JuristNET

Juristnet, bine ati venit! BINE ATI VENIT!
JuristNET este o alternativă modernă şi eficientă la mijloacele clasice de informare, documentare şi consultanţă juridică
Mai multe despre JuristNET
Lista cu servicii si onorarii prestate de Biroul de consultanta Master Business SERVICII PRESTATE SI ONORARII PERCEPUTE DE BIROUL NOSTRU
Servicii profesionite-tarife mici
Intră în secţiunea de servicii juridice
Magazin online de formulare, modele contracte, actiuni si cereri in justitie. MAGAZIN ON-LINE DE FORMULARE JURIDICE
Comandati aici modele pentru acţiuni şi cereri în justiţie, Contracte, Formulare
Intră în secţiunea de comandă

 
Ordonanta Guvernului nr.34 din 30 ianuarie 2002 privind accesul la retelele publice de comunicatii electronice si la infrastructura asociatã, precum si interconectarea acestora, aprobatã, cu modificãri si completãri, prin Legea nr.527/2002 

CAPITOLUL I
Dispoziii generale


Art. 1. -

(1) Prezenta ordonantã stabileste cadrul de reglementare a relatiilor între operatorii de retele, între furnizorii de servicii si între operatorii de retele si furnizorii de servicii privind accesul la retelele publice de comunicatii electronice si la infrastructura asociatã, precum si interconectarea acestora.

(2) Prezenta ordonantã stabileste drepturile si obligatiile operatorilor si ale persoanelor care solicitã interconectarea sau accesul la retelele instalate, operate, controlate sau puse la dispozitie de cãtre acestia sau la infrastructura asociatã acestor retele.

(3) Obiectivele cadrului de reglementare stabilit în conditiile prezentei ordonante sunt promovarea concurentei, asigurarea interconectãrii si a interoperabilitãtii serviciilor de comunicatii electronice si protejarea drepturilor si intereselor consumatorilor.

(4) Prevederile prezentei ordonante nu sunt aplicabile accesului realizat de cãtre utilizatorii finali.

Art. 2. -
În întelesul prezentei ordonante, urmãtorii termeni se definesc astfel:

a) reea de comunicaii electronice - sisteme de transmisie si, acolo unde este cazul, echipamente de comutare, rutare, precum si orice alte resurse care realizeazã procesarea, transportul semnalelor prin suport fizic, electromagnetic sau prin orice alte mijloace, incluzând retele de comunicatii prin satelit, retele de transmisiuni de date, retele mobile terestre, retele utilizate pentru comunicatii audiovizuale, retele de cablu coaxial, retele de fibrã opticã si transmiterea de semnale pe liniile de transport al energiei electrice;

b) serviciu de comunicaii electronice - un serviciu, furnizat de regulã contra cost, care constã, în întregime sau în principal, în transportul semnalelor prin retelele de comunicatii electronice, incluzând serviciile de telecomunicatii si serviciile de transmisie prin retelele utilizate pentru comunicatii audiovizuale, dar fãrã a include serviciile prin care se furnizeazã continutul informatiei transmise prin intermediul retelelor sau serviciilor de comunicatii electronice sau prin care se exercitã controlul editorial asupra acestui continut; de asemenea, nu se includ serviciile societãtii informationale, care nu constau, în întregime sau în principal, în transportul semnalelor prin intermediul retelelor de comunicatii electronice;1 Aceastã variantã consolidatã a fost realizatã de Autoritatea Nationalã de Reglementare în Comunicatii prin inserarea în textul Ordonantei Guvernului nr.34/2002, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.88 din data de 2 februarie 2002, a modificãrilor si completãrilor aduse prin Legea nr.527/2002, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.602 din data de 14 august 2002. Textele rezultate în urma operãrii modificãrilor si textele nou introduse sunt prezentate între ghilimele.

c) reea publicã de comunicaii - o retea de comunicatii electronice care este utilizatã, în întregime sau în principal, pentru furnizarea de servicii de comunicatii electronice destinate publicului;

d) infrastructurã asociatã - acele resurse asociate unei retele de comunicatii electronice sau unui serviciu de comunicatii electronice, care permit sau sustin furnizarea de servicii prin intermediul retelei respective sau al serviciului respectiv; include sistemele de acces conditionat si ghidurile electronice de programe;

e) sistem de acces condiionat - orice modalitate tehnicã sau dispozitiv prin intermediul cãruia accesul sub o formã inteligibilã la un serviciu protejat de difuzare a programelor de radio sau de televiziune se poate face în mod restrictionat, pe bazã de abonament sau pe baza altei forme de autorizare individualã prealabilã;

f) operator - o persoanã care instaleazã, opereazã, controleazã sau pune la dispozitie tertilor o retea publicã de comunicatii sau elemente ale infrastructurii asociate ori o persoanã care este autorizatã sã instaleze, sã opereze, sã controleze sau sã punã la dispozitie tertilor o retea publicã de comunicatii;

g) utilizator - orice persoanã fizicã sau juridicã care utilizeazã sau solicitã un serviciu de comunicatii electronice destinat publicului;

h) abonat - orice persoanã fizicã sau juridicã care a încheiat un contract cu un furnizor de servicii de comunicatii electronice destinate publicului;

i) utilizator final - un utilizator care nu exploateazã, nu supravegheazã, nu pune la dispozitie tertilor o retea publicã de comunicatii sau elemente ale infrastructurii asociate si care nu furnizeazã servicii de comunicatii electronice destinate publicului;

j) acces - punerea la dispozitie unui tert de spatii, echipamente sau servicii, în conditii determinate, în mod exclusiv sau neexclusiv, necesare în scopul furnizãrii de servicii de comunicatii electronice; accesul cuprinde, printre altele:
- accesul la elemente ale retelei si la infrastructura asociatã, care poate implica conectarea echipamentelor, prin mijloace fixe sau nonfixe, incluzând accesul la bucla localã si la infrastructura si serviciile necesare furnizãrii de servicii prin bucla localã;
- accesul la infrastructura fizicã, inclusiv clãdiri, conducte si piloni;
- accesul la sisteme software relevante, inclusiv la sistemele de asistentã operationalã;
- accesul la sisteme de conversie a numerelor sau la sistemele care au o functionalitate echivalentã;
- accesul la retele fixe si mobile, în special pentru roaming;
- accesul la sistemele de acces restrictionat pentru serviciile de televiziune digitalã;
- accesul la serviciile de retele virtuale;

k) acces necondiionat - furnizarea de acces la spatii, echipamente sau servicii, dupã caz, care nu este conditionatã de:
- achizitia concomitentã de cãtre solicitant a unor produse sau servicii care nu sunt necesare furnizãrii tipului de acces solicitat;
- achizitia unui volum impus de produse sau servicii, care excede volumului necesar furnizãrii tipului de acces solicitat;
- impunerea oricãror conditii comerciale, tehnice sau de altã naturã, care nu sunt necesare furnizãrii tipului de acces solicitat;

l) interconectare - legãtura fizicã si logicã realizatã între retele publice de comunicatii pentru a permite comunicarea între utilizatorii retelelor sau accesul la servicii; serviciile pot fi furnizate de cãtre pãrtile implicate sau de cãtre alte pãrti care au acces la reteaua respectivã; interconectarea este o formã specificã de acces realizatã de operatorii de retele publice de comunicatii;

m) serviciu de televiziune pe ecran lat - un serviciu de televiziune care constã, în totalitate sau partial, în programe produse si editate pentru a fi afisate pe ecranul lat; formatul 16:9 este formatul de referintã pentru serviciile de televiziune pe ecran lat;

n) buclã localã - circuitul fizic dintre punctul terminal al retelei aflat la punctul de prezentã al abonatului si repartitorul principal dintr-o retea publicã de telefonie fixã sau un element echivalent dintr-o retea publicã de comunicatii; circuitul fizic poate fi realizat, printre altele, prin fire metalice, cablu coaxial, fibrã opticã;

o) subbuclã localã - portiunea din bucla localã care conecteazã punctul terminal al retelei aflat la punctul de prezentã al abonatului cu un punct de acces intermediar;

p) acces partajat la bucla localã - utilizarea de cãtre unul sau mai multi beneficiari a capacitãtii disponibile a circuitului fizic care formeazã bucla localã sau subbucla localã conform solicitãrii, fãrã a fi perturbat serviciul oferit initial de titularul autorizat;

q) colocare - furnizarea spatiului fizic si a resurselor tehnice necesare instalãrii si conectãrii, în scopul unei functionãri corespunzãtoare a echipamentului relevant apartinând beneficiarului acestei forme de acces;

r) roaming - posibilitatea oferitã utilizatorilor serviciilor de comunicatii electronice furnizate printr-o retea publicã de comunicatii de a primi si de a transmite apeluri sau de a avea acces la servicii de comunicatii electronice atunci când acestia nu se aflã în aria de acoperire a retelei respective, prin intermediul unei alte retele, în baza unui acord comercial încheiat în acest sens;

s) ofertã de referintã - ofertã comercialã, realizatã în conditiile prezentei ordonante, prin intermediul cãreia un operator îsi asumã obligatia de a include în orice acord de acces sau interconectare un set minim de obligatii în sarcina sa, anume determinate în cuprinsul acesteia;

t) servicii paneuropene - servicii furnizate la nivel european în baza unor standarde si practici comerciale comune.

Art. 3. - (1) Furnizorii de servicii de comunicatii electronice si operatorii de retele de comunicatii electronice negociazã între ei acorduri de acces sau interconectare, în vederea stabilirii conditiilor tehnice si comerciale.
(2) Acordul de acces sau interconectare nu poate contine obligatii care nu au legãturã cu serviciile de acces sau interconectare, sub sanctiunea nulitãtii clauzelor care prevãd aceste obligatii.

Art. 4. -

(1) Pentru a se asigura furnizarea si interoperabilitatea serviciilor de comunicatii electronice destinate publicului orice operator al unei retele publice de comunicatii are:

a) dreptul de a negocia un acord de interconectare cu orice alt operator al unei retele publice de comunicatii, în vederea furnizãrii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, inclusiv a serviciilor de comunicatii electronice accesibile utilizatorilor prin intermediul unei alte retele publice de comunicatii interconectate cu reteaua oricãruia dintre cei doi operatori;

b) obligatia, la cererea unui tert autorizat în conditiile legii, de a negocia un acord de interconectare cu solicitantul în cauzã, în vederea furnizãrii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, inclusiv a serviciilor de comunicatii electronice accesibile utilizatorilor prin intermediul unei alte retele publice de comunicatii interconectate cu reteaua oricãreia dintre pãrti.

(2) Obligatiile legate de acces sau interconectare impuse de autoritatea de reglementare, în conformitate cu prevederile art. 5-8, unor operatori au caracter de referintã pentru conditiile de acces sau interconectare negociate de alti operatori cu tertii.

(3) Retelele publice de comunicatii instalate în vederea furnizãrii de servicii de televiziune digitalã trebuie sã îndeplineascã conditiile tehnice necesare în vederea furnizãrii serviciilor sau programelor de televiziune pe ecran lat.

(4) Operatorii care receptioneazã si retransmit servicii sau programe de televiziune pe ecran lat au obligatia de a pãstra formatul respectiv.

(5) Informatiile obtinute înaintea, în timpul sau dupã finalizarea negocierilor desfãsurate în conditiile alin. (1) lit. a) si b) trebuie utilizate numai în scopul pentru care au fost comunicate si nu pot fi divulgate cãtre nici un tert care ar obtine astfel un avantaj de ordin competitiv, inclusiv cãtre alte departamente, filiale, sedii secundare sau parteneri ai operatorului ori ai furnizorului de servicii care a ajuns în posesia respectivelor informatii.

Art. 5. -

(1) Autoritatea de reglementare va lua toate mãsurile necesare pentru a încuraja si, acolo unde este cazul, a asigura, în conformitate cu prevederile prezentei ordonante, accesul si interconectarea în conditii adecvate, precum si interoperabilitatea serviciilor, cu respectarea principiilor eficientei economice, promovãrii concurentei si ale maximizãrii beneficiului utilizatorului final.

(2) Mãsurile adoptate în conformitate cu prevederile alin. (1) pot viza în special impunerea urmãtoarelor obligatii, fãrã a aduce atingere mãsurilor ce ar putea fi luate fatã de persoanele juridice care detin o putere semnificativã pe piatã, în conformitate cu prevederile art. 8:

a) obligatii în sarcina persoanelor juridice care controleazã accesul la utilizatorii finali, inclusiv, acolo unde este cazul, obligatia de a asigura interconectarea retelelor acestora, dacã impunerea acestor obligatii este necesarã pentru asigurarea conectivitãtii între utilizatorii finali;

b) obligatia operatorilor de a furniza accesul la acele elemente ale infrastructurii asociate în conditii echitabile, rezonabile si nediscriminatorii, dacã impunerea acestei obligatii este necesarã pentru a asigura accesul utilizatorilor finali la serviciile de difuzare în format digital a programelor de radio sau de televiziune.

(3) Autoritatea de reglementare poate stabili conditii tehnice sau operationale care trebuie îndeplinite de cãtre furnizorul sau beneficiarii accesului, în cazul în care impune unui operator obligatii de furnizare a accesului în conditiile art. 12, dacã aceastã mãsurã este necesarã pentru asigurarea functionãrii normale a retelei.

(4) Obligatiile si conditiile impuse în conformitate cu alin. (1)-(3) trebuie sã fie obiective, transparente, proportionale si nediscriminatorii.

(5) Autoritatea de reglementare are dreptul sã stabileascã, în conformitate cu prevederile alin. (1) si (4), conditiile în care se realizeazã interconectarea sau accesul, din proprie initiativã sau, în lipsa acordului pãrtilor, la cererea uneia dintre pãrti.CAPITOLUL II
Obligatiile operatorilor si procedurile de analizã a pieei

Art. 6. -
Conditiile generale referitoare la sistemele de acces restrictionat la serviciile de difuzare în format digital a programelor de radio si televiziune, indiferent de mijloacele de comunicatie utilizate, se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.

Art. 7. -
Obligatiile legate de acces sau interconectare în vigoare la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonante îsi produc în continuare efectele, pânã la adoptarea de cãtre autoritatea de reglementare a unei decizii contrare, conform prevederilor art. 8.

Art. 8. -

(1) Dacã în urma unei analize de piatã realizate în conditiile legii sau în urma aplicãrii prevederilor art. 15 alin. (1) un operator este desemnat ca având putere semnificativã pe o piatã relevantã, autoritatea de reglementare va impune acestuia, în mod corespunzãtor, una sau mai multe dintre obligatiile prevãzute la art. 9-14. În efectuarea analizei de piatã autoritatea de reglementare va solicita colaborarea Consiliului Concurentei.

(2) În mãsura în care legea nu dispune altfel si fãrã a se aduce atingere prevederilor art. 5 si 6, autoritatea de reglementare poate impune obligatiile prevãzute la art. 9-13 numai operatorilor care au fost desemnati potrivit prevederilor alin. (1).

(3) Obligatiile impuse în conformitate cu prevederile alin. (1) si (2) trebuie sã fie, în functie de natura problemei identificate, proportionale si justificate si trebuie sã fie adoptate numai dupã consultarea pãrtilor interesate, în conditiile legii.

(4) Dacã pe baza unei analize de piatã realizate în conditiile legii autoritatea de reglementare stabileste cã pe o anumitã piatã relevantã existã concurentã efectivã, atunci ea va retrage sau va modifica în mod corespunzãtor obligatiile impuse în conformitate cu prevederile alin. (1) si (2).

(5) Cu cel putin 30 de zile înainte de retragerea oricãror obligatii impuse unui anumit operator autoritatea de reglementare trebuie sã aducã aceastã intentie la cunostintã celor care au încheiat acorduri de interconectare sau acces cu operatorul respectiv, pentru a permite acestora sã gãseascã furnizori alternativi sau sã renegocieze acordul încheiat.

Art. 9. -
(1) Autoritatea de reglementare poate impune operatorilor, în conformitate cu prevederile art. 8, obligatii de transparentã în legãturã cu interconectarea retelelor de comunicatii ori cu accesul la aceste retele sau la infrastructura asociatã. Aceste obligatii pot viza aducerea la cunostinta publicului a anumitor informatii, precum specificatiile tehnice, caracteristicile retelei, modalitãtile si conditiile de furnizare si utilizare, informatiile contabile si tarifele practicate.

(2) În cazul în care unui operator i-au fost impuse obligatii de nediscriminare, autoritatea de reglementare poate impune acelui operator obligatia de a publica o ofertã de referintã care trebuie sã fie suficient de detaliatã pentru a asigura cã solicitantii nu vor trebui sã plãteascã pentru resurse care nu sunt necesare serviciului pe care l-au solicitat.

(3) Oferta de referintã va cuprinde o descriere detaliatã a ofertelor pentru fiecare dintre elementele retelei sau ale infrastructurii asociate, potrivit necesitãtilor pietei, precum si conditiile tehnice si comerciale, inclusiv de pret, corespunzãtoare fiecãruia dintre aceste elemente.

(4) Autoritatea de reglementare poate impune în oferta de referintã clauze care sã asigure respectarea obligatiilor prevãzute în prezenta ordonantã.

(5) Autoritatea de reglementare poate preciza ce informatii trebuie aduse la cunostinta publicului, nivelul de detaliu cerut si modalitatea de publicare.

Art. 10. -
Autoritatea de reglementare poate impune operatorilor, în conformitate cu prevederile art. 8, obligatii de nediscriminare în legãturã cu interconectarea retelelor de comunicatii ori cu accesul la aceste retele sau la infrastructura asociatã, prin care sã se asigure, în special, cã operatorii:

a) aplicã conditii echivalente în circumstante echivalente altor persoane juridice care furnizeazã servicii echivalente;

b) pun la dispozitie tertilor servicii si informatii în aceleasi conditii, inclusiv în ceea ce priveste calitatea, cu cele oferite pentru propriile servicii sau pentru serviciile furnizate filialelor, sediilor secundare sau partenerilor lor.

Art. 11. -

(1) Autoritatea de reglementare poate impune operatorilor, în conformitate cu prevederile art. 8, obligatii privind evidenta contabilã separatã, în cadrul contabilitãtii interne de gestiune, pentru anumite activitãti care au legãturã cu interconectarea retelelor de comunicatii ori cu accesul la aceste retele sau la infrastructura asociatã.

(2) Autoritatea de reglementare poate, în special, sã impunã unui operator integrat pe verticalã sã urmãreascã distinct în evidenta corespunzãtoare tarifele la vânzarea de gros si tarifele de transfer intern, pentru a asigura, între altele, îndeplinirea obligatiei de nediscriminare impuse în conformitate cu prevederile art. 10 sau pentru a împiedica subventionarea încrucisatã.

(3) Pentru a facilita verificarea îndeplinirii obligatiilor de transparentã si de nediscriminare autoritatea de reglementare poate sã impunã operatorilor obligatia de a furniza, la cerere, înregistrãri contabile, inclusiv date provenind de la terti privitoare la venituri.

(4) În scopul promovãrii unei piete deschise si concurentiale autoritatea de reglementare poate publica informatiile contabile obtinute, în conditiile legii.

Art. 12. -

(1) Autoritatea de reglementare poate impune operatorilor, în conformitate cu prevederile art. 8, obligatia de a permite accesul si utilizarea unor elemente specifice ale retelei si a infrastructurii asociate, în special în cazul în care se considerã cã refuzul de a acorda accesul ori impunerea unor clauze care au efect similar ar conduce la împiedicarea dezvoltãrii unei piete concurentiale, la nivelul vânzãrii cu amãnuntul, sau la prejudicierea intereselor utilizatorilor finali.

(2) Obligatiile prevãzute la alin. (1) pot viza, printre altele:

a) acordarea cãtre un tert a dreptului de acces la elemente specifice ale retelei sau la infrastructura asociatã, inclusiv a accesului neconditionat la bucla localã;

b) negocierea, cu bunã-credintã, cu orice tert care solicitã accesul;

c) neretragerea dreptului de acces deja acordat;

d) furnizarea cãtre terti a anumitor servicii, prin vânzarea de gros a acestora, în vederea revânzãrii;

e) acordarea accesului liber la interfetele tehnice, protocoalele sau alte tehnologii esentiale care sunt indispensabile pentru interoperabilitatea serviciilor, inclusiv a serviciilor de retele virtuale;

f) furnizarea colocãrii sau a altor forme de utilizare partajatã a spatiilor ori echipamentelor, inclusiv a conductelor, clãdirilor si pilonilor;

g) furnizarea unor servicii determinate, necesare pentru asigurarea interoperabilitãtii serviciilor destinate utilizatorilor finali, inclusiv a resurselor destinate serviciilor de retele inteligente sau a serviciului de roaming în retelele mobile;

h) acordarea accesului la sistemele de asistentã operationalã sau la alte sisteme software similare, necesare pentru asigurarea unei concurente loiale în furnizarea serviciilor;

i) interconectarea retelelor sau a elementelor retelelor.

(3) Autoritatea de reglementare poate atasa obligatiilor prevãzute la alin. (1) conditii referitoare la echitatea, rezonabilitatea si celeritatea îndeplinirii acestora.

(4) La impunerea obligatiilor prevãzute la alin. (1) autoritatea de reglementare va lua în considerare, în special:

a) viabilitatea tehnicã si economicã a utilizãrii sau instalãrii unor infrastructuri alternative, în conditiile dezvoltãrii pietei, pe baza naturii si tipului interconectãrii sau accesului în cauzã;

b) fezabilitatea furnizãrii accesului solicitat, în functie de capacitatea disponibilã;

c) investitia initialã realizatã de proprietarul infrastructurii, pe baza riscurilor implicate în angajarea unei asemenea investitii;

d) necesitatea promovãrii concurentei pe termen lung;

e) existenta anumitor drepturi de proprietate intelectualã, dacã este cazul;

f) furnizarea de servicii paneuropene.

Art. 13. -

(1) Dacã o analizã de piatã realizatã în conditiile legii indicã absenta concurentei efective, care presupune cã operatorul în cauzã este capabil sã mentinã tarifele la un nivel excesiv de înalt sau sã reducã tarifele în mod nejustificat, în detrimentul utilizatorilor finali, atunci autoritatea de reglementare poate, în conformitate cu prevederile art. 8, sã impunã obligatii referitoare la recuperarea costurilor si controlul tarifelor, inclusiv obligatii de fundamentare a tarifelor în functie de costuri si obligatii privind evidenta contabilã, pentru furnizarea anumitor forme de acces sau de interconectare. La impunerea obligatiilor autoritatea de reglementare va lua în considerare investitia fãcutã de operatorul în cauzã si va permite existenta unei rate rezonabile de recuperare a capitalului investit, tinând seama de riscurile asociate acestei investitii.

(2) Orice mecanism de acoperire a costurilor sau orice metodologie de tarifare impuse în conditiile alin. (1) trebuie sã promoveze eficienta economicã si concurenta si sã maximizeze beneficiul consumatorilor. În acest scop autoritatea de reglementare poate sã ia în considerare tarifele practicate pe pietele concurentiale comparabile.

(3) În cazul în care un operator are obligatia sã îsi fundamenteze tarifele în functie de costuri, atunci proba faptului cã tarifele respective sunt determinate prin adãugarea la costuri a unei rate rezonabile de recuperare a investitiei se aflã în sarcina operatorului în cauzã. În vederea calculãrii costului furnizãrii eficiente a serviciilor autoritatea de reglementare poate utiliza metode de contabilizare a costurilor, altele decât cele utilizate de operator. Autoritatea de reglementare poate cere unui operator sã furnizeze toate informatiile care au stat la baza determinãrii unor tarife si poate impune, dacã este cazul, ajustãri ale acestor tarife.

(4) În cazul în care controlul tarifelor se realizeazã prin impunerea implementãrii unui sistem de contabilitate a costurilor, descrierea acestui sistem trebuie fãcutã publicã, indicându-se cel putin principalele categorii în care sunt grupate costurile si regulile utilizate pentru alocarea costurilor. Îndeplinirea obligatiilor de implementare a sistemului contabil trebuie auditatã anual de un organism independent, rezultatele acestui audit urmând sã fie publicate în conditiile stabilite de autoritatea de reglementare.

Art. 14. -

(1) Autoritatea de reglementare poate impune operatorului cu putere semnificativã pe piata furnizãrii de buclã localã, în conformitate cu prevederile art. 8, obligatia de a publica o ofertã de referintã pentru accesul neconditionat la bucla localã constituitã din fire metalice, fibrã opticã, cablu coaxial.

(2) Oferta de referintã realizatã în conditiile alin. (1) trebuie sã continã cel putin elementele prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta ordonantã.

(3) Ofertei de referintã realizate în conditiile alin. (1) îi sunt aplicabile în mod corespunzãtor prevederile art. 9 alin. (2)-(5).

(4) Operatorul prevãzut la alin. (1) are obligatia de a accepta toate cererile de acces la bucla localã si la infrastructura asociatã primite, ori de câte ori acest lucru este posibil din punct de vedere tehnic.

(5) Operatorul prevãzut la alin. (1) are obligatia de a pune la dispozitie solicitantilor, în aceleasi conditii cu acelea oferite pentru propriile servicii sau pentru serviciile furnizate filialelor, sediilor secundare sau partenerilor sãi, acele resurse asociate cu furnizarea accesului neconditionat la bucla localã, în special în ceea ce priveste colocarea, conexiunile si sistemele software relevante.

(6) Operatorul prevãzut la alin. (1) are obligatia sã aplice tarife fundamentate pe costuri pentru accesul neconditionat la bucla localã si la infrastructura asociatã.

(7) Operatorul prevãzut la alin. (1) are obligatia de a include în oferta de referintã clauzele impuse de autoritatea de reglementare în vederea asigurãrii respectãrii principiilor nediscriminãrii, concurentei loiale, eficientei economice si ale maximizãrii beneficiilor utilizatorilor.

Art. 15. -

(1) Dacã pe o piatã relevantã existã un singur operator, atunci se prezumã, în vederea aplicãrii prevederilor art. 8 alin. (1), cã acesta are putere semnificativã pe piata respectivã.

(2) Obligatiile impuse unui operator prezumat, în conformitate cu prevederile alin. (1), de a avea putere semnificativã pe o anumitã piatã relevantã rãmân în vigoare pânã în momentul în care autoritatea de reglementare, pe baza unei analize de piatã realizate în conditiile legii, stabileste cã existã concurentã efectivã pe piata relevantã în cauzã.

Art. 16. -

(1) Controlul respectãrii prevederilor prezentei ordonante revine, în conditiile legii, autoritãtii de reglementare, care actioneazã prin personalul de control împuternicit în acest scop.

(2) Autoritatea de reglementare poate delega exercitarea atributiilor prevãzute la alin. (1) unei alte persoane juridice de drept public cu atributii de supraveghere si control în domeniul comunicatiilor.

Art. 17. -

(1) În exercitarea atributiilor de control personalul împuternicit în acest scop al autoritãtii de reglementare sau al persoanei juridice prevãzute la art. 16 alin. (2) poate solicita furnizorilor de servicii sau operatorilor de retele informatiile care îi sunt necesare, mentionând baza legalã si scopul solicitãrii, si poate stabili termene pânã la care aceste informatii sã îi fie furnizate, sub sanctiunea prevãzutã la art. 19 alin. (1) lit. a).

(2) Personalul de control, împuternicit în acest scop, al autoritãtii de reglementare sau al persoanei juridice prevãzute la art. 16 alin. (2) poate sã solicite declaratii sau orice documente necesare pentru efectuarea controlului, sã ridice copii de pe orice registre, acte financiar-contabile si comerciale sau alte evidente; de asemenea, este autorizat sã facã inspectii inopinate, al cãror rezultat va fi consemnat într-un proces-verbal de constatare, si sã primeascã, la convocare sau la fata locului, informatii si justificãri.


CAPITOLUL III
Contraventii si sanctiuni

Art. 18. -

(1) Urmãtoarele fapte constituie contraventii:

a) încãlcarea obligatiilor prevãzute la art. 4 alin. (3) si (4);

b) încãlcarea obligatiilor prevãzute la art. 5 alin. (2);

c) încãlcarea obligatiei de negociere prevãzute la art. 4 alin. (1) lit. b);

d) încãlcarea obligatiei de nedivulgare prevãzute la art. 4 alin. (5);

e) nerespectarea conditiilor stabilite de autoritatea de reglementare în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (3);

f) nerespectarea conditiilor stabilite de autoritatea de reglementare în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (5);

g) încãlcarea obligatiilor de nediscriminare prevãzute la art. 10;

h) încãlcarea obligatiilor prevãzute la art. 11 alin. (1) si (2);

i) încãlcarea obligatiilor prevãzute la art. 12 alin. (1)-(3);

j) aplicarea unor tarife cu nerespectarea dispozitiilor de control al tarifelor date în aplicarea art. 13;

k) încãlcarea obligatiilor prevãzute la art. 13 alin. (1);

l) încãlcarea obligatiilor prevãzute la art. 14.

(11) În cazul constatãrii unor contraventii prevãzute la alin. (1) autoritatea de reglementare va emite un avertisment, cu obligatia contravenientului de a se încadra în termen de 5 zile, dupã caz, în prevederile prezentei ordonante.

(2) În cazul neremedierii aspectelor semnalate în termenul fixat de autoritatea de reglementare potrivit alin. (11), pentru contraventiile constatate prevãzute la alin. (1) se aplicã amenzi astfel:
a) cu amendã de la 5.000.000 lei la 50.000.000 lei, pentru faptele prevãzute la lit. a) si b);
b) cu amendã de la 50.000.000 lei la 1.000.000.000 lei, iar pentru furnizorii sau operatorii cu o cifrã de afaceri de peste 25.000.000.000 lei, cu amendã în sumã de pânã la 5% din cifra de afaceri, pentru faptele prevãzute la lit. c)-l).

(3) Cuantumul amenzilor prevãzute la alin. (2) poate fi actualizat prin hotãrâre a Guvernului, în functie de evolutia indicelui inflatiei.

(4) Individualizarea sanctiunii în cazul sãvârsirii uneia dintre faptele prevãzute la alin. (1) se face tinându-se seama de gravitatea faptei si a consecintelor sale asupra concurentei.

(5) Cifra de afaceri prevãzutã la alin. (2) este suma veniturilor realizate din vânzãrile de produse sau din prestãrile de servicii realizate de agentul economic în cursul ultimului exercitiu financiar, din care se scad sumele reprezentând taxa pe valoarea adãugatã.

(6) În cazul repetãrii abaterii semnalate autoritatea de reglementare poate decide suspendarea temporarã sau retragerea autorizãrii.
Art. 19. - (1) Autoritatea de reglementare poate obliga, prin decizie, operatorii la plata unor amenzi administrative în sumã de pânã la 30.000.000 lei pentru fiecare zi de întârziere, calculatã de la data stabilitã prin decizie, pentru a-i determina:

a) sã furnizeze în mod complet si corect, în conformitate cu solicitarea scrisã a autoritãtii de reglementare, informatiile care le-au fost cerute conform prevederilor art. 11 alin. (3), art. 13 alin. (3) sau ale art. 17 alin. (1), precum si orice alte informatii cerute în mod neechivoc de autoritatea de reglementare în aplicarea prevederilor prezentei ordonante;

b) sã se supunã controlului prevãzut la art. 16 si la art. 17 alin. (2);

c) sã se conformeze mãsurilor luate de autoritatea de reglementare sau, dupã caz, de persoana juridicã prevãzutã la art. 16 alin. (2), în aplicarea prevederilor prezentei ordonante, în termen de 30 de zile de la comunicarea acestora;

d) [abrogat]

e) sã respecte obligatiile de transparentã prevãzute la art. 9.

(2) Valoarea maximã a amenzii administrative prevãzute la alin. (1) poate fi actualizatã prin hotãrâre a Guvernului, în functie de evolutia indicelui inflatiei.

(3) Sumele rezultate din încasarea amenzilor prevãzute la alin. (1) se retin integral ca venituri proprii extrabugetare, cu titlu permanent, la dispozitia autoritãtii de reglementare si
vor fi folosite pentru asigurarea conditiilor privind îndeplinirea atributiilor de supraveghere si control.

Art. 20. -

(1) Constatarea contraventiilor prevãzute la art. 18 alin. (1) se face de cãtre personalul de control prevãzut la art. 16.

(2) Sanctiunile pentru faptele prevãzute la art. 18 alin. (1) lit. a) si b) se aplicã de cãtre personalul de control prevãzut la art. 16.

(3) Sanctiunile pentru faptele prevãzute la art. 18 alin. (1) lit. c)-l), precum si amenzile administrative prevãzute la art. 19 se aplicã de cãtre organele de conducere ale autoritãtii de reglementare.

(4) Actul prin care se aplicã sanctiunile pentru faptele prevãzute la art. 18 sau amenzile administrative prevãzute la art. 19, neatacat în termenul prevãzut de lege, constituie titlu executoriu, fãrã vreo altã formalitate.

(5) Contraventiilor prevãzute la art. 18 li se aplicã dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.

(6) Orice decizie a autoritãtii de reglementare poate fi atacatã în contencios administrativ, în conditiile legii.

Art. 21. -
Orice persoanã care divulgã sau utilizeazã, în alte scopuri decât cele prevãzute de prezenta ordonantã, documente sau informatii cu caracter de secret de serviciu, primite sau de care a luat cunostintã în îndeplinirea atributiilor de serviciu ori în legãturã cu serviciul, rãspunde potrivit legii, putând fi obligatã si la repararea prejudiciului cauzat.

CAPITOLUL IV
Dispoztii finale  i

Art. 22. - Autoritatea de reglementare, în sensul prezentei ordonante, este Autoritatea Nationalã de Reglementare în Comunicatii.

Art. 23. - La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonante se abrogã art. 38-40 din Legea telecomunicatiilor nr. 74/1996, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 156 din 22 iulie 1996, cu modificãrile si completãrile ulterioare.

ANEXÃ
ELEMENTELE MINIME
care trebuie incluse într-o ofertã de referintã pentru accesul neconditionat la bucla localã

A. Conditii asociate accesului neconditionat la bucla localã

1. Elemente ale retelei la care se oferã accesul, cuprinzând în principal urmãtoarele:

a) accesul la bucla localã;
b) utilizarea capacitãtii disponibile a circuitului fizic care formeazã bucla localã, în cazul accesului partajat la bucla localã.

2. Informatii referitoare la amplasarea punctelor fizice de acces si la disponibilitatea buclei locale în pãrti determinate ale retelei de acces; difuzarea acestor informatii poate fi limitatã la sfera pãrtilor interesate, în vederea evitãrii riscului de a se aduce atingere ordinii publice.

3. Conditii tehnice referitoare la accesul si utilizarea buclei locale, inclusiv caracteristicile tehnice ale perechii de fire metalice torsadate în bucla localã.

4. Proceduri de comandã si de aprovizionare, eventuale restrictii de utilizare.

B. Servicii de colocare

1. Informatii referitoare la situarea sediilor operatorului unde se poate realiza colocarea; difuzarea acestor informatii poate fi limitatã la sfera pãrtilor interesate, în vederea evitãrii riscului de a se aduce atingere ordinii publice.

2. Posibilitãtile de colocare în sediile mentionate la pct. 1, incluzând posibilitãtile de colocare fizicã si, dacã este cazul, colocarea la distantã si colocarea virtualã.

3. Caracteristicile echipamentului si, dacã este cazul, restrictii privind colocarea anumitor echipamente.

4. Mãsuri adoptate de operator pentru a asigura securitatea sediilor sale.

5. Conditii de acces în incinte pentru personalul beneficiarului.

6. Norme tehnice si standarde de sigurantã.

7. Reguli de alocare a spatiului acolo unde spatiul disponibil pentru colocare este limitat.

8. Conditii în care beneficiarii pot sã inspecteze sediile unde se poate realiza o colocare fizicã si sediile unde colocarea a fost refuzatã pe motiv de capacitate insuficientã.

C. Sisteme informationale
Conditii de acces la anumite sisteme ale operatorului: sisteme de asistentã operationalã, sisteme informationale sau baze de date pentru pregãtirea comenzilor, aprovizionare, mentenantã, solicitãri de reparatii si facturare.

D. Conditii de furnizare

1. Termenul sau termenele în care operatorul trebuie sã rãspundã la cererile de furnizare a serviciilor si a elementelor infrastructurii asociate; acorduri asupra nivelului serviciului, rezolvarea problemelor, proceduri de restabilire a nivelului normal al serviciului si parametri de calitate a serviciilor.

2. Clauze contractuale standard, inclusiv, dacã este cazul, despãgubirile datorate în caz de nerespectare a termenului sau termenelor stabilite în conformitate cu prevederile pct. 1.

3. Tarife sau formule de calcul al tarifelor pentru fiecare serviciu, functie si element al infrastructurii asociate, prevãzut în prezenta anexã.

Buy documents online Aici, Comandă cereri si actiuni in justitie, contracte
Your basket Coşul de cumpărături
Curs valutar
Google
Pagina juristnet.ro
Parteneri
Scripturi

Acasă | Despre proiect | Legis - Constituţia | Legis - Conceptul de lege | Legis - Hotărârea | Legis - Ordonanţa | Eurolegis - Acquisul comunitar | Eurolegis - Integrare | Eurolegis - Uniunea Europeană | Eurolegis - Instituţii | Eurolegis - Bugetul Uniunii Europene | Dr civil - Acte civile | Dr civil - Uzufruct viager | Dr civil - Succesiuni | Dr civil - Corpul uman | Dr civil - Abuzul de drept | Dr familiei - Despre familie | Dr familiei - Tutela | Dr familiei - Căsătoria | Dr familiei - Încetarea căsătoriei | Dr familiei - Patrimoniu | Dr comercial - Oferta de servicii | Dr comercial - Autorizare AF şi PF | Dr comercial - Disciplina contractuală | Dr comercial - Societatea comercială | Dr comercial - Legea Concurenţei | Dr comercial - Concurenţa neloială | Dr comercial - Insolvenţa | Dr comercial - Răspunderea transportatorului de mărfuri rutiere | Dr afacerilor - Oferta de servicii | Dr afacerilor - Impozitele | Dr afacerilor - Evaziunea fiscală | Dr afacerilor - Contestaţia la executare silită în materie fiscală | Dr afacerilor - Leasing | Dr afacerilor - Legea privind capitalul | Dr muncii - Contractul individual de muncă | Dr muncii - Reţinerea salariului | Dr muncii - Concedierea colectivă | Dr muncii - Asigurările sociale | Dr muncii - Pensiile | Dr muncii - Registrul electronic de evidenta a salariatilor | Dr muncii - Indemnizaţia pentru creşterea copilului | Dr penal - Contravenţii | Dr penal - Codul de procedură penală | Dr penal - Procedura în instanţă | Dr penal - Aspectele privind crimele şi delictele de corupţie | Legislaţie turism - Licenţa de turism | Legislaţie turism - Brevetul de turism | Legislaţie turism - Clasificarea în turism | Legislaţie turism - Legislaţie ghizi | Legislaţie turism - Legea muntelui | Legislaţie turism - Mediu | Proprietate intelectuală | Invenţii şi mărci | ORDA | Legisnet | Imobiliar - Venitul din transfer | Imobiliar - Asociaţia de proprietari | Imobiliar | Publicitatea - Oferta de servicii | Publicitatea | Publicitatea şi sponsorizarea pentru produsele din tutun | Contact

© 2016 S.C. MASTER BUSINESS S.R.L. Braşov. Pentru mai multe informaţii: contact@juristnet.ro
WebDesign: HASCU™