serviciul este suspendat, abonatul sa poata initia sau primi
apeluri care nu presupun nici o plata din partea sa si sa nu datoreze furnizorului nici un fel de
tarife;
d) reluarea furnizarii serviciului, indiferent daca se realizeaza dupa suspendare sau
dupa deconectare, sa se faca în mod gratuit, dupa achitarea de catre abonat a facturii a carei
neplata a atras suspendarea.
(11) În toate cazurile suspendarea furnizarii, la un punct fix, a serviciului de telefonie
destinat publicului, în caz de neplata a facturii telefonice, se va realiza doar în urma notificarii
abonatului de catre furnizor. Deconectarea de la reteaua publica de telefonie nu va avea loc
mai devreme de 60 de zile de la suspendare, perioada în care este permisa doar initierea sau
primirea de apeluri care nu presupun nici o plata de catre abonat.
(12) ANRC poate impune tuturor furnizorilor de retele si servicii de comunicatii
electronice obligatia de a lua masurile prevazute la alin. (8), (9), (10) sau (11).
(13) ANRC poate retrage obligatiile prevazute la alin. (4), (6), (7) sau (10), în cazul în
care considera ca interesele consumatorilor sunt protejate si fara interventia sa.
Art. 11 (1) ANRC stabileste parametrii de calitate pentru furnizarea serviciilor din sfera
serviciului universal si metodele de evaluare a respectarii acestora.
(2) ANRC poate stabili parametri de calitate suplimentari pentru furnizarea serviciilor
incluse în sfera serviciului universal catre persoanele cu handicap.
(3) Furnizorii de serviciu universal sunt obligati sa transmita ANRC si sa publice
informatii corespunzatoare si actualizate privind modul de respectare a parametrilor de
calitate pentru furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal pe care sunt obligati sa le
presteze.
(4) ANRC stabileste continutul, forma si modul de transmitere si publicare a
informatiilor prevazute la alin. (3), pentru ca utilizatorii finali sa beneficieze de informatii
complete, comparabile si usor accesibile.
(5) ANRC poate impune furnizorilor de serviciu universal îndeplinirea anumitor
obiective de performanta privind calitatea serviciilor din sfera serviciului universal pe care
sunt obligati sa le presteze. În stabilirea acestor obiective ANRC va respecta procedura de
consultare prevazuta la art. 50 din Ordonanta-cadru.
(6) ANRC va monitoriza îndeplinirea de catre furnizorii de serviciu universal a
obiectivelor prevazute la alin. (5). În acest sens ANRC poate dispune verificarea datelor
privind realizarea obiectivelor de performanta printr-un audit independent, pe cheltuiala
furnizorului de serviciu universal în cauza, pentru a asigura exactitatea si comparabilitatea
datelor furnizate de catre acesta.
Art. 12 (1) În cazul în care estimeaza ca furnizarea serviciilor din sfera serviciului
universal în conditiile art. 5-11 ar putea constitui o sarcina injusta pentru furnizorii de serviciu
universal, ANRC va determina costul net al furnizarii acestor servicii.
(2) În acest scop ANRC poate recurge la urmatoarele metode:
a) calcularea costului net pe care îl presupune îndeplinirea obligatiilor de furnizare a
serviciilor din sfera serviciului universal, în conformitate cu procedura stabilita de ANRC, luând
în considerare toate beneficiile comerciale ce pot fi realizate de furnizorul de serviciu universal
în legatura cu serviciile din sfera serviciului universal pe care este obligat sa le presteze;
b) utilizarea costului net rezultat în urma aplicarii procedurii de desemnare a
furnizorului de serviciu universal.
(3) Informatiile contabile si orice alte informatii utilizate pentru calcularea costului net
al furnizarii serviciilor din sfera serviciului universal, conform prevederilor alin. (2) lit. a), vor fi
verificate de catre ANRC sau de catre un auditor independent, auditul fiind aprobat de ANRC.
Rezultatele calcularii costului si concluziile auditului vor fi puse la dispozitie publicului de catre
ANRC.
Art. 13 (1) În cazul în care constata, pe baza determinarii costului net în conformitate
cu prevederile art. 12, ca prestarea serviciilor din sfera serviciului universal reprezinta o
sarcina injusta pentru furnizorul de serviciu universal, ANRC va decide, la cererea furnizorului
de serviciu universal, compensarea costului net astfel determinat.
(2) ANRC va determina mecanismul de compensare a costului net al furnizarii
serviciilor din sfera serviciului universal, cu respectarea principiilor transparentei, minimei
atingeri aduse concurentei, nediscriminarii si proportionalitatii. În acest scop ANRC va stabili
furnizorii de retele de comunicatii electronice si furnizorii de servicii de comunicatii electronice
care au obligatia sa contribuie la compensare, cuantumul contributiilor datorate, modalitatea
si termenul de plata, precum si orice alte elemente necesare în vederea functionarii acestui
mecanism.
Art. 14 (1) ANRC va face public mecanismul de compensare a costului net stabilit în
conformitate cu prevederile art. 13.
(2) În cazul în care s-a realizat compensarea costului net al furnizarii serviciilor din
sfera serviciului universal, ANRC va publica un raport anual privind acest cost, contributiile
efectuate de catre furnizorii de retele si de servicii de comunicatii electronice stabiliti potrivit
art. 13 alin. (2), precum si avantajele comerciale care au putut fi realizate de furnizorul de
serviciu universal în legatura cu serviciile din sfera serviciului universal pe care este obligat sa
le presteze.
CAPITOLUL III
Obligatii impuse furnizorilor de retele si servicii de comunicatii electronice cu
putere semnificativa pe piata
Art. 15 (1) Daca în urma unei analize de piata realizate în conformitate cu prevederile
Regulamentului privind efectuarea analizelor de piata si determinarea puterii semnificative pe
piata, elaborat în temeiul art. 32 din Ordonanta-cadru, ANRC stabileste ca pe o anumita piata
la nivelul furnizarii serviciilor cu amanuntul nu exista concurenta efectiva, iar obligatiile
impuse în conformitate cu prevederile art. 8 din Ordonanta privind accesul sau cu cele
prevazute la art. 18 din prezenta lege nu sunt suficiente pentru atingerea obiectivelor
prevazute la art. 45 din Ordonanta-cadru, ANRC poate impune furnizorilor de retele sau
servicii de comunicatii electronice care au putere semnificativa pe piata respectiva, în mod
corespunzator, una sau mai multe dintre obligatiile prevazute la alin. (2), în scopul protejarii
intereselor utilizatorilor finali si al promovarii unei concurente efective.
(2) Obligatiile impuse de ANRC pot privi:
a) interzicerea practicarii de preturi excesive în raport cu costurile pe care le implica
furnizarea serviciilor;
b) interzicerea practicarii de preturi sub costurile pe care le implica furnizarea
serviciilor, care poate avea ca efect limitarea intrarii pe piata sau restrângerea concurentei;
c) interzicerea favorizarii nejustificate a anumitor utilizatori finali în comparatie cu altii;
d) interzicerea conditionarii furnizarii serviciului de acceptare de catre utilizatorii finali a
unor prestatii suplimentare, fara legatura cu serviciul solicitat.
(3) În acest scop ANRC poate stabili:
a) impunerea unor plafoane tarifare sau formule de control al cresterii tarifelor la
furnizarea serviciilor cu amanuntul;
b) masuri de control al tarifelor individuale;
c) masuri de orientare a tarifelor catre costuri sau catre preturile ori tarifele practicate
pe piete comparabile.
(4) Obligatiile prevazute la alin. (2) si (3) trebuie sa fie corespunzatoare naturii
problemei identificate, proportionale si necesare pentru atingerea obiectivelor prevazute la
art. 45 din Ordonanta-cadru.
(5) ANRC va impune acelor furnizori ale caror tarife sunt supuse controlului sau
obligatia de a implementa un sistem de evidentiere contabila a costurilor, necesar în vederea
exercitarii controlului. ANRC poate stabili formatul si metodologia contabila ce vor fi folosite.
(6) Furnizorii mentionati la alin. (5) au obligatia de a supune spre verificare unui
auditor independent modul de implementare a sistemului de evidentiere contabila a costurilor
prevazut la alin. (5), în conditiile stabilite de ANRC.
(7) De asemenea, furnizorii mentionati la alin. (5) vor publica anual, în conditiile
stabilite de ANRC, o declaratie pe propria raspundere privind respectarea sistemului de
evidentiere contabila a costurilor, prevazut la alin. (5).
Art. 16 (1) Daca în urma unei analize de piata realizate în conformitate cu prevederile
Regulamentului privind efectuarea analizelor de piata si determinarea puterii semnificative pe
piata, elaborat în temeiul art. 32 din Ordonanta-cadru, ANRC stabileste ca pe piata furnizarii
unei parti sau a întregului set minim de linii închiriate prevazut la art. 29 alin. (1) nu exista
concurenta efectiva, va identifica furnizorii cu putere semnificativa pe piata respectiva si va
impune acestora obligatii privind furnizarea unei parti sau a întregului set minim de linii
închiriate, în conditii de nediscriminare, orientare a tarifelor catre costuri si transparenta în
conformitate cu prevederile alin. (2)-(8).
(2) Acolo unde este cazul, ANRC va impune furnizorilor identificati ca având putere
semnificativa pe piata, potrivit alin. (1), sa aplice conditii similare în situatii similare pentru
furnizorii care presteaza servicii similare si sa furnizeze linii închiriate catre terti în aceleasi
conditii si la aceeasi calitate cu cele folosite pentru furnizarea propriilor servicii sau ale
filialelor ori ale altor societati din acelasi grup.
(3) Acolo unde este cazul, ANRC va impune furnizorilor identificati ca având putere
semnificativa pe piata, potrivit alin. (1), obligatia de a implementa un sistem adecvat de
evidentiere contabila a costurilor. Acesti furnizori au obligatia de a transmite ANRC, la cerere,
informatii detaliate privind sistemul contabil utilizat.
(4) ANRC va impune furnizorilor identificati ca având putere semnificativa pe piata,
potrivit alin. (1), obligatia de a publica într-o forma usor accesibila urmatoarele informatii în
legatura cu furnizarea de linii închiriate, stabilind totodata conditiile în care se efectueaza
publicarea:
a) caracteristicile tehnice, inclusiv caracteristicile fizice si electrice, precum si
specificatiile tehnice si de performanta detaliate care se aplica la punctul terminal al retelei;
b) tarifele practicate, incluzând tarifele initiale de conectare, tarifele de utilizare si alte
tarife;
c) conditiile de furnizare.
(5) Informatiile privind conditiile de furnizare a liniilor închiriate se vor referi cel putin
la:
a) procedura de efectuare a comenzilor;
b) termenul obisnuit de livrare, care reprezinta perioada în care 95% din liniile
închiriate de acelasi tip au fost puse la dispozitie consumatorilor, calculata de la data
efectuarii unei comenzi ferme de catre utilizator;
c) durata contractului, incluzând durata stabilita în mod obisnuit în contract, precum si
durata minima pe care utilizatorii sunt obligati sa o accepte;
d) termenul obisnuit de efectuare a reparatiilor, care reprezinta perioada în care 80%
din defectiunile aparute la liniile închiriate de acelasi tip au fost remediate, calculata de la
momentul în care notificarea defectiunii a fost primita de catre departamentul responsabil cu
remedierea defectiunilor. În cazurile în care, pentru acelasi tip de linii închiriate, sunt oferite
servicii de reparatii de calitati diferite, termenele diferite de efectuare a reparatiilor vor fi
publicate;
e) cazurile si procedura de acordare a despagubirilor sau a sumelor de restituit
utilizatorilor.
(6)Termenul obisnuit de livrare, prevazut la alin. (5) lit. b), se va stabili luându-se în
considerare duratele în care liniile închiriate au fost puse la dispozitie consumatorilor, pe
parcursul unui interval de timp suficient, apropiat de momentul la care se efectueaza aceasta
determinare. În stabilirea termenului obisnuit de livrare nu se vor lua în calcul cazurile în care
utilizatorii au solicitat livrarea într-un termen mai lung.
(7) Daca, într-un caz concret, un furnizor identificat ca având putere semnificativa pe
piata, potrivit alin. (1), considera ca furnizarea unei linii închiriate din setul minim prevazut la
art. 29 alin. (1) la tarifele si în conditiile publicate potrivit alin. (4) si (5) este nerezonabila,
acesta va putea solicita acordul ANRC pentru modificarea tarifelor sau conditiilor.
(8) În cazul în care considera ca performantele realizate în furnizarea setului minim de
linii închiriate nu satisfac necesitatile utilizatorilor, ANRC poate impune furnizorilor identificati
ca având putere semnificativa pe piata, potrivit alin. (1), obligatia de a atinge anumite
obiective de performanta privind conditiile de furnizare prevazute la alin. (5) si (6).
Art. 17 Daca în urma unei analize de piata realizate în conformitate cu prevederile
Regulamentului privind efectuarea analizelor de piata si determinarea puterii semnificative pe
piata, elaborat în temeiul art. 32 din Ordonanta-cadru, ANRC stabileste ca pe piata furnizarii
unei parti sau a întregului set minim de linii închiriate prevazut la art. 29 alin. (1) exista
concurenta efectiva, va retrage obligatiile impuse potrivit art. 16 alin. (2)-(8).
Art. 18 (1) Daca în urma unei analize de piata realizate în conformitate cu prevederile
Regulamentului privind efectuarea analizelor de piata si determinarea puterii semnificative pe
piata, elaborat în temeiul art. 32 din Ordonanta-cadru, un furnizor de retele sau servicii de
comunicatii electronice este desemnat ca având putere semnificativa pe piata furnizarii
conectarii la un punct fix la retelele publice de telefonie si a utilizarii la un punct fix a acestor
retele, ANRC va impune acestuia obligatia de a oferi abonatilor sai posibilitatea de a utiliza
serviciile oricarui furnizor de servicii de telefonie destinate publicului, cu care este
interconectat, în urmatoarele moduri:
a) la fiecare apel, prin formarea unui cod de selectare a furnizorului de servicii care va
efectua, fara a afecta continutul informatiei, transportul semnalului din reteaua în care este
initiat catre reteaua de destinatie;
b) prin preselectare, cu posibilitatea de a renunta la optiunea preselectata la fiecare apel, prin
formarea unui cod de selectare a furnizorului de servicii prevazut la lit. a).
(2) Cererea utilizatorilor ca facilitatile prevazute la alin. (1) sa fie implementate si pe
alte retele sau în alte moduri va fi evaluata de ANRC pe baza unei analize de piata realizate în
conformitate cu prevederile Regulamentului privind efectuarea analizelor de piata si
determinarea puterii semnificative pe piata, elaborat în temeiul art. 32 din Ordonanta-cadru,
iar obligatiile necesare pentru satisfacerea acestei cereri vor fi impuse în conformitate cu
prevederile art. 12 din Ordonanta privind accesul.
(3) ANRC asigura, prin impunerea de obligatii specifice, ca tarifele de acces si
interconectare privind furnizarea facilitatilor prevazute la alin. (1) sunt orientate catre costuri
si ca eventualele sume platite de abonati nu sunt prohibitive pentru utilizarea acestor
facilitati.
CAPITOLUL IV
Drepturile utilizatorilor finali
Art. 19 (1) Contractele între utilizatorii finali si furnizorii de servicii de comunicatii electronice
vor fi încheiate în scris si vor contine urmatoarele clauze minime, privitoare la:
a) datele de identificare a furnizorului;
b) serviciile furnizate, nivelurile de calitate oferite, precum si termenul în care se
realizeaza conectarea initiala;
c) tipurile de servicii de întretinere si reparatii oferite;
d) preturile si tarifele aferente fiecarui produs sau serviciu contractat, modul de
aplicare a acestora, precum si modalitatile prin care pot fi obtinute informatii actualizate
privind tarifele de furnizare a serviciilor de comunicatii electronice si a serviciilor de întretinere
si reparatii;
e) durata contractului, conditiile privind reînnoirea si încetarea contractului, precum si
conditiile în care opereaza suspendarea furnizarii serviciului;
f) despagubirile aplicabile si procedura de acordare a acestora în cazul nerespectarii
nivelurilor de calitate convenite sau a celorlalte clauze contractuale;
g) metoda de initiere a procedurii de solutionare a litigiilor.
(2) În cazul în care contractul încheiat prevede pentru furnizor posibilitatea modificarii
unilaterale, acesta este obligat sa-i notifice utilizatorului final aceasta intentie cu cel putin 30
de zile înainte de operarea modificarii. Orice abonat are dreptul de a denunta unilateral
contractul în cazul în care nu este de acord cu modificarile propuse, fara a plati nici o
despagubire.
(3) În cuprinsul notificarii se va prevedea expres dreptul abonatului de a denunta
unilateral contractul în conditiile prevazute la alin. (2).
Art. 20 (1) Furnizorii de retele publice de telefonie si furnizorii de servicii de telefonie
destinate publicului au obligatia de a pune la dispozitie publicului informatii clare, detaliate si
actualizate privind preturile si tarifele aplicabile, precum si celelalte conditii privind
posibilitatea de obtinere si utilizare a serviciilor de telefonie destinate publicului, pentru a
asigura posibilitatea utilizatorilor finali de a decide în cunostinta de cauza.
(2) Informatiile prevazute la alin. (1) vor privi:
a) datele de identificare a furnizorului;
b) serviciile de telefonie destinate publicului, pe care le ofera furnizorul;
c) procedura de solutionare a reclamatiilor primite de la utilizatorii finali si procedura
de solutionare a litigiilor dintre furnizori si utilizatorii finali;
d) drepturile privind furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal, incluzând
facilitatile prevazute la art. 10 alin. (3)-(11).
(3) Informatiile prevazute la alin. (2) lit. b) vor fi detaliate în ceea ce priveste:
a) categoriile de servicii oferite, cu indicarea serviciilor pentru care se plateste tariful
initial de conectare si a celor pentru care se plateste tariful periodic de utilizare;
b) tarifele standard de conectare, utilizare, întretinere si reparatii, precum si facilitatile
tarifare standard si tarifele impuse potrivit art. 9 alin. (2) sau (3);
c) cazurile si procedura de acordare a despagubirilor sau a sumelor de restituit
utilizatorilor;
d) tipurile de servicii de întretinere si reparatii oferite;
e) conditiile contractuale standard, inclusiv durata minima a contractului, daca este
cazul.
(4) ANRC va stabili modalitatea în care informatiile prevazute la alin. (1)-(3) vor fi puse
la dispozitie publicului.
(5) ANRC va oferi, prin intermediul paginii sale de Internet sau prin alte mijloace,
informatii comparative privind tarifele si conditiile oferite de diferiti furnizori de retele si
servicii de comunicatii electronice, în vederea asigurarii posibilitatii utilizatorilor finali de a face
evaluari independente.
Art. 21 (1) ANRC poate impune furnizorilor de servicii de comunicatii electronice
destinate publicului, dupa parcurgerea procedurii de consultare prevazute la art. 50 din
Ordonanta-cadru, obligatia de a publica informatii compara-bile, adecvate si actualizate
privind calitatea serviciilor oferite. La cererea ANRC aceste informatii îi vor fi furnizate înainte
de a fi publicate.
(2) ANRC poate stabili parametrii de calitate a serviciilor ce urmeaza sa fie masurati si
orice alte elemente necesare pentru evaluarea calitatii serviciilor oferite, precum si continutul,
forma si modalitatea în care informatiile prevazute la alin. (1) vor fi publicate, pentru a se
asigura ca utilizatorii finali beneficiaza de informatii complete, comparabile si usor accesibile.
Art. 22 (1) Furnizorii de retele publice de telefonie si furnizorii de servicii de telefonie
destinate publicului sunt obligati sa ia toate masurile necesare pentru a asigura integritatea
retelei publice de telefonie la punctele fixe si, în caz de perturbare grava a functionarii retelei
sau în caz de forta majora, disponibilitatea retelei publice de telefonie la punctele fixe.
(2) Furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului la puncte fixe sunt obligati sa
ia toate masurile necesare pentru a asigura în mod neîntrerupt posibilitatea efectuarii de
apeluri de urgenta.
(3) ANRC poate sa impuna furnizorilor de retele publice de telefonie si furnizorilor de
servicii de telefonie destinate publicului masurile minime pe care acestia trebuie sa le ia în
vederea îndeplinirii în mod corespunzator a obligatiilor care le revin în temeiul alin. (1) si (2).
Art. 23 (1) Toti abonatii serviciilor de telefonie destinate publicului au dreptul de a fi
inclusi în registrul abonatilor prevazut la art. 6 alin. (1).
(2) Furnizorii de servicii de comunicatii electronice care atribuie numere de telefon
abonatilor au obligatia de a pune la dispozitie furnizorilor de servicii de informatii privind
abonatii sau de registre ale abonatilor, la cererea rezonabila a acestora, toate informatiile
relevante, într-o forma convenita cu solicitantul, în conditiile echitabile, obiective, orientate
catre costuri si nediscriminatorii.
(3) Toti utilizatorii finali conectati la o retea publica de telefonie au dreptul de acces la
serviciile de informatii privind abonatii, în conformitate cu art. 6 alin. (2), precum si la
serviciile de relatii cu clientii.
(4) Prevederile prezentului articol nu aduc atingere dispozitiilor art. 14 din Legea
nr.76/2001.
Art. 24 ANRC va lua toate masurile necesare pentru a asigura informarea adecvata
a publicului despre existenta si modul de utilizare a numarului unic pentru apeluri de urgenta
112 în retelele publice de telefonie, reglementat prin Ordonanta Guvernului nr.18/2002,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.398/2002.
Art. 25 (1) Codul standard de acces international este "00". Apelurile între puncte
geografice apropiate, aflate de o parte si de alta a frontierei de stat a României, pot fi
efectuate pe baza unor acorduri speciale, furnizorii de servicii de comunicatii electronice care
ofera servicii pe baza acordurilor respective având obligatia de a informa în mod prompt si
complet utilizatorii finali despre existenta si continutul acestor acorduri.
(2) Furnizorii de retele publice de telefonie au obligatia de a transmite la destinatie
toate apelurile efectuate prin utilizarea codului de acces prevazut la alin. (1).
Art. 26 Furnizorii de retele publice de telefonie si de servicii de telefonie destinate
publicului vor asigura, atunci când este tehnologic si economic fezabil, receptionarea
apelurilor internationale catre numere nongeografice pe teritoriul României, cu exceptia
cazurilor în care abonatul care receptioneaza astfel de apeluri a decis, din motive comerciale,
restrictionarea apelurilor primite din anumite puncte geografice.
Art. 27 (1) ANRC poate impune furnizorilor de retele publice de telefonie obligatia de
a pune la dispozitie utilizatorilor finali servicii de semnalizare tip multifrecventa bitonala
(DTMF) si servicii de identificare a liniei care apeleaza, acolo unde este tehnic fezabil si
economic viabil, în conditiile prevazute la art. 11 din Legea nr.676/2001.
(2) ANRC poate retrage obligatiile impuse potrivit alin. (1), cu privire la întreg teritoriul
national sau la o parte a acestuia, dupa parcurgerea procedurii de consultare prevazute la art.
50 din Ordonanta-cadru, în cazul în care considera ca aceste servicii sunt disponibile la un
nivel satisfacator.
Art. 28 (1) ANRC va impune furnizorilor de servicii de telefonie destinate publicului,
inclusiv furnizorilor de servicii de telefonie mobila destinate publicului, obligatia de a asigura
abonatilor lor, la cerere, posibilitatea de a-si pastra numarul de telefon, indiferent de
furnizorul serviciului, astfel:
a) la un anumit punct geografic, în cazul numerelor geografice;
b) la orice punct geografic, în cazul numerelor nongeografice.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica în cazul transferului numerelor între retelele de
comunicatii electronice care sunt utilizate pentru furnizarea la un punct fix de servicii de
telefonie si retelele de telefonie mobila.
(3) ANRC va impune obligatii specifice pentru ca tarifele de interconectare legate de
furnizarea serviciului de portabilitate a numerelor sa fie orientate catre costuri si sumele
datorate de abonati pentru acest serviciu sa fie accesibile.
(4) ANRC poate impune furnizorilor de servicii de telefonie destinate publicului obligatia
de a publica informatii detaliate referitoare la tarifele practicate pentru serviciul de
portabilitate a numerelor.
(5) ANRC nu va impune la furnizarea cu amanuntul a serviciului de portabilitate a
numerelor tarife care sa aduca atingere concurentei, precum tarife specifice sau tarife
comune.
Art. 29 (1) ANRC stabileste si actualizeaza setul minim de linii închiriate a caror
furnizare este necesara în scopul satisfacerii necesitatilor utilizatorilor, inclusiv caracteristicile
tehnice ale tipurilor de linii închiriate care fac parte din acest set.
(2) În cazul în care apreciaza ca necesitatile utilizatorilor nu sunt acoperite la un nivel
satisfacator, ANRC poate impune unor furnizori de retele sau servicii de comunicatii
electronice care au capacitatea necesara obligatia de a furniza o parte sau întreg setul de linii
închiriate prevazut la alin. (1), stabilind totodata si conditiile în care liniile închiriate vor fi puse
la dispozitie utilizatorilor.
Art. 30 Prevederile Ordonantei Guvernului nr.21/1992 privind protectia
consumatorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Legii nr.193/2000
privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianti si consumatori, cu
modificarile si completarile ulterioare, ale Ordonantei Guvernului nr.130/2000 privind regimul
juridic al contractelor la distanta, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale
celorlalte acte normative cu incidenta în domeniu se aplica în mod corespunzator.
CAPITOLUL V
Regimul sanctionator
Art. 31 (1) Urmatoarele fapte constituie contraventii:
1. încalcarea obligatiilor prevazute la art. 5;
2. încalcarea obligatiilor prevazute la art. 6;
3. încalcarea obligatiilor prevazute la art. 7 alin. (1);
4. neasigurarea posibilitatii de initiere a apelurilor de urgenta, în conditiile prevazute la
art. 7 alin. (3);
5. neimplementarea masurilor specifice prevazute la art. 8;
6. neaplicarea tarifelor comune, nerespectarea plafoanelor tarifare sau a formulelor de
control al cresterii tarifelor stabilite în conditiile art. 9 alin. (2);
7. neoferirea de optiuni tarifare sau de pachete tarifare speciale, în conditiile art. 9
alin. (3);
8. nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (4);
9. nemodificarea sau nerenuntarea la anumite tarife sau scheme tarifare, în conditiile
art. 9 alin. (5);
10. nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (1);
11. încalcarea obligatiilor prevazute la art. 10 alin. (3);
12. emiterea gratuita de facturi detaliate care nu contin toate informatiile stabilite în
conditiile art. 10 alin. (4) sau perceperea unui tarif pentru emiterea facturilor detaliate care
contin numai informatiile stabilite în conditiile art. 10 alin. (4);
13. nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (5);
14. neoferirea catre consumatori a posibilitatii de a plati în avans tariful de utilizare a
retelei publice de telefonie si a serviciilor de telefonie destinate publicului, în conditiile art. 10
alin. (6);
15. neoferirea catre consumatori a posibilitatii de a plati esalonat tariful de conectare la
reteaua publica de telefonie, în conditiile art. 10 alin. (7);
16. nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (8) si (9);
17. neincluderea în contractele încheiate cu utilizatorii finali a facilitatilor aplicabile în
caz de neplata a facturii telefonice, în conditiile art. 10 alin. (10);
18. nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (11);
19. încalcarea de catre un furnizor de retele sau de servicii de comunicatii electronice a
obligatiei prevazute la art. 10 alin. (12);
20. încalcarea obligatiilor de a transmite ANRC si de a publica informatiile prevazute la
art. 11 alin. (3), în conditiile prevazute la art. 11 alin. (4);
21. neîndeplinirea obiectivelor de performanta prevazute la art. 11 alin. (5);
22. refuzul de a se supune auditului privind realizarea obiectivelor de performanta în
conditiile prevazute la art. 11 alin. (6);
23. încalcarea obligatiilor prevazute la art. 15 alin. (2), (3) sau (5);
24. refuzul de a se supune auditului prevazut la art. 15 alin. (6);
25.nepublicarea declaratiei pe propria raspundere în conditiile prevazute la art. 15 alin.
(7);
26. încalcarea obligatiilor prevazute la art. 16 alin. (1)-(6) sau (8);
27. încalcarea obligatiilor prevazute la art. 18 alin. (1) sau (3);
28. nerespectarea prevederilor art. 19;
29. încalcarea obligatiei de a pune la dispozitie publicului informatiile prevazute la art.
20 alin. (1)-(3), în conditiile prevazute la art. 20 alin. (4);
30. nepublicarea, în conditiile art. 21, a informatiilor privind calitatea serviciilor oferite;
31. neadoptarea masurilor prevazute la art. 22;
32. nerespectarea prevederilor art. 23 alin. (1);
33. nerespectarea prevederilor art. 23 alin. (2);
34. nerespectarea prevederilor art. 23 alin. (3);
35. încalcarea obligatiilor prevazute la art. 25 alin. (1);
36. încalcarea obligatiilor prevazute la art. 25 alin. (2);
37. nerespectarea prevederilor art. 26;
38. încalcarea obligatiilor prevazute la art. 27 alin. (1);
39. încalcarea obligatiilor prevazute la art. 28 alin. (1);
40. încalcarea obligatiilor prevazute la art. 28 alin. (3);
41. încalcarea obligatiei prevazute la art. 28 alin. (4);
42. încalcarea obligatiilor prevazute la art. 29 alin. (2).
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza astfel:
a) cu amenda de la 3.500.000 lei la 35.000.000 lei, faptele prevazute la pct. 32, 33, 35
si 38;
b) cu amenda de la 35.000.000 lei la 350.000.000 lei, faptele prevazute la pct. 13, 30,
31, 34, 36, 37 si 39-42;
c) prin derogare de la dispozitiile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului
nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr.180/2002, cu modificarile ulterioare, cu amenda de la 350.000.000 lei la
3.500.000.000 lei, faptele prevazute la pct. 1-5, 8, 10-12, 14-16, 18-20, 22, 24, 25, 28 si 29;
d) prin derogare de la dispozitiile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr.
2/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.180/2002, cu modificarile
ulterioare, cu amenda de la 3.500.000.000 lei la 35.000.000.000 lei, faptele prevazute la pct.
6, 7, 9, 17, 21, 23, 26 si 27.
Art. 32 (1) Contributiile datorate de catre furnizorii de retele si servicii de comunicatii
electronice pentru compensarea costului net al furnizarii serviciilor din sfera serviciului
universal constituie creante bugetare, conform prevederilor Ordonantei Guvernului
nr.61/2002 privind colectarea creantelor bugetare, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr.79/2003, cu modificarile ulterioare, aplicându-li-se în mod corespunzator prevederile
acesteia.
(2) Daca în termen de 90 de zile de la data scadentei furnizorul nu achita contributia si
accesoriile acesteia, ANRC îi poate suspenda sau retrage dreptul de a mai furniza retele sau
servicii de comunicatii electronice pe baza autorizatiei generale.
Art. 33 (1) Constatarea contraventiilor prevazute la art. 31 alin. (1) se realizeaza de
catre agentii constatatori ai ANRC împuterniciti în acest scop.
(2) Sanctiunile prevazute la art. 31 alin. (2) lit. a) se aplica de catre agentii constatatori
ai ANRC împuterniciti în acest scop.
(3) Sanctiunile prevazute la art. 31 alin. (2) lit. b), c) si d) se aplica potrivit dispozitiilor
art. 21 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.2/2001, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr.180/2002, cu modificarile ulterioare.
(4) Sanctiunile prevazute la art. 32 alin. (2) se aplica de catre presedintele ANRC.
(5) În masura în care prin prezenta lege nu se prevede altfel, contraventiilor prevazute
la art. 31 li se aplica prevederile Ordonantei Guvernului nr.2/2001, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr.180/2002, cu modificarile ulterioare, cu exceptia prevederilor art. 28.
Art. 34 Regimul sanctionator instituit prin prezentul capitol se completeaza în mod
corespunzator cu prevederile art. 59 din Ordonanta-cadru.
CAPITOLUL VI
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 35 (1) ANRC va lua în considerare, cu respectarea procedurii de consultare
prevazute la art. 50 din Ordonanta-cadru, punctele de vedere ale utilizatorilor finali, inclusiv
persoanele cu handicap, ale asociatiilor acestora, ale Autoritatii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor, ale producatorilor si ale furnizorilor de retele si servicii de comunicatii
electronice în legatura cu probleme privind drepturile utilizatorilor finali referitoare la serviciile
de comunicatii electronice destinate publicului, în special atunci când aceste probleme au un
impact semnificativ pe piata.
(2) Partile interesate pot dezvolta, cu sprijinul ANRC, mecanisme care pot implica
consumatori, grupuri de utilizatori si furnizori de servicii, pentru a îmbunatati calitatea
generala a serviciilor prin elaborarea de coduri de conduita si standarde de operare, precum
si prin monitorizarea aplicarii acestora.
Art. 36 În termen de 90 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentei legi, ANRC
va stabili o procedura de mediere transparenta, simpla si necostisitoare, în scopul solutionarii
amiabile, corecte si prompte a litigiilor ocazionate de aplicarea prezentei legi, aparute între
utilizatorii finali si furnizorii de retele si servicii de comunicatii electronice. ANRC poate stabili
un sistem de rambursare a cheltuielilor facute de utilizatorii finali sau de despagubire pentru
prejudiciile suferite de acestia în raporturile cu furnizorii de retele si servicii de comunicatii
electronice, aplicabil în cazuri întemeiate.
Art. 37 Conditiile generale referitoare la interoperabilitatea echipamentelor de
televiziune digitala ale consumatorilor se stabilesc prin hotarâre a Guvernului.
Art. 38 Pâna la adoptarea, în temeiul prezentei legi, a unei decizii a presedintelui
ANRC privind nivelul tarifelor pentru furnizarea serviciilor cu amanuntul, tarifele practicate
pentru aceste servicii de catre Societatea Comerciala de Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A.
la momentul intrarii în vigoare a prezentei legi nu vor putea fi majorate decât cu acordul
ANRC.
Art. 39 Pe data intrarii în vigoare a prezentei legi se abroga: liniuta a 5-a "Servicii
telefonice de baza", liniuta a 6-a "Servicii postale de baza" si liniuta a 7-a "Servicii de
radiocomunicatii si telecomunicatii" din anexa la Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr.36/2001 privind regimul preturilor si tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul
Oficiului Concurentei, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 115 din 7 martie
2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.205/2002, cu modificarile ulterioare.
|