JuristNET

Juristnet, bine ati venit! BINE ATI VENIT!
JuristNET este o alternativă modernă şi eficientă la mijloacele clasice de informare, documentare şi consultanţă juridică
Mai multe despre JuristNET
Lista cu servicii si onorarii prestate de Biroul de consultanta Master Business SERVICII PRESTATE SI ONORARII PERCEPUTE DE BIROUL NOSTRU
Servicii profesionite-tarife mici
Intră în secţiunea de servicii juridice
Magazin online de formulare, modele contracte, actiuni si cereri in justitie. MAGAZIN ON-LINE DE FORMULARE JURIDICE
Comandati aici modele pentru acţiuni şi cereri în justiţie, Contracte, Formulare
Intră în secţiunea de comandă

 
Ordonanta Guvernului nr.31/2002 privind serviciile postale, aprobata, cu modificari si completari, prin Legea 642/2002

În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 1 pct. VI.1 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adopta prezenta ordonanta.

Art. I 
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 31 din 30 ianuarie 2002 privind serviciile postale, adoptata în temeiul art. 1 pct. VI.1 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 87 din 1 februarie 2002, cu urmatoarele modificari si completari.

CAPITOLUL I: Dispozitii generale

Art. 1
Prezenta ordonanta are ca scop stabilirea conditiilor de furnizare a serviciilor postale si asigurarea accesului la serviciul universal, în vederea crearii unei piete concurentiale si promovarii intereselor utilizatorilor.

Art. 2
În întelesul prezentei ordonante, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) servicii postale - serviciile destinate publicului, constând în colectarea, sortarea, transportul si livrarea la destinatari a trimiterilor postale, efectuate cu caracter profesional si în scopul obtinerii de profit;
b) retea postala publica - sistemul de organizare si resursele de orice fel, utilizate de un furnizor de servicii postale, în principal, pentru:
- colectarea trimiterilor postale de la toate punctele de acces;
- transportul si manipularea trimiterilor postale de la punctele de acces pâna la centrele de distribuire;
- distribuirea trimiterilor postale la adresele indicate pe acestea;
c) puncte de acces - ansamblul instalatiilor fizice, inclusiv cutiile postale, puse la dispozitie publicului, prin intermediul carora trimiterile postale pot fi introduse în reteaua postala publica;
d) puncte de contact - ansamblul instalatiilor fizice prin intermediul carora trimiterile postale pot fi livrate destinatarilor;
e) colectare - operatiunea de preluare a trimiterilor postale depuse la punctele de acces;
f) distribuire - procesul care începe cu sortarea trimiterilor postale la centrul de distribuire si se încheie cu livrarea acestora la destinatari;
g) trimitere de corespondenta - comunicare scrisa, tiparita, imprimata sau înregistrata pe orice fel de suport material, care urmeaza sa fie transportata si livrata, altfel decât electronic, la adresa indicata de expeditor pe acest suport sau pe ambalajul acestuia. Cartile, cataloagele, ziarele si periodicele nu sunt considerate trimiteri de corespondenta;
h) trimitere postala - un bun aflat în forma finala în care urmeaza sa fie transportat si livrat, altfel decât prin mijloace electronice, la adresa indicata de expeditor; din aceasta categorie fac parte trimiterile de corespondenta, precum si carti, cataloage, ziare, periodice si colete postale continând bunuri cu sau fara valoare comerciala;
i) trimitere postala internationala - trimitere postala expediata de pe teritoriul României catre o adresa care nu se afla pe acest teritoriu sau expediata din afara teritoriului României catre o adresa aflata pe teritoriul acesteia;
j) publicitate prin posta - trimiterile postale interne sau internationale care urmeaza sa fie transportate si livrate la adresa indicata de expeditor pe trimiterea în sine sau pe ambalajul acesteia, constând exclusiv în materiale de reclama, marketing sau publicitate, care contin mesaje identice, cu exceptia numelui, adresei si numarului de identificare a destinatarului, precum si a altor modificari care nu altereaza natura mesajului, daca aceste trimiteri sunt expediate unui numar semnificativ de destinatari, stabilit de autoritatea de reglementare. Nu constituie publicitate prin posta:
- chitantele, facturile, situatiile financiare si alte mesaje având un continut diferit;
- trimiterile postale care contin în afara de publicitate prin posta si alte trimiteri în acelasi ambalaj;
k) serviciu de trimitere recomandata - serviciu postal ale carui particularitati constau în oferirea unei garantii forfetare împotriva riscurilor de pierdere, furt, distrugere totala sau partiala ori deteriorare a trimiterii postale si în eliberarea, la cerere, a unei dovezi privind depunerea la punctul de acces sau livrarea la destinatar;
l) serviciu de trimitere cu valoare declarata - serviciu postal a carui particularitate consta în asigurarea unei trimiteri postale împotriva pierderii, furtului, distrugerii totale sau partiale ori deteriorarii, pentru o suma egala cu valoarea declarata de expeditor;
m) serviciu de trimitere contra ramburs - serviciu postal a carui particularitate consta în achitarea contravalorii bunului care face obiectul trimiterii postale de catre destinatar expeditorului prin intermediul retelei postale publice;
n) servicii financiar-postale - ansamblul de servicii de încasari, de plati si transferuri de fonduri efectuate de furnizorii de servicii postale prin intermediul retelei postale publice; serviciile financiar-postale fac parte din sfera serviciilor postale;
o) serviciu de schimb de documente - furnizarea de mijloace, inclusiv punerea la dispozitie de catre un tert de sedii ad-hoc si de mijloace de transport, care permit autolivrarea prin schimb reciproc a trimiterilor postale între utilizatorii abonati la acest serviciu;
p) furnizor de servicii postale - persoana juridica ce presteaza servicii postale;
q) furnizor de serviciu universal - furnizorul de servicii postale care presteaza unul sau mai multe servicii postale din sfera serviciului universal, desemnat în acest sens de autoritatea de reglementare;
r) cheltuieli terminale - remunerarea furnizorului de serviciu universal pentru distribuirea pe teritoriul României a trimiterilor postale expediate din afara teritoriului României;
s) expeditor - persoana care genereaza efectiv trimiterea postala si, personal sau prin intermediul unui tert, o introduce în reteaua postala publica;
t) destinatar - persoana careia îi este adresata trimiterea postala;
u) utilizator - persoana care beneficiaza de servicii postale în calitate de expeditor sau de destinatar;
v) cerinte esentiale - conditii generale, care nu sunt de natura economica, impuse de stat pentru furnizarea serviciilor postale, constând în: protectia secretului corespondentei, asigurarea securitatii retelei postale publice în ceea ce priveste transportul bunurilor periculoase, precum si, în cazuri justificate, protectia datelor cu caracter personal, asigurarea confidentialitatii informatiilor transmise sau stocate, protectia dreptului la viata privata, protectia mediului si respectarea normelor privind amenajarea teritoriului si urbanismul;
w) servicii cu valoare adaugata - servicii postale ale caror caracteristici raspund unor cerinte speciale ale utilizatorilor. Asemenea caracteristici sunt, de exemplu: livrarea trimiterii postale personal destinatarului sau reprezentantului autorizat al acestuia, livrarea la o data si o ora anume stabilite, garantarea livrarii la o data si o ora anume stabilite, încercari multiple de livrare, livrarea potrivit prioritatii sau ordinii specificate de expeditor, confirmarea catre expeditor a efectuarii livrarii, posibilitatea de schimbare a destinatiei sau a destinatarului în timpul tranzitului ori, daca livrarea la destinatia initiala nu este posibila, monitorizarea trimiterii postale pe toata durata tranzitului si altele asemenea. În sensul prezentei definitii, nu constituie caracteristici suplimentare livrarea accelerata a trimiterii postale ori transmiterea sau primirea continutului unei trimiteri postale prin mijloace electronice catre, respectiv de catre un furnizor de servicii postale, în vederea sortarii, tiparirii sau pregatirii trimiterii postale."

Art. 3
Prevederile prezentei ordonante nu sunt aplicabile urmatoarelor servicii:
a) transportul si livrarea trimiterilor postale proprii personal de catre expeditorul real al acestora;
b) transportul si livrarea trimiterilor postale proprii ale expeditorului prin intermediul unui sediu secundar al acestuia, în cazul în care trimiterile în cauza se refera la activitatea expeditorului si urmaresc în mod nemijlocit satisfacerea unui interes al acestuia, legat de activitatea în cauza;
c) transportul si livrarea unei singure trimiteri postale a expeditorului, efectuate cu titlu gratuit si în mod nemijlocit de catre o persoana fizica împuternicita de expeditor în acest scop;
d) colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor postale în cadrul unui serviciu organizat pentru uzul exclusiv al autoritatilor publice, în temeiul unor dispozitii legale speciale;
e) transportul si livrarea cu titlu gratuit ale înscrisurilor care însotesc bunurile transportate si livrate împreuna cu acestea."

Art. 4
(1) Secretul trimiterilor postale este inviolabil.
(2) Retinerea, predarea sau deschiderea trimiterilor postale este permisa numai în conditiile si cu procedura prevazute de lege."

CAPITOLUL II: Serviciul universal

Art. 5
(1) Dreptul de acces la serviciul universal reprezinta dreptul de a beneficia de furnizarea permanenta a serviciilor postale incluse în sfera serviciului universal, la anumite standarde de calitate, în orice punct de pe teritoriul României, la tarife accesibile tuturor utilizatorilor.
"(2) Orice persoana are dreptul de acces la serviciul universal."
(3) Autoritatea de reglementare stabileste conditiile de amplasare a punctelor de acces si a punctelor de contact, astfel încât densitatea acestora sa tina seama de nevoile utilizatorilor, precum si de standardele de calitate a serviciilor postale din sfera serviciului universal.
(4) Serviciile incluse în sfera serviciului universal sunt:
a) colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor postale interne si internationale, în greutate de pâna la 2 kg;
b) colectarea, sortarea, transportul si livrarea coletelor postale interne si internationale, în greutate de pâna la 10 kg;
c) distribuirea coletelor postale în greutate de pâna la 20 kg, expediate din afara teritoriului României catre o adresa aflata pe teritoriul acesteia;
d) serviciul de trimitere recomandata, indiferent daca trimiterea este interna sau internationala;
e) serviciul de trimitere cu valoare declarata, indiferent daca trimiterea este interna sau internationala;
f) orice alte servicii postale stabilite prin hotarâre a Guvernului, daca raspund unor necesitati de ordin social sau economic ale utilizatorilor, care nu pot fi asigurate în mod satisfacator în conditiile unei piete concurentiale.
(5) Autoritatea de reglementare poate mari limita de greutate prevazuta la alin. (4) lit. b) pâna la cel mult 20 kg si poate stabili conditii speciale pentru livrarea la domiciliu a coletelor postale respective.
(6) Dimensiunile minime si maxime ale trimiterilor postale care fac obiectul serviciilor postale incluse în sfera serviciului universal se stabilesc de autoritatea de reglementare, în conformitate cu prevederile actelor adoptate de Uniunea Postala Universala.
"(7) Serviciile cu valoare adaugata nu sunt incluse în sfera serviciului universal."

Art. 6
(1) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei stabileste politica si strategia privind implementarea serviciului universal, cu respectarea principiilor transparentei, obiectivitatii, proportionalitatii si nediscriminarii. În stabilirea acestei politici si strategii Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei va actiona în vederea limitarii posibilelor efecte negative asupra concurentei, determinate de furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal, precum si a asigurarii protectiei interesului public.
(2) Pe baza politicii si strategiei stabilite potrivit alin. (1) autoritatea de reglementare stabileste conditiile si procedura pe care le aplica pentru a desemna un furnizor de servicii postale ca furnizor de serviciu universal, precum si conditiile speciale pe care trebuie sa le respecte acesta si drepturile de care beneficiaza în furnizarea serviciului universal.
(3) Autoritatea de reglementare poate desemna ca furnizor de serviciu universal numai un furnizor care asigura conditiile prevazute în prezenta ordonanta pentru prestarea serviciilor postale din sfera serviciului universal."

Art. 7
(1) Furnizorul de serviciu universal trebuie sa asigure, în fiecare localitate în care presteaza serviciile din sfera serviciului universal pe care are obligatia sa le furnizeze, cel putin o colectare de la fiecare punct de acces si cel putin o livrare la locuinta fiecarei persoane fizice si la sediul fiecarei persoane juridice, în fiecare zi lucratoare, dar nu mai putin de 5 zile pe saptamâna, cu exceptia cazurilor sau conditiilor geografice considerate exceptionale de autoritatea de reglementare."
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) autoritatea de reglementare poate stabili ca livrarea sa se faca la anumite instalatii corespunzatoare, în conditii determinate.

Art. 8
Furnizorul de serviciu universal trebuie sa respecte în mod cumulativ urmatoarele conditii generale în îndeplinirea obligatiilor de asigurare a serviciilor din sfera serviciului universal care îi incumba:
a) sa garanteze respectarea cerintelor esentiale;
b) sa ofere servicii identice utilizatorilor care se afla în conditii comparabile;
c) sa ofere servicii disponibile pentru toti utilizatorii, fara nici un fel de discriminare;"
d) sa ofere servicii în mod neîntrerupt, cu exceptia cazurilor de forta majora;
e) sa asigure o evolutie continua a serviciilor în functie de cerintele tehnice, economice si sociale, precum si adaptarea serviciilor la cerintele utilizatorilor.

Art. 9
(1) Furnizorul de serviciu universal are obligatia sa puna la dispozitie utilizatorilor, în mod regulat, informatii detaliate si actualizate cu privire la caracteristicile serviciilor din sfera serviciului universal pe care le furnizeaza, în special informatii referitoare la conditiile generale de acces la aceste servicii, precum si la tarifele si nivelul standardelor de calitate ale acestor servicii."
(2) Informatiile mentionate la alin. (1) se publica pe cheltuiala furnizorului de serviciu universal si în conditiile stabilite de autoritatea de reglementare.

Art. 10
(1) Furnizorul de serviciu universal are obligatia de a asigura accesul utilizatorilor la reteaua postala publica pe care o opereaza, în conditii de transparenta, obiectivitate si nediscriminare.
(2) Autoritatea de reglementare poate impune furnizorului de serviciu universal cu pozitie dominanta pe piata relevanta obligatii privind conditiile în care acesta trebuie sa permita accesul altor furnizori de servicii postale la reteaua postala publica pe care o opereaza, daca o asemenea masura se impune pentru asigurarea unui mediu concurential si pentru respectarea principiilor transparentei, obiectivitatii si nediscriminarii."

CAPITOLUL III: "Drepturi acordate furnizorului de serviciu universal"

Art. 11
În vederea asigurarii serviciului universal, furnizorul de serviciu universal beneficiaza de urmatoarele drepturi:
a) dreptul de prioritate la închirierea spatiilor necesare în vederea desfasurarii activitatii de transport al trimiterilor postale si mandatelor postale, aflate în proprietatea societatilor comerciale, societatilor nationale, companiilor nationale si regiilor autonome cu obiect de activitate în domeniul transporturilor publice rutiere, feroviare, maritime, fluviale si aeriene;
b) dreptul de efectuare cu prioritate a transportului trimiterilor postale si mandatelor postale de catre societatile comerciale, societatile nationale, companiile nationale si regiile autonome cu obiect de activitate în domeniul transporturilor publice rutiere, feroviare, maritime, fluviale si aeriene, precum si dreptul de acces cu prioritate în mijloacele de transport aflate în proprietatea sau în administrarea acestora;
c) dreptul de acces cu prioritate la punctele de frontiera si la organele vamale;
d) dreptul de a instala, întretine, înlocui si muta, cu titlu gratuit, cutii postale pe imobilele aflate în proprietatea publica a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale;
e) dreptul de a beneficia de sumele sau de avantajele de orice alta natura care i se cuvin în temeiul oricarui mecanism de compensare a costurilor implicate de prestarea serviciilor postale din sfera serviciului universal, în conditiile stabilite de lege si de autoritatea de reglementare;
f) dreptul de a actiona în relatiile internationale în calitate de furnizori de serviciu universal si de a încheia acorduri operationale în aceasta calitate;
g) dreptul de a utiliza formularele internationale specifice, prevazute în acordurile internationale la care România este parte."

"Art. 111
(1) În cazul în care proprietarul doreste sa închirieze unul dintre spatiile prevazute la art. 11 lit. a) va face o oferta furnizorului de serviciu universal.
(2) Furnizorul de serviciu universal este obligat sa îsi exercite dreptul de prioritate în termen de 15 zile de la primirea ofertei.
(3) În cazul în care furnizorul de serviciu universal nu îsi exprima vointa sau nu accepta oferta, spatiul se poate închiria oricarei alte persoane.
(4) Contractul de închiriere încheiat cu alta persoana cu nerespectarea dreptului de prioritate sau în conditii mai avantajoase pentru aceasta persoana decât cele prevazute în oferta trimisa titularului dreptului de prioritate este lovit de nulitate relativa.
(5) Actiunea în nulitate relativa poate fi introdusa de furnizorul de serviciu universal, titular al dreptului de prioritate.
(6) Conditiile de exercitare a dreptului prevazut la art. 11 lit. b) se stabilesc prin contract încheiat între furnizorul de serviciu universal si transportator, contract care va asigura atât respectarea dreptului de prioritate al furnizorului de serviciu universal, cât si protectia intereselor transportatorului."

CAPITOLUL IV: Drepturi rezervate

Art. 12
(1) Dreptul de a presta unul sau mai multe servicii postale având ca obiect trimiteri de corespondenta interne sau internationale, indiferent daca livrarea acestora este accelerata ori nu, a caror greutate este mai mica de 350 g si al caror tarif este mai mic decât de 5 ori tariful public corespunzator unei trimiteri de corespondenta din prima treapta de greutate a celei mai rapide categorii standard, poate fi rezervat de catre autoritatea de reglementare furnizorului de serviciu universal, în masura necesara îndeplinirii obligatiilor de asigurare a serviciilor din sfera serviciului universal care îi revin. Serviciile care fac obiectul unui asemenea drept rezervat de autoritatea de reglementare sunt denumite în continuare servicii rezervate.
(2) Limitele stabilite în conformitate cu alin. (1) pot fi micsorate prin hotarâre a Guvernului."

Art. 13
Dreptul de a presta unul sau mai multe dintre urmatoarele servicii nu poate fi rezervat, indiferent de greutatea trimiterilor postale care fac obiectul lor sau de tariful aplicabil:
a) servicii cu valoare adaugata;
b) servicii postale având ca obiect publicitatea prin posta;
c) serviciul de schimb de documente.
Art. 14
Sfera serviciilor care pot fi rezervate, determinata potrivit art. 12 si 13, poate fi restrânsa prin hotarâre a Guvernului, în vederea liberalizarii graduale si controlate a pietei serviciilor postale.

CAPITOLUL V: "Regimul de autorizare a furnizorilor de servicii postale"

"Art. 141
(1) Furnizarea serviciilor postale se realizeaza în conditiile regimului de autorizare prevazut de prezentul capitol.
(2) Regimul de autorizare generala permite furnizarea de servicii postale fara obtinerea unei decizii explicite din partea autoritatii de reglementare, prin notificarea intentiei de a presta activitati de furnizare a serviciilor postale.
(3) Licenta individuala este acea autorizatie acordata de autoritatea de reglementare unui furnizor de servicii postale, conferindu-i acestuia drepturi si obligatii specifice, suplimentare fata de cele conferite de regimul de autorizare generala, autorizatie necesara pentru furnizarea anumitor servicii postale, prevazute de prezenta ordonanta."

Art. 15
(1) Furnizarea serviciilor postale care nu sunt incluse în sfera serviciului universal se poate face în conditiile regimului de autorizare generala.
(2) Înainte de începerea activitatii orice persoana juridica ce intentioneaza sa furnizeze servicii postale din categoria celor prevazute la alin. (1) are obligatia de a transmite autoritatii de reglementare o notificare cu privire la aceasta intentie.
(3) Dreptul de a furniza servicii postale în conditiile regimului de autorizare generala se acorda cu conditia ca persoana juridica în cauza sa îsi asume obligatia de a respecta cerintele esentiale, precum si prevederile legale care reglementeaza aceste cerinte esentiale, inclusiv cele cuprinse în reglementarile emise pe baza prezentei ordonante.
(4) Autoritatea de reglementare stabileste conditiile si procedura de acordare, modificare, suspendare si retragere a dreptului de a furniza servicii postale în conditiile regimului de autorizare generala, precum si obligatiile care incumba titularilor, cu respectarea principiilor transparentei, nediscriminarii, proportionalitatii si obiectivitatii.
(5) Dreptul de a furniza servicii postale în conditiile regimului de autorizare generala se considera obtinut în termen de 45 de zile de la data primirii notificarii de catre autoritatea de reglementare, cu exceptia situatiei în care persoanei în cauza i s-a comunicat în acest interval decizia de neacordare a acestui drept.
(6) În cazul în care persoanei care a efectuat notificarea îi sunt cerute documente, informatii suplimentare sau clarificari pentru a beneficia de dreptul de a furniza servicii postale în conditiile regimului de autorizare generala, termenul prevazut la alin. (5) se suspenda pâna la primirea acestora."

Art. 16
(1) Furnizarea serviciilor postale incluse în sfera serviciului universal se poate face numai pe baza licentei individuale.
(2) Licenta individuala poate contine obligatii specifice, în scopul si în masura necesare pentru garantarea respectarii cerintelor esentiale si pentru asigurarea dreptului de acces la serviciul universal.
(3) Obligatiile prevazute la alin. (2) pot privi, între altele:
a) furnizarea unor servicii din sfera serviciului universal;
b) calitatea, disponibilitatea si modul de prestare a serviciilor furnizate pe baza licentei;
c) respectarea drepturilor rezervate furnizorilor de serviciu universal, în conformitate cu prevederile cap. IV;
d) eventualele contributii datorate de titular în temeiul unui mecanism de compensare a costurilor implicate de furnizarea serviciilor postale din sfera serviciului universal.
(4) Autoritatea de reglementare stabileste conditiile si procedura de acordare, modificare, suspendare si retragere a licentelor individuale, precum si continutul acestora, inclusiv obligatiile care incumba titularilor, tinând seama de prevederile alin. (2) si (3), cu respectarea principiilor transparentei, nediscriminarii, proportionalitatii si obiectivitatii.
(5) Termenul de acordare a licentei individuale sau de comunicare a deciziei de respingere a cererii de acordare a licentei individuale este de 90 de zile de la data înregistrarii cererii.
(6) În cazul în care sunt cerute solicitantului documente, informatii suplimentare sau clarificari în vederea acordarii licentei individuale, termenul prevazut la alin. (5) se suspenda pâna la primirea acestora."

Art. 17
(1) Autoritatea de reglementare poate stabili tarife pentru activitatea de autorizare, precum si modul de încasare a acestora.
(2) Sumele rezultate din încasarea tarifelor de autorizare constituie venituri ale autoritatii de reglementare, urmând sa fie folosite în conformitate cu prevederile bugetului de venituri si cheltuieli al acesteia.
(3) Neplata tarifelor de autorizare în termenul stabilit de autoritatea de reglementare atrage, dupa caz, respingerea cererii de acordare a licentei individuale sau neacordarea dreptului de a furniza servicii postale în conditiile regimului de autorizare generala."

Art. 18
(1) Decizia de respingere a cererii de acordare a licentei individuale si decizia de neacordare a dreptului de a furniza servicii postale în conditiile regimului de autorizare generala trebuie motivate si se comunica în termenul prevazut la art. 15 alin. (5), respectiv în termenul prevazut la art. 16 alin. (5), putând fi contestate de persoana interesata în conformitate cu Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare.
(2) Decizia de suspendare sau de retragere a licentei individuale ori a dreptului de a furniza servicii postale în conditiile regimului de autorizare generala trebuie motivata si poate fi contestata de persoana interesata, în conformitate cu Legea nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare."

Art. 19
Furnizarea serviciului de trimitere recomandata având ca obiect un act de procedura emis de o instanta judecatoreasca româna se poate face numai în conditiile stabilite de autoritatea de reglementare.

Art. 20 abrogat

CAPITOLUL VI: Tarife si contabilitate

Art. 21 abrogat

Art. 22
(1) Tarifele serviciilor postale din sfera serviciului universal trebuie sa fie accesibile, transparente, nediscriminatorii si fundamentate pe costuri.
"(2) Furnizorul de serviciu universal are obligatia de a supune spre aprobare autoritatii de reglementare tarifele percepute pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care are obligatia sa le presteze si de a le aduce la cunostinta publicului, cu cel putin 30 de zile înainte de data la care acestea intra în vigoare, în conditiile stabilite de autoritatea de reglementare.
(3) abrogat
(4) În situatia în care furnizorul de serviciu universal acorda facilitati tarifare în cazul unui volum mare de trimiteri de la acelasi expeditor, el are obligatia de a aplica principiile transparentei si nediscriminarii atât cu privire la tarife, cât si cu privire la conditiile asociate acestora.
(5) Facilitatile tarifare acordate în conformitate cu prevederile alin. (4) trebuie sa fie fundamentate pe costuri si vor fi facute publice în conditiile stabilite de autoritatea de reglementare si pe cheltuiala furnizorului de serviciu universal.
(6) Autoritatea de reglementare poate stabili în sarcina furnizorului de serviciu universal obligatia mentinerii unui nivel uniform al tarifelor percepute pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care este obligat sa le presteze."

Art. 23
(1) Furnizorul de serviciu universal trebuie sa respecte urmatoarele principii la încheierea acordurilor privind cheltuielile terminale corespunzatoare trimiterilor postale internationale expediate din afara teritoriului României catre o adresa aflata pe teritoriul acesteia:
a) cheltuielile terminale sa fie fixate în functie de costurile prelucrarii si livrarii trimiterilor postale internationale;
b) nivelul tarifelor sa fie corespunzator calitatii serviciului;
c) cheltuielile terminale sa fie transparente si nediscriminatorii.
(2) În cazul în care nu exista asemenea acorduri, furnizorul de serviciu universal aplica prevederile acordurilor internationale în domeniu la care România este parte."

Art. 24
(1) Furnizorul de serviciu universal trebuie sa tina evidenta contabila separata, în cadrul contabilitatii interne de gestiune, pentru fiecare dintre serviciile rezervate, pe de o parte, si pentru serviciile nerezervate, pe de alta parte.
(2) În evidenta corespunzatoare serviciilor nerezervate trebuie sa se urmareasca distinct serviciile incluse în sfera serviciului universal si cele care nu sunt incluse în aceasta sfera.
(3) Autoritatea de reglementare poate impune furnizorilor de servicii postale obligatia de a tine evidenta contabila distincta si în alte cazuri si poate stabili conditiile în care trebuie îndeplinita aceasta obligatie, în scopul aplicarii coerente a principiilor contabilitatii analitice.
(4) Metodologia de repartizare pe conturi a costurilor corespunzatoare serviciilor rezervate si serviciilor nerezervate se stabileste de autoritatea de reglementare. Alte metodologii pot fi utilizate numai daca respecta prevederile alin. (1)-(3) si sunt aprobate de autoritatea de reglementare.
(5) Respectarea de catre un furnizor de serviciu universal a metodologiei de repartizare a costurilor, prevazuta la alin. (4), se verifica de un organism independent de furnizorul respectiv. Furnizorii de serviciu universal au obligatia sa publice anual o declaratie pe propria raspundere privind respectarea acestei metodologii, pe cheltuiala lor si în conditiile stabilite de autoritatea de reglementare.
(6) Situatiile financiare anuale ale furnizorului de serviciu universal trebuie întocmite, prezentate spre auditare unui auditor financiar independent si publicate anual pe cheltuiala furnizorului si în conditiile stabilite de autoritatea de reglementare."

Art. 25
Este interzisa subventionarea serviciilor postale nerezervate pe baza veniturilor obtinute din furnizarea serviciilor rezervate, cu exceptia cazurilor în care aceasta subventionare este strict necesara îndeplinirii obligatiilor privind furnizarea serviciilor postale din sfera serviciului universal.
Art. 26
(1) Nu sunt supuse tarifarii categoriile de trimiteri postale internationale a caror gratuitate este prevazuta în acorduri internationale la care România este parte.
"(2) Prin hotarâre a Guvernului se pot stabili si alte gratuitati, precum si modalitatile de compensare financiara a furnizorului de servicii postale desemnat sa le asigure."

CAPITOLUL VII: Protectia utilizatorilor

Art. 27
(1) Furnizorul de serviciu universal are obligatia de a respecta, în relatiile cu utilizatorii, regulile stabilite potrivit prezentului articol.
(2) Furnizorul de serviciu universal stabileste si supune spre aprobare autoritatii de reglementare, într-un termen stabilit de aceasta, regulile aplicabile serviciilor postale din sfera serviciului universal pe care are obligatia sa le presteze. În cazul în care apreciaza ca regulile propuse sunt nesatisfacatoare din punct de vedere tehnic sau al protectiei utilizatorilor ori contravin prevederilor legale, acordurilor internationale la care România este parte sau regulilor minime obligatorii stabilite potrivit alin. (3), autoritatea de reglementare poate solicita modificarea corespunzatoare a acestor reguli, iar furnizorul de serviciu universal este obligat sa opereze modificarile cerute.
(3) Autoritatea de reglementare poate stabili reguli minime obligatorii aplicabile serviciilor postale din sfera serviciului universal, cu respectarea prevederilor cuprinse în prezenta ordonanta, în celelalte acte normative si în acordurile internationale la care România este parte."

Art. 28
Publicitatea prin posta trebuie sa contina un marcaj distinctiv care sa asigure identificarea acesteia ca atare, pe ambalajul trimiterii sau pe trimiterea în sine, în conditii stabilite de autoritatea de reglementare.

Art. 29
(1) Trimiterile postale distribuite de un furnizor de servicii postale trebuie sa fie marcate corespunzator cu denumirea sau marca comerciala a furnizorului respectiv.
(2) Furnizorul de servicii postale are obligatia sa marcheze toate instalatiile fizice care fac parte din reteaua postala publica pe care o opereaza, inclusiv cutiile postale, cu un semn distinctiv care sa asigure identificarea furnizorului în cauza."
(3) Autoritatea de reglementare poate stabili conditiile în care furnizorii de servicii postale trebuie sa îsi îndeplineasca obligatiile prevazute la alin. (1) si (2).

Art. 30
(1) Furnizorul de serviciu universal are obligatia de a respecta standardele de calitate stabilite de autoritatea de reglementare pentru serviciile postale din sfera serviciului universal pe care are obligatia sa le presteze.
(2) Respectarea standardelor de calitate, stabilite potrivit alin. (1), de catre furnizorul de serviciu universal, va face anual obiectul evaluarii unui organism independent de furnizorul în cauza, în conditii stabilite de autoritatea de reglementare. Raportul de evaluare se publica anual pe cheltuiala furnizorului de serviciu universal si în conditiile stabilite de autoritatea de reglementare.
(3) Autoritatea de reglementare poate dispune, din oficiu sau la primirea unei plângeri ori sesizari, obligarea furnizorului de serviciu universal de a lua toate masurile necesare pentru a asigura respectarea standardelor de calitate stabilite potrivit alin. (1)."

Art. 31
(1) Furnizorii de servicii postale au obligatia sa stabileasca un mecanism simplu, transparent si accesibil de solutionare a reclamatiilor primite de la utilizatori, în special în ceea ce priveste pierderea, distrugerea partiala ori totala sau deteriorarea trimiterilor postale, precum si nerespectarea standardelor de calitate a serviciilor.
(2) Mecanismul de solutionare a reclamatiilor prevazut la alin. (1) trebuie sa prevada:
a) proceduri pentru determinarea furnizorului de servicii postale caruia îi revine raspunderea, în cazul în care sunt implicati 2 sau mai multi asemenea furnizori;
b) proceduri care sa permita solutionarea echitabila si prompta a reclamatiilor, precum si un sistem adecvat de rambursare sau compensare.
(3) Mecanismul de solutionare a reclamatiilor prevazut la alin.(1) si (2) este supus spre aprobare autoritatii de reglementare, într-un termen stabilit de aceasta. În cazul în care apreciaza ca mecanismul propus nu îndeplineste conditiile prevazute la alin.(1) si (2), autoritatea de reglementare poate solicita modificarea corespunzatoare a acestuia.
"(4) Informatiile privind statistica reclamatiilor adresate furnizorului de serviciu universal, precum si modul în care acestea au fost solutionate se publica o data cu raportul de evaluare prevazut la art. 30 alin. (2).
(5) În cazul în care reclamatia adresata furnizorului de servicii postale nu a fost solutionata în mod satisfacator, utilizatorul în cauza poate înainta o plângere autoritatii de reglementare sau poate introduce o cerere de chemare în judecata la instanta competenta. Cererea de chemare în judecata poate fi introdusa indiferent daca o plângere având acelasi obiect a fost înaintata autoritatii de reglementare."
"(6) Autoritatea de reglementare stabileste o procedura de mediere în vederea solutionarii amiabile a litigiilor dintre utilizatori si furnizorii de servicii postale."

Art. 32
(1) Raspunderea fata de utilizatori pentru serviciile postale neincluse în sfera serviciului universal se stabileste conform contractelor încheiate cu utilizatorii, în conditiile prevazute de prezenta ordonanta si de celelalte dispozitii legale în vigoare.
"(2) Raspunderea fata de utilizatori pentru serviciile postale incluse în sfera serviciului universal, prestate de furnizorul de serviciu universal, se stabileste, cu respectarea prevederilor prezentei ordonante si a celorlalte dispozitii legale în vigoare, prin clauzele contractului-cadru care se avizeaza de autoritatea de reglementare si se publica pe cheltuiala furnizorului de serviciu universal, în conditiile stabilite de autoritatea de reglementare."

CAPITOLUL IX: Emiterea si comercializarea timbrelor si efectelor postale

Art. 33
abrogat

Art. 34
Planurile emisiunilor filatelice, conditiile de emitere, tiparire, punere în circulatie, retragere din circulatie si de comercializare a timbrelor si efectelor postale se stabilesc de autoritatea de reglementare."

Art. 35
abrogat

Art. 36
(1) Componenta si modul de administrare a Conservatorului de timbre se stabilesc de autoritatea de reglementare.
"(2) Bunurile aflate în componenta Conservatorului de timbre fac parte din patrimoniul cultural national mobil.
(3) Administrarea Conservatorului de timbre se realizeaza de catre o persoana juridica desemnata de autoritatea de reglementare."

CAPITOLUL X: Conditiile de acceptare a trimiterilor postale

Art. 37
Furnizorul de servicii postale are obligatia de a presta serviciile pentru care este autorizat, în conditiile prezentei ordonante, atât timp cât sunt îndeplinite în mod cumulativ urmatoarele conditii:
a) sunt întrunite atât conditiile de acceptare a trimiterilor postale prevazute de prezentul capitol si de regulile stabilite potrivit art. 27, cât si, pentru trimiterile postale internationale, conditiile prevazute în acordurile internationale la care România este parte si conditiile de acceptare stabilite de tarile de destinatie;
b) colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor postale sunt posibile cu personalul si mijloacele obisnuite de care dispune furnizorul respectiv;
c) colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor postale nu sunt împiedicate de împrejurari de forta majora, caz fortuit ori ca urmare a faptei expeditorului sau a unei terte persoane pentru care furnizorul de servicii postale nu este chemat, potrivit legii, sa raspunda."

Art. 38
(1) Sunt excluse de la colectare, sortare, transport si livrare:
"a) trimiterile postale constând în bunuri al caror transport este interzis prin dispozitii legale, fie chiar si numai pe o portiune din parcurs;"
b) trimiterile postale al caror ambalaj prezinta inscriptii care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, precum si trimiterile postale constând în bunuri care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, daca se depun neambalate;
c) trimiterile postale care prezinta etichete sau inscriptii vechi neîndepartate.
(2) Urmatoarele categorii de trimiteri postale sunt admise la colectare, sortare, transport si livrare numai daca, pe lânga conditiile generale, sunt îndeplinite si conditiile speciale prevazute pentru transportul acestor marfuri, astfel:
a) trimiterile postale constând în bunuri pentru care sunt stabilite conditii speciale de transport, prin dispozitii legale administrative, economice, sanitare, veterinare, fitosanitare si altele similare, în conditiile prevazute prin aceste dispozitii;
b) trimiterile postale constând în bunuri al caror transport, încarcare, descarcare sau transbordare prezinta greutati privind manipularea fata de mijloacele sau instalatiile furnizorului de servicii postale, în conditiile tehnice si de exploatare convenite de furnizor cu expeditorul, pentru fiecare caz.

Art. 39
(1) Atunci când natura bunului care face obiectul unei trimiteri postale cere ca el sa fie ambalat, furnizorul de servicii postale trebuie sa protejeze acest bun conform standardelor si normelor tehnice în vigoare. Pe toata durata operatiunilor de colectare, sortare, transport si livrare furnizorul de servicii postale raspunde pentru pierderea totala sau partiala a bunului expediat, precum si pentru pagubele pricinuite persoanelor, mediului, instalatiilor utilizate sau celorlalte bunuri.
(2) Furnizorul de servicii postale este obligat sa accepte bunul ambalat de catre expeditor atunci când ambalajul folosit corespunde standardelor si normelor tehnice în vigoare. În aceasta situatie responsabilitatea pierderii totale sau partiale, deteriorarii, pagubelor pricinuite persoanelor, mediului, instalatiilor utilizate ori celorlalte bunuri, provocate de vicii ascunse prin ambalare, revine expeditorului.
(3) Daca pentru anumite trimiteri postale sunt necesare masuri speciale de manipulare si depozitare, în functie de natura lor, furnizorul de servicii postale trebuie sa aplice etichete sugestive care sa indice modul de manipulare si depozitare. Furnizorul de servicii postale poate pune la dispozitie expeditorului etichete tipizate. Furnizorul de servicii postale este obligat sa recunoasca si sa foloseasca inscriptionarile si etichetele aplicate de expeditor, atunci când acestea corespund standardelor si normelor tehnice în vigoare."

CAPITOLUL XI: Raspunderea pentru furnizarea serviciilor postale

Art. 40
(1) Furnizorul de servicii postale este raspunzator fata de utilizatori pentru prestarea serviciului în conditiile prevazute de lege si de contractul încheiat cu expeditorul.
(2) În cazul pierderii totale sau partiale ori al deteriorarii trimiterii postale, furnizorul de servicii postale raspunde pentru paguba pricinuita, daca aceste împrejurari au survenit între momentul depunerii trimiterii la punctul de acces si momentul livrarii la destinatar.
(3) Termenul de introducere a reclamatiei prealabile adresate furnizorului de servicii postale este de 6 luni si se calculeaza de la data depunerii trimiterii postale la punctul de acces.
(4) Termenul de solutionare a reclamatiei prealabile adresate furnizorului de servicii postale este de 3 luni si se calculeaza de la data introducerii reclamatiei.
(5) Reclamatia prealabila poate fi introdusa de expeditor sau de destinatar.
(6) Termenul de pastrare pentru trimiterile postale este de 18 luni si se calculeaza de la data depunerii trimiterii postale la punctul de acces.
(7) Termenele prevazute în prezentul articol se aplica si în cazul trimiterilor postale internationale, daca prin acordurile internationale la care România este parte nu se prevede altfel."

Art. 41
(1) Termenul pentru introducerea cererii de chemare în judecata este de 6 luni pentru trimiterile postale interne si de un an pentru cele internationale.
(2) Termenul prevazut la alin. (1) este termen de prescriptie si curge de la data primirii raspunsului la reclamatia prealabila sau, în cazul în care nu s-a raspuns la reclamatia prealabila, de la expirarea termenului de solutionare a acesteia.
(3) Cererea de chemare în judecata va fi însotita de dovada îndeplinirii procedurii reclamatiei prealabile."

Art. 42
(1) Expeditorul are dreptul la o despagubire corespunzatoare valorii reale a prejudiciului cauzat prin pierderea, furtul, distrugerea totala sau partiala sau prin deteriorarea trimiterii, valoare care nu va depasi limitele prevazute la art. 43. Pagubele indirecte si beneficiile nerealizate nu se despagubesc.
(2) Expeditorul poate renunta la dreptul sau de despagubire în favoarea destinatarului.

Art. 43
(1) Furnizorii de servicii postale raspund pentru trimiterile postale interne, dupa cum urmeaza:
a) în caz de pierdere, furt sau distrugere totala:
1. cu întreaga valoare declarata, pentru o trimitere postala care face obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarata;
2. cu întreaga valoare declarata, pentru o trimitere postala care face obiectul unui serviciu de trimitere contra ramburs, pâna în momentul livrarii la destinatar;
3. cu întreaga valoare a rambursului, pentru o trimitere postala care face obiectul unui serviciu de trimitere contra ramburs, dupa livrarea acesteia destinatarului, când furnizorul de servicii postale a omis încasarea rambursului de la destinatar;
4. cu întreaga suma depusa la punctul de acces, pentru mandate, în conditiile prevazute la art. 46;
5. cu suma reprezentând de 10 ori tariful serviciului, pentru trimiterile postale care nu fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarata;
b) în caz de pierdere partiala, distrugere partiala sau deteriorare:
1. cu valoarea declarata pentru partea lipsa, distrusa sau deteriorata, înscrisa în nota de inventar, pentru trimiterile postale depuse deschise, care fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarata;
2. cu cota-parte corespunzatoare greutatii lipsa din valoarea declarata, pentru trimiterile postale depuse închise, care fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarata;
3. cu cota-parte din suma prevazuta la lit. a) pct. 5, stabilita în raport cu greutatea lipsa sau cu greutatea continutului deteriorat, pentru coletele care nu fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarata;
4. cu suma prevazuta la lit. a) pct. 5, în caz de pierdere partiala, distrugere partiala sau deteriorare a trimiterilor postale, altele decât coletele.
(2) La sumele prevazute la alin. (1) lit. a) si b) se adauga dobânda legala care curge din momentul introducerii reclamatiei prealabile.
(3) Furnizorii de servicii postale raspund pentru telegrame cu contravaloarea tarifelor încasate la depunerea la punctul de acces, în urmatoarele cazuri:
1. telegrama nu a fost livrata;
2. telegrama a fost livrata mai târziu decât prevede contractul-cadru sau contractul încheiat cu utilizatorul;
3. continutul telegramei a fost denaturat.
(4) Pierderea completa a continutului este echivalenta cu pierderea trimiterii postale.
(5) Când expeditorul a declarat o valoare mai mica decât cea reala, despagubirea este la nivelul valorii declarate.
(6) În afara despagubirilor prevazute la alin. (1) lit. a) se restituie si tarifele încasate la depunerea trimiterii postale la punctul de acces.
(7) În cazul neefectuarii prestatiilor care constituie caracteristici suplimentare ale serviciilor cu valoare adaugata, nominalizate de expeditor prin indicatii speciale, se restituie numai tarifele încasate suplimentar fata de tarifele aplicabile pentru serviciul postal standard."

Art. 44
(1) În toate cazurile mentionate la art. 43 furnizorul de servicii postale este exonerat de raspundere în urmatoarele situatii:
a) paguba s-a produs ca urmare a faptei expeditorului;
b) paguba s-a produs ca urmare a faptei unei terte persoane pentru care furnizorul de servicii nu este chemat, potrivit legii, sa raspunda;
c) trimiterea a fost primita fara obiectii de catre destinatar;
d) paguba s-a produs ca urmare a unui caz de forta majora sau a cazului fortuit; în acest caz expeditorul are dreptul la restituirea tarifelor achitate, cu exceptia tarifului de asigurare.
(2) abrogat

Art. 45
Trimiterile postale care nu au putut fi livrate destinatarilor si nici expeditorilor devin proprietatea furnizorului de servicii postale dupa expirarea termenului de pastrare prevazut la art. 40 alin. (6) sau (7), dupa caz."

Art. 46
(1) Furnizorii de servicii postale sunt raspunzatori de sumele transmise prin intermediul serviciului de mandate pâna în momentul în care acestea au fost platite.
(2) Sumele a caror plata sau rambursare nu a fost reclamata de catre cei în drept, în termen de 6 luni de la data depunerii acestora la punctele de acces, ramân definitiv câstigate furnizorilor de servicii postale."
(3) Dupa expirarea termenului prevazut la alin. (2) nu pot fi primite reclamatii referitoare la mandatele în cauza, indiferent de motivul sau obiectul acestora.
(4) Tarifele percepute de furnizorii de servicii postale pentru serviciul de mandate nu se restituie, chiar daca mandatele ramân neplatite, cu conditia ca neplata sa nu fie imputabila furnizorului de servicii postale.

Art. 47
Furnizorul de servicii postale raspunde pentru trimiterile postale internationale în conformitate cu prevederile acordurilor internationale la care România este parte."

Art. 48
Partile pot stabili prin contract clauzele de agravare a raspunderii furnizorului de servicii postale prevazute de prezentul capitol."

CAPITOLUL XII: Autoritatea de reglementare

Art. 49
(1) În exercitarea atributiilor prevazute de prezenta ordonanta autoritatea de reglementare urmareste, în principal, atingerea urmatoarelor obiective:
a) asigurarea dreptului de acces la serviciul universal;
b) promovarea intereselor utilizatorilor, în special ale celor cu handicap, boli cronice, de vârsta înaintata, cu venituri mici sau care locuiesc în zone izolate, în zone din perimetrul rural sau în zone cu densitate demografica redusa;
c) promovarea eficientei economice a furnizorilor de servicii postale;
d) asigurarea sustenabilitatii economice a activitatilor efectuate de furnizorii de servicii postale.
(2) Pentru scopurile aplicarii prezentei ordonante atributiile autoritatii de reglementare sunt îndeplinite de Autoritatea Nationala de Reglementare în Comunicatii.
(3) Autoritatea de reglementare este, de asemenea, împuternicita:
a) sa ia orice masuri necesare în vederea organizarii aplicarii prezentei ordonante;
b) sa asigure supravegherea respectarii prevederilor prezentei ordonante, a masurilor luate în aplicarea acesteia, precum si a drepturilor si obligatiilor furnizorilor de servicii postale, putând lua orice masuri pe care le apreciaza necesare în acest scop.
(4) Autoritatea de reglementare poate încheia contracte cu persoane juridice de drept public sau de drept privat, având ca obiect efectuarea unor activitati specifice, necesare îndeplinirii atributiilor prevazute de prezenta ordonanta".

Art. 50
Autoritatea de reglementare poate solicita furnizorilor de servicii postale informatiile necesare în vederea exercitarii atributiilor prevazute la art. 49 alin. (3)."

Art. 51
(1) Furnizorii de servicii postale autorizati în conditiile prezentei ordonante datoreaza autoritatii de reglementare un tarif de monitorizare anual, în cuantum de 0,1 % din cifra de afaceri pe anul anterior a fiecarui furnizor.
(2) Decizia prin care se stabileste tariful de monitorizare datorat pentru un an se comunica în scris fiecarui furnizor de servicii postale, pâna la data de 15 mai a anului respectiv, prin serviciul de trimitere recomandata cu confirmare de primire.
(3) Tariful de monitorizare datorat trebuie achitat în doua transe egale, prima în cel mult 45 de zile de la data comunicarii deciziei prevazute la alin. (2), iar cea de-a doua, pâna la data de 31 decembrie a anului respectiv.
(4) În scopul aplicarii prevederilor prezentului articol, cifra de afaceri este suma veniturilor realizate din vânzarile de produse sau din prestarile de servicii realizate de agentul economic în cursul unui exercitiu financiar.
(5) În vederea determinarii cifrei de afaceri furnizorii de servicii postale au obligatia de a transmite autoritatii de reglementare un exemplar al situatiilor financiare anuale, o data cu depunerea acestora la directia generala a finantelor publice judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, în termenul prevazut de lege.
(6) La încetarea activitatii în domeniul serviciilor postale, indiferent de forma acestei încetari, orice furnizor de servicii postale are obligatia de a achita un tarif de monitorizare corespunzator, stabilit astfel:
a) în cazul în care încetarea activitatii în domeniul serviciilor postale se produce înainte de stabilirea tarifului de monitorizare anual, în conditiile alin. (2), furnizorul datoreaza un tarif de monitorizare în cuantum de 0,1 % din cifra de afaceri cumulata a anului anterior si a anului în curs;
b) în cazul în care încetarea activitatii în domeniul serviciilor postale se produce dupa stabilirea tarifului de monitorizare anual, în conditiile alin. (2), pe lânga acest tarif furnizorul datoreaza si un tarif suplimentar, în cuantum de 0,1 % din cifra de afaceri pe anul în curs.
(7) Tariful de monitorizare prevazut la alin. (6) trebuie achitat la data determinarii, în conditiile legii, a cifrei de afaceri."

Art. 52
În cazurile în care, în temeiul prezentei ordonante, autoritatea de reglementare este împuternicita sa stabileasca anumite obligatii, conditii, standarde, reguli, proceduri sau termene, autoritatea de reglementare este, de asemenea, împuternicita sa stabileasca sanctiunile aplicabile pentru nerespectarea acestor obligatii, conditii, standarde, reguli, proceduri sau termene."

Art. 53
Autoritatea de reglementare participa la negocierea sau semnarea acordurilor internationale cu autoritatile de reglementare în domeniul postal ale altor tari.

CAPITOLUL XIII: Regim sanctionator si dispozitii procedurale

Art. 54
(1) Controlul respectarii prevederilor prezentei ordonante revine autoritatii de reglementare, care actioneaza prin personalul de control împuternicit în acest scop.
(2) abrogat

Art. 55
În exercitarea atributiilor de control personalul împuternicit în acest scop al autoritatii de reglementare poate solicita furnizorilor de servicii postale informatiile care îi sunt necesare, mentionând temeiul legal si scopul solicitarii, si poate stabili termene pâna la care aceste informatii sa îi fie furnizate, sub sanctiunea prevazuta de prezenta ordonanta."

Art. 56
(1) Personalul de control al autoritatii de reglementare, împuternicit în acest scop, poate sa solicite declaratiile sau documentele necesare pentru efectuarea controlului, sa ridice copii de pe registre, acte financiar-contabile si comerciale sau alte evidente; de asemenea, este autorizat sa faca inspectii inopinate, al caror rezultat va fi consemnat într-un proces-verbal de constatare, si sa primeasca, la convocare sau la fata locului, informatii si justificari.
(2) La solicitarea personalului de control al autoritatii de reglementare, împuternicit în acest scop, ofiterii si subofiterii din cadrul Ministerului de Interne sunt obligati sa acorde tot sprijinul pentru a permite exercitarea puterilor de investigare prevazute la alin. (1)."

Art. 57
(1) În cazul în care pentru efectuarea controlului sunt necesare documente, date sau informatii aflate în posesia altor autoritati publice, acestea sunt obligate sa permita personalului de control al autoritatii de reglementare, împuternicit în acest scop, accesul la documentele, la datele si informatiile în cauza, cu respectarea prevederilor Legii nr. 182/2002 privind protectia informatiilor clasificate.
(2) Personalul de control al autoritatii de reglementare, împuternicit în acest scop, primind acces la documentele, datele si informatiile mentionate la alin. (1), este obligat sa respecte caracterul de secret de stat sau secret de serviciu atribuit legal respectivelor documente, date si informatii, în conformitate cu prevederile Legii nr. 182/2002 privind protectia informatiilor clasificate."

Art. 58
Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu sunt savârsite în astfel de conditii încât sa constituie, potrivit legii penale, infractiuni:
1. depunerea la un punct de acces a urmatoarelor categorii de trimiteri postale:
a) trimiteri postale constând în bunuri care, prin natura lor sau prin modul cum sunt ambalate, pot pricinui pagube persoanelor, mediului, instalatiilor utilizate sau celorlalte bunuri;
b) trimiteri postale al caror ambalaj prezinta inscriptii care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, precum si trimiterile postale constând în bunuri care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, daca se depun neambalate;
c) trimiteri postale constând în bunuri al caror transport este interzis prin dispozitii legale, fie chiar si numai pe o portiune din parcurs;"
d) trimiteri postale constând în bunuri pentru care sunt stabilite conditii speciale de transport, prin dispozitii legale administrative, economice, sanitare, veterinare, fitosanitare si altele similare, cu încalcarea conditiilor obligatorii prevazute prin aceste dispozitii;
2. introducerea în trimiterile postale cu tarif inferior a unor trimiteri postale pentru care sunt stabilite tarife superioare sau tarife care prin însumare depasesc tariful trimiterii în care au fost introduse;
3. francarea trimiterilor postale cu timbre decupate din efecte postale sau din alte formulare cu marca postala imprimata ori cu marci postale întrebuintate sau prin oricare alt mijloc fraudulos;
4. împiedicarea instalarii cutiilor postale sau a instalatiilor fizice care constituie puncte de contact;
5. distrugerea sau deteriorarea cutiilor postale sau a instalatiilor fizice care constituie puncte de contact ori deschiderea lor neautorizata;
6. amplasarea în vecinatatea sau pe suprafata unui obiect a oricaror semne, inscriptii, marci, embleme sau alte mijloace de identificare care pot genera riscul de confuzie cu cutiile postale sau cu instalatiile fizice care constituie puncte de contact;
7. introducerea în cutiile postale sau în instalatiile fizice care constituie puncte de contact a unor bunuri care pot pricinui pagube persoanelor, mediului, instalatiilor utilizate sau celorlalte bunuri;
"8. încalcarea drepturilor acordate furnizorului de serviciu universal în temeiul prevederilor cap. III;
9. încalcarea obligatiilor prevazute la art. 7;
10. încalcarea obligatiilor prevazute la art. 8, 9 sau 10;
11. prestarea sau oferirea catre public a serviciilor care fac obiectul unui drept rezervat furnizorului de serviciu universal;
12. colectarea trimiterilor de corespondenta care fac obiectul unui serviciu rezervat, urmata de livrarea acestora catre alte persoane decât furnizorul de serviciu universal caruia i-a fost rezervat dreptul de a presta serviciul în cauza;
13. utilizarea de semne, inscriptii, marci, embleme, stampile sau orice alte mijloace de identificare care pot genera riscul de confuzie cu cele utilizate de un furnizor de serviciu universal;
14. prestarea sau oferirea catre public de servicii postale de catre persoane care nu sunt autorizate sa furnizeze servicii postale în sensul prezentei ordonante;
15. prestarea sau oferirea catre public a altor servicii postale decât cele pentru care a fost obtinut dreptul de a furniza servicii postale, în conditiile regimului de autorizare generala sau pe baza licentei individuale;
16. nerespectarea obligatiilor care incumba titularilor dreptului de a furniza servicii postale, în conditiile regimului de autorizare generala, sau a obligatiilor prevazute în licentele individuale, stabilite potrivit prevederilor art. 15 sau 16, dupa caz;
17. încalcarea obligatiilor prevazute la art. 22 alin. (1), (2), (4) sau (5), art. 23, 24 sau 25;
18. încalcarea prevederilor art. 26;
19. încalcarea obligatiilor prevazute la art. 27;
20. încalcarea obligatiilor prevazute la art. 28, art. 29 alin. (1) si (2), art. 30, 31, art. 32 alin. (2) sau la art. 37."
21. abrogat
22. abrogat
23. abrogat

Art. 59
(1) Contraventiile prevazute la art. 58 se sanctioneaza astfel:
a) cele de la pct. 1-8, cu amenda de la 500.000 lei la 5.000.000 lei;
"b) cele de la pct. 9-20, cu amenda de la 5.000.000 lei la 250.000.000 lei, iar pentru furnizorii de servicii postale cu o cifra de afaceri de peste 5.000.000.000 lei, cu o amenda în cuantum de pâna la 5 % din cifra de afaceri; de asemenea, în situatiile în care gravitatea faptei o justifica, autoritatea de reglementare poate decide, dupa caz, respingerea cererii de acordare a licentei individuale, neacordarea dreptului de a furniza servicii postale în conditiile regimului de autorizare generala ori retragerea licentei individuale sau a dreptului de a furniza servicii postale în conditiile regimului de autorizare generala.
(2) Cuantumul amenzilor poate fi actualizat prin hotarâre a Guvernului, în functie de evolutia indicelui inflatiei.
(3) Individualizarea sanctiunii în cazul savârsirii uneia dintre contraventiile prevazute la art. 58 pct. 9-20 se face tinându-se seama de gravitatea faptei si a consecintelor sale asupra concurentei, dupa criteriile cifrei de afaceri a contravenientului si ale cotei de piata detinute de acesta."

Art. 60
(1) Autoritatea de reglementare poate obliga furnizorii de servicii postale la plata unor amenzi administrative în suma de pâna la 100.000.000 lei pentru fiecare zi de întârziere, stabilind totodata si data de la care acestea se calculeaza, pentru a-i determina:
a) sa furnizeze în mod complet si corect informatiile care le-au fost cerute conform prevederilor art. 50 sau 55;
b) sa se supuna controlului prevazut la art. 54-57;
"c) sa se conformeze în termenul stabilit masurilor luate de autoritatea de reglementare, în temeiul atributiilor de control mentionate la art. 54.
(2) Cuantumul amenzilor administrative prevazute la alin. (1) poate fi actualizat prin hotarâre a Guvernului, în functie de evolutia indicelui inflatiei.
(3) Prin derogare de la prevederile art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2002 pentru modificarea unor anexe la Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, precum si a unor alte acte normative, aprobata prin Legea nr. 315/2002, sumele rezultate din încasarea amenzilor administrative stabilite la alin. (1) se retin integral ca venituri proprii extrabugetare, cu titlu permanent, la dispozitia autoritatii de reglementare, si vor fi folosite în conformitate cu prevederile bugetului de venituri si cheltuieli aprobat potrivit legii."

Art. 61
(1) Contraventiile prevazute la art. 58 se constata de catre personalul de control al autoritatii de reglementare, împuternicit în acest scop, iar cele prevazute la art. 58 pct. 1-8, si de catre ofiterii si subofiterii din cadrul Ministerului de Interne.
(2) Sanctiunile pentru contraventiile prevazute la art. 58 pct. 1-8 se aplica de catre personalul de control prevazut la alin. (1) ori de catre ofiteri sau subofiteri din cadrul Ministerului de Interne, dupa caz.
(3) Sanctiunile pentru contraventiile prevazute la art. 58 pct. 9-20, precum si amenzile administrative prevazute la art. 60 se aplica de catre organele de control ale autoritatii de reglementare.
(4) Actul prin care se aplica amenzile administrative prevazute la art. 60 constituie titlu executoriu, fara vreo alta formalitate."

Art. 62
Bunurile ce fac obiectul contraventiilor prevazute la art. 58 pct. 1 vor fi confiscate si valorificate, în conditiile legii.

Art. 63
În masura în care prezenta ordonanta nu dispune altfel, contraventiilor prevazute la art. 58 li se aplica dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare."
Art. 64 abrogat

CAPITOLUL XIV: Dispozitii finale si tranzitorii

Art. 65
(1) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei este organul administratiei publice centrale care are sarcina de a organiza si de a supraveghea îndeplinirea obligatiilor ce rezulta pentru România din actele Uniunii Postale Universale si din alte instrumente juridice internationale în domeniul postal la care România este parte.
(2) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei reprezinta administratia postala româna în relatiile cu toate organizatiile internationale.
"(3) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei poate delega îndeplinirea atributiilor prevazute la alin. (1) si (2) altor persoane juridice."

Art. 66
În situatii exceptionale, precum stare de asediu, stare de urgenta, dezastre sau calamitati, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, în colaborare cu Ministerul Apararii Nationale si cu celelalte institutii din sistemul national de aparare, poate dispune reorganizarea, restrângerea sau suspendarea temporara a serviciilor postale, facând publica aceasta decizie.

Art. 67
(1) Autorizatiile existente ramân valabile timp de un an de la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante, cu exceptia cazului în care prevad un termen mai scurt.
(2) Pâna la expirarea duratei de valabilitate, stabilita conform prevederilor alin. (1), titularii vor solicita acordarea dreptului de a furniza servicii postale în conditiile regimului de autorizare generala sau emiterea licentei individuale, potrivit prevederilor prezentei ordonante."

Art. 68
Organizarea evidentei contabile separate, potrivit art. 24, de catre furnizorii de servicii postale care, la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante, sunt autorizati sa presteze asemenea servicii în baza Legii serviciilor postale nr. 83/1996 se va realiza în termen de 6 luni de la aceasta data. În situatii exceptionale autoritatea de reglementare poate autoriza prelungirea acestui termen cu înca 6 luni.

Art. 69
Pe data intrarii în vigoare a prezentei ordonante se abroga:
a) Legea serviciilor postale nr. 83/1996, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 156 din 22 iulie 1996;
b) Ordonanta Guvernului nr. 116/1999 pentru modificarea si completarea Legii serviciilor postale nr. 83/1996, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 426 din 31 august 1999;
c) Legea nr. 5/2001 privind scutirea de taxe pentru expedierea unor publicatii destinate diasporei românesti, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 61 din 5 februarie 2001;
d) orice alte dispozitii contrare.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneaza:
Ministrul comunicatiilor si tehnologiei informatiei,
Dan Nica
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

ANEXA
abrogat 

Publicata în Monitorul Oficial cu numarul 87 din data de 1 februarie 2002

Art. II 
Ordonanta Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile postale, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta lege, va fi republicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o noua numerotare.

Buy documents online Aici, Comandă cereri si actiuni in justitie, contracte
Your basket Coşul de cumpărături
Curs valutar
Google
Pagina juristnet.ro
Parteneri
Scripturi

Acasă | Despre proiect | Legis - Constituţia | Legis - Conceptul de lege | Legis - Hotărârea | Legis - Ordonanţa | Eurolegis - Acquisul comunitar | Eurolegis - Integrare | Eurolegis - Uniunea Europeană | Eurolegis - Instituţii | Eurolegis - Bugetul Uniunii Europene | Dr civil - Acte civile | Dr civil - Uzufruct viager | Dr civil - Succesiuni | Dr civil - Corpul uman | Dr civil - Abuzul de drept | Dr familiei - Despre familie | Dr familiei - Tutela | Dr familiei - Căsătoria | Dr familiei - Încetarea căsătoriei | Dr familiei - Patrimoniu | Dr comercial - Oferta de servicii | Dr comercial - Autorizare AF şi PF | Dr comercial - Disciplina contractuală | Dr comercial - Societatea comercială | Dr comercial - Legea Concurenţei | Dr comercial - Concurenţa neloială | Dr comercial - Insolvenţa | Dr comercial - Răspunderea transportatorului de mărfuri rutiere | Dr afacerilor - Oferta de servicii | Dr afacerilor - Impozitele | Dr afacerilor - Evaziunea fiscală | Dr afacerilor - Contestaţia la executare silită în materie fiscală | Dr afacerilor - Leasing | Dr afacerilor - Legea privind capitalul | Dr muncii - Contractul individual de muncă | Dr muncii - Reţinerea salariului | Dr muncii - Concedierea colectivă | Dr muncii - Asigurările sociale | Dr muncii - Pensiile | Dr muncii - Registrul electronic de evidenta a salariatilor | Dr muncii - Indemnizaţia pentru creşterea copilului | Dr penal - Contravenţii | Dr penal - Codul de procedură penală | Dr penal - Procedura în instanţă | Dr penal - Aspectele privind crimele şi delictele de corupţie | Legislaţie turism - Licenţa de turism | Legislaţie turism - Brevetul de turism | Legislaţie turism - Clasificarea în turism | Legislaţie turism - Legislaţie ghizi | Legislaţie turism - Legea muntelui | Legislaţie turism - Mediu | Proprietate intelectuală | Invenţii şi mărci | ORDA | Legisnet | Imobiliar - Venitul din transfer | Imobiliar - Asociaţia de proprietari | Imobiliar | Publicitatea - Oferta de servicii | Publicitatea | Publicitatea şi sponsorizarea pentru produsele din tutun | Contact

© 2016 S.C. MASTER BUSINESS S.R.L. Braşov. Pentru mai multe informaţii: contact@juristnet.ro
WebDesign: HASCU™