JuristNET

Juristnet, bine ati venit! BINE ATI VENIT!
JuristNET este o alternativă modernă şi eficientă la mijloacele clasice de informare, documentare şi consultanţă juridică
Mai multe despre JuristNET
Lista cu servicii si onorarii prestate de Biroul de consultanta Master Business SERVICII PRESTATE SI ONORARII PERCEPUTE DE BIROUL NOSTRU
Servicii profesionite-tarife mici
Intră în secţiunea de servicii juridice
Magazin online de formulare, modele contracte, actiuni si cereri in justitie. MAGAZIN ON-LINE DE FORMULARE JURIDICE
Comandati aici modele pentru acţiuni şi cereri în justiţie, Contracte, Formulare
Intră în secţiunea de comandă

 
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.79 din 13 iunie 2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor, aprobata, cu modificari si completari, prin Legea nr.591/2002

CAPITOLUL I
Dispozitii generale

Art. 1. – Prezenta ordonanta de urgenta are ca scop:
"a) stabilirea cadrului general de reglementare a activitatilor privind retelele si serviciile de comunicatii electronice prin definirea atributiilor si obiectivelor Autoritatii Nationale de Reglementare în Comunicatii, denumita în continuare ANRC, în domeniul comunicatiilor electronice, a regimului autorizarii acestor activitati, precum si a regulilor specifice care guverneaza concurenta pe piata retelelor si serviciilor de comunicatii electronice;"
b) stabilirea obiectivelor si atributiilor ANRC în domeniul serviciilor postale;
c) înfiintarea ANRC ca organ al administratiei publice centrale de specialitate în domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale.

Art. 2. – (1) În întelesul prezentei ordonante de urgenta, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) furnizarea unei retele de comunicatii electronice - instalarea, operarea, controlul sau punerea la dispozitie a unei retele de comunicatii electronice;
b) furnizor de retele de comunicatii electronice - o persoana a carei activitate consta, în tot sau în parte, în furnizarea unei retele de comunicatii electronice;
c) utilizator final - orice utilizator, cu exceptia celor care furnizeaza retele publice de comunicatii sau servicii de comunicatii electronice destinate publicului;
d) consumator - orice persoana fizica, utilizator sau solicitant, în alte scopuri decât cele ale activitatii sale comerciale sau profesionale, al unui serviciu de comunicatii electronice destinat publicului;
"e) interferenta perturbatoare - o interferenta care influenteaza negativ functionarea unui serviciu de radionavigatie ori a altor servicii cu rol de siguranta sau care în orice alt mod afecteaza grav, obstructioneaza ori întrerupe repetat un serviciu de comunicatii electronice care utilizeaza frecvente radioelectrice si opereaza în conformitate cu dispozitiile legale în vigoare."
(2) În cuprinsul prezentei ordonante de urgenta sunt, de asemenea, aplicabile definitiile prevazute la art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la retelele de comunicatii electronice si la infrastructura asociata, precum si interconectarea acestora, denumita în continuare Ordonanta privind accesul, si la art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile postale, denumita în continuare Ordonanta privind serviciile postale.

Art. 3. – (1) Dispozitiile prezentei ordonante de urgenta nu se aplica în cazul furnizarii exclusiv pentru nevoi proprii a retelelor si serviciilor de comunicatii electronice care nu utilizeaza frecvente radioelectrice.
(2) Dispozitiile prezentei ordonante de urgenta nu se aplica în cazul furnizarii pentru nevoi proprii a retelelor si serviciilor de comunicatii electronice de catre institutiile din cadrul Sistemului national de aparare, care se realizeaza pe baza reglementarilor speciale aplicabile acestor institutii.
(3) Interconectarea retelelor de comunicatii electronice apartinând institutiilor din cadrul Sistemului national de aparare cu retelele publice de comunicatii se realizeaza în conformitate cu prevederile Ordonantei privind accesul.


CAPITOLUL II
Autorizarea furnizarii de retele si servicii de comunicatii electronice

Art. 4. – (1) Furnizarea retelelor si serviciilor de comunicatii electronice este libera si se face în conditiile regimului de autorizare generala, în conformitate cu prevederile prezentului capitol.
(2) Cu cel putin 7 zile înainte de începerea activitatii orice persoana care intentioneaza sa furnizeze retele sau servicii de comunicatii electronice are obligatia sa transmita ANRC o notificare cu privire la aceasta intentie, în scopul realizarii unei evidente oficiale a furnizorilor. Notificarea se va realiza în mod obligatoriu în forma prevazuta la alin. (3).
(3) ANRC stabileste si actualizeaza formularul-tip al notificarii, cuprinzând informatiile pe care orice persoana care intentioneaza sa furnizeze retele sau servicii de comunicatii electronice are obligatia sa le comunice pentru a beneficia de autorizatia generala. Aceste informatii sunt grupate în urmatoarele categorii:
a) date necesare identificarii furnizorului si comunicarii eficiente cu acesta;
b) descrierea tipurilor de retele sau de servicii pe care persoana în cauza intentioneaza sa le furnizeze;
c) data estimativa a începerii activitatii. 
"(4) Persoana care a realizat notificarea în termenul si în conditiile prevazute la alin. (2) si (3) este autorizata sa furnizeze tipurile de retele sau de servicii pe care le-a indicat în notificare, având toate drepturile si obligatiile prevazute în autorizatia generala care se elaboreaza, se actualizeaza, se modifica si se revoca în conditiile art. 5."
(5) Orice modificare a datelor prevazute la alin. (3) trebuie sa fie notificata ANRC în termen de 10 zile.
(6) Persoanele carora li s-a retras dreptul de a furniza retele sau servicii de comunicatii electronice nu mai pot beneficia de autorizatia generala pentru acelasi tip de retea sau de serviciu, pe o perioada de 5 ani de la retragerea dreptului.

Art. 5. – (1) ANRC elaboreaza si actualizeaza autorizatia generala pentru tipurile de retele si de servicii, prin care stabileste conditiile în care acestea pot fi furnizate, determinând astfel drepturile si obligatiile care revin furnizorilor fiecarui tip de retea sau de serviciu.
(2) Conditiile stabilite potrivit alin. (1) vor fi obiectiv justificate în raport cu tipul de retea sau de serviciu în cauza, nediscriminatorii, proportionale si transparente. Ele pot viza: 
a) contributii financiare pentru sustinerea serviciului universal;
b) plata tarifului de monitorizare anual; 
c) interoperabilitatea serviciilor si interconectarea retelelor;
d) disponibilitatea resurselor de numerotatie pentru utilizatorii finali, inclusiv conditii impuse în temeiul legislatiei speciale privind serviciul universal;
e) cerinte privind protectia mediului, planurile de urbanism si amenajare a teritoriului, precum si cerinte si conditii legate de acordarea dreptului de acces pe proprietati, colo-care si utilizarea partajata a resurselor, inclusiv, daca este cazul, garantiile de ordin financiar sau tehnic necesare pentru a asigura executarea corespunzatoare a lucrarilor de infrastructura;
f) obligatii privind retransmisia serviciilor de programe prin retelele de comunicatii electronice, în conformitate cu prevederile legislatiei privind audiovizualul;
g) prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private;
h) protectia consumatorilor; 
i) restrictii privind transmiterea continutului ilegal si vatamator, în conformitate cu prevederile legale aplicabile în domeniul comertului electronic si al audiovizualului;
j) informatii care trebuie furnizate în temeiul art. 4 alin. (3) si al art. 51;
k) interceptarea legala a comunicatiilor, inclusiv suportarea de catre furnizorii de retele sau de servicii de comunicatii electronice a costurilor aferente, si asigurarea confidentialitatii prin sisteme proprii, acreditate în conditiile actelor normative în vigoare;
l) furnizarea retelelor si a serviciilor de comunicatii electronice pe durata situatiilor generate de producerea unei calamitati naturale ori a unui sinistru deosebit de grav;
m) masuri privind limitarea expunerii populatiei la efectele câmpurilor electromagnetice generate de retelele de comunicatii electronice, în conditiile legii;
n) obligatii privind acordarea accesului, altele decât cele prevazute la art. 5, 6 si 8 din Ordonanta privind accesul sau în legislatia speciala privind serviciul universal;
o) mentinerea integritatii retelelor publice de comunicatii, inclusiv prin conditii care sa împiedice producerea interferentelor perturbatoare între retelele sau serviciile de comunicatii electronice;
p) asigurarea securitatii retelelor publice de comunicatii împotriva accesului neautorizat;
q) conditii de utilizare a frecventelor radioelectrice a caror utilizare este supusa doar regimului de autorizare generala, în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (2); 
r) masuri destinate asigurarii respectarii standardelor sau specificatiilor tehnice;
s) criteriile si procedurile pentru impunerea obligatiilor prevazute la art. 5, 6 si 8 din Ordonanta privind accesul sau în legislatia speciala privind serviciul universal.
"(3) ANRC modifica autorizatia generala, cu respectarea principiilor obiectivitatii si proportionalitatii, numai dupa parcurgerea procedurii de consultare prevazute la art. 50 si numai în urmatoarele situatii:
a) aceasta decizie este necesara pentru respectarea obligatiilor care decurg dintr-un acord international la care România este parte;
b) circumstantele în care autorizatia generala a fost emisa s-au modificat."
"(4) ANRC revoca autorizatia generala, cu respectarea principiilor obiectivitatii si proportionalitatii, numai dupa parcurgerea procedurii de consultare prevazute la art. 50 si numai în urmatoarele situatii:
a) aceasta decizie este necesara pentru respectarea obligatiilor care decurg dintr-un acord international la care România este parte;
b) în vederea protejarii interesului public, atunci când circumstantele în care autorizatia generala a fost emisa s-au modificat."

Art. 6. – (1) Persoanele autorizate în conditiile art. 4 sa furnizeze retele sau servicii de comunicatii electronice beneficiaza de dreptul de acces pe proprietati, în conditiile prevazute în cap. IV.
(2) Persoanele autorizate în conditiile art. 4 sa furnizeze retele publice de comunicatii sau servicii de comunicatii electronice destinate publicului beneficiaza si de urmatoarele drepturi:
a) dreptul de a negocia si de a încheia acorduri de acces sau de interconectare cu orice alti furnizori autorizati de retele publice de comunicatii sau de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, în conditiile Ordonantei privind accesul;
b) dreptul de a fi desemnat pentru furnizarea oricaror componente ale serviciului universal pe întregul teritoriu national sau în zone ale acestuia, în conditiile legii.
(3) La cerere sau din oficiu ANRC va elibera în cel mult 7 zile un certificat-tip prin care se atesta ca persoana respectiva a trimis o notificare în conditiile art. 4 si în care se prezinta conditiile în care aceasta persoana beneficiaza de dreptul de acces pe proprietati si de dreptul de a negocia acorduri de acces sau de interconectare.


CAPITOLUL III
Regimul juridic al spectrului de frecvente radioelectrice si al resurselor de numerotatie

Art. 7. – (1) Frecventele radioelectrice si resursele de numerotatie sunt resurse limitate, aflate în proprietatea publica a statului.
(2) Administrarea si gestionarea frecventelor radioelectrice si a resurselor de numerotatie se realizeaza pe baza principiilor obiectivitatii, transparentei, nediscriminarii si proportionalitatii.

"Art. 8. – (1) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, denumit în continuare ministerul de specialitate, adopta Tabelul national de alocare a benzilor de frecventa.
(2) Ministerul de specialitate asigura, în conditiile legii, administrarea si coordonarea la nivel national a gestionarii frecventelor radioelectrice în conformitate cu Tabelul national de alocare a benzilor de frecventa si cu acordurile internationale la care România este parte."
(3) Ministerul de specialitate poate interzice pe o perioada limitata utilizarea partiala sau totala a unei benzi de frecventa ori a unei anumite frecvente de catre persoane fizice sau juridice, la cererea motivata a autoritatilor publice competente, în cazul în care siguranta nationala, ordinea publica sau apararea nationala impune aceasta masura.
"(4) Autoritatile publice competente în domeniul apararii nationale, ordinii publice si sigurantei nationale au dreptul sa utilizeze benzile de frecventa alocate, în masura în care este necesar pentru îndeplinirea atributiilor speciale conferite de lege.
(5) În cazul necesitatii schimbarii destinatiei unor benzi de frecventa cu alocare guvernamentala, utilizate în scopul apararii nationale de catre Ministerul Apararii Nationale, se vor compensa costurile achizitionarii echipamentelor necesare utilizarii noilor frecvente. Modul de compensare a acestor costuri se stabileste prin hotarâre a Guvernului."

Art. 9. – Activitatea ministerului de specialitate privind administrarea si coordonarea gestionarii spectrului de frecvente radioelectrice este asistata de Comisia interdepartamentala de radiocomunicatii, organism consultativ al ministerului de specialitate, care este înfiintata, se organizeaza si functioneaza prin hotarâre a Guvernului.

"Art. 10. – (1) Autoritatile abilitate sa gestioneze benzile de frecvente radioelectrice sunt urmatoarele:
a) Inspectoratul General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei, denumit în continuare IGCTI, pentru frecventele din benzile alocate pentru utilizare neguvernamentala;
b) institutiile competente în domeniul apararii nationale, ordinii publice si sigurantei nationale, pentru frecventele din benzile cu alocare guvernamentala.
(2) IGCTI atribuie spre utilizare, în mod individual, prin asignare, frecventele radioelectrice din benzile prevazute în Tabelul national de alocare a benzilor de frecventa si tine permanent evidenta utilizarii acestora, în conformitate cu procedura stabilita de catre ministerul de specialitate.
(3) Autoritatile prevazute la alin. (1) au obligatia de a asigura schimbul reciproc de informatii referitoare la asignarile de frecvente efectuate, în conformitate cu prevederile Legii nr. 182/2002 privind protectia informatiilor clasificate. Sub coordonarea ministerului de specialitate acestea colaboreaza în vederea identificarii si localizarii emisiilor neautorizate si a interferentelor perturbatoare, în scopul asigurarii protectiei radioelectrice a tuturor serviciilor de comunicatii electronice care utilizeaza frecvente radioelectrice."

"Art. 11. – (1) ANRC adopta Planul national de numerotatie.
(2) ANRC asigura, în conditiile legii, administrarea si gestionarea la nivel national a resurselor de numerotatie, în conformitate cu Planul national de numerotatie si cu acordurile internationale la care România este parte."

Art. 12. – (1) ANRC asigura punerea la dispozitie de resurse de numerotatie adecvate pentru toti furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului.
(2) Gestionarea resurselor de numerotatie trebuie sa respecte principiul tratamentului egal acordat tuturor furnizorilor de servicii de comunicatii electronice destinate publicului.
"(3) Furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, carora li s-au alocat blocuri de numere, sunt obligati sa aplice principiul nediscriminarii si transparentei fata de alti furnizori de servicii de comunicatii electronice, în privinta secventelor de numere utilizate pentru accesul la serviciile lor."

"Art. 13. – (1) Utilizarea frecventelor radioelectrice si a resurselor de numerotatie este permisa numai dupa obtinerea unei licente acordate, conform legii, în conditii care sa asigure exploatarea lor eficienta.
(2) Ministerul de specialitate poate desemna anumite categorii de frecvente a caror utilizare este libera, supusa regimului de autorizare generala în ceea ce priveste accesul si conditiile de utilizare, în cazurile în care acest lucru este posibil din punct de vedere tehnic si în special atunci când riscul producerii interferentelor perturbatoare este redus.
(3) Acolo unde este cazul, acordarea dreptului de utilizare a frecventelor radioelectrice trebuie sa respecte procedura si conditiile armonizate la nivel european, cu respectarea prevederilor acordurilor internationale la care România este parte.
(4) În cazul frecventelor radioelectrice necesare pentru nevoile proprii ale institutiilor din cadrul Sistemului national de aparare, utilizarea acestora se realizeaza în mod gratuit, fara a fi necesara obtinerea unei licente, pe baza alocarii efectuate de ministerul de specialitate, prin Tabelul national de alocare a benzilor de frecventa, cu îndeplinirea urmatoarelor conditii:
a) respectarea cerintelor tehnice si operationale necesare pentru evitarea interferentelor perturbatoare si pentru limitarea expunerii populatiei la efectele câmpurilor electromagnetice, acolo unde aceste cerinte sunt diferite fata de cele incluse în autorizatia generala;
b) respectarea obligatiilor care decurg din acorduri internationale privind utilizarea frecventelor."

Art. 14. – (1) Licenta de utilizare a frecventelor radio-electrice este actul administrativ prin care ministerul de specialitate acorda unui furnizor autorizat în conditiile art. 4 dreptul de a utiliza una sau mai multe frecvente radio-electrice în scopul furnizarii de retele sau de servicii de comunicatii electronice, cu respectarea anumitor parametri tehnici si pentru o perioada limitata.
(2) Licenta de utilizare a frecventelor radioelectrice stabileste conditiile în care titularul acesteia poate exercita dreptul prevazut la alin. (1). Aceste conditii trebuie sa fie obiectiv justificate în raport cu tipul de retea sau de serviciu în cauza, nediscriminatorii, proportionale si transparente. Ele pot viza:
a) desemnarea tipului de retea sau de serviciu ori a tehnologiei pentru care a fost acordat dreptul de utilizare a frecventelor, inclusiv, daca este cazul, utilizarea exclusiva a unei frecvente pentru transmiterea unui anumit continut sau pentru retransmiterea anumitor servicii de programe;
b) utilizarea efectiva, rationala si eficienta a frecventelor, inclusiv, daca este cazul, cerinte de acoperire a teritoriului; 
c) cerinte tehnice si operationale necesare pentru evitarea interferentelor perturbatoare si pentru limitarea expunerii populatiei la efectele câmpurilor electromagnetice, acolo unde aceste cerinte sunt diferite fata de cele incluse în autorizatia generala;
"d) durata pentru care se acorda dreptul de utilizare, sub rezerva modificarii Tabelului national de alocare a benzilor de frecventa;"
e) cedarea licentei; 
f) tariful de utilizare a spectrului, stabilit în conformitate cu prevederile art. 19;
g) orice obligatii asumate de furnizorul în cauza în cursul unei proceduri de selectie competitiva sau comparativa;
h) obligatii care decurg din acorduri internationale privind utilizarea frecventelor.

Art. 15. – (1) Acordarea licentelor de utilizare a frecventelor radioelectrice se face prin intermediul unei proceduri deschise, transparente si nediscriminatorii, în cel mult 6 saptamâni de la primirea unei cereri în acest sens, cu exceptia acelor licente care se acorda printr-o procedura de selectie competitiva sau comparativa, pentru care termenul este de cel mult 8 luni.
(2) Termenele prevazute la alin. (1) pot fi modificate de ministerul de specialitate, daca acest lucru este necesar pentru respectarea unui acord international referitor la utilizarea spectrului de frecvente radioelectrice sau a pozitiilor orbitale, la care România este parte.

Art. 16. – (1) Numarul de licente de utilizare a frecventelor radioelectrice ce urmeaza sa fie acordate nu poate fi limitat decât atunci când acest lucru este necesar pentru a se asigura utilizarea eficienta a spectrului de frecvente radioelectrice.
"(2) Limitarea numarului de licente de utilizare a frecventelor radioelectrice ce urmeaza sa fie acordate se poate face numai cu respectarea urmatoarelor conditii:
a) luarea în considerare, de catre ministerul de specialitate, a necesitatii ca masura sa aduca utilizatorilor maximum de beneficii si sa faciliteze dezvoltarea concurentei;
b) acordarea de catre ministerul de specialitate tuturor partilor interesate, inclusiv utilizatorilor si consumatorilor, a oportunitatii de a-si exprima opiniile referitoare la decizia de limitare."
"(21) Ministerul de specialitate va publica decizia de limitare a numarului de licente, însotita de motivatia corespunzatoare.
(22) Dupa stabilirea procedurii de acordare a licentelor respective ministerul de specialitate va lansa invitatia de depunere a cererilor, în conformitate cu procedura stabilita."
(3) Ministerul de specialitate va analiza decizia de limitare a numarului de licente anual sau în urma primirii unei cereri motivate din partea unei persoane interesate, pentru a determina daca aceasta limitare mai este justificata.
"(4) În cazul în care ministerul de specialitate considera ca noi frecvente radioelectrice întrunesc conditiile necesare în vederea acordarii, are obligatia sa aduca la cunostinta publicului acest lucru si sa lanseze invitatia de depunere a cererilor."
(5) Acordarea licentelor al caror numar a fost limitat se face numai pe baza unor criterii obiective, transparente, nediscriminatorii si proportionale.

Art. 17. – (1) Licenta de utilizare a resurselor de numerotatie este actul administrativ prin care ANRC acorda unui furnizor autorizat în conditiile art. 4 dreptul de a utiliza anu-mite numere în scopul furnizarii de servicii de comunicatii electronice, pentru o perioada limitata.
(2) Licenta de utilizare a resurselor de numerotatie stabileste conditiile în care titularul acesteia poate exercita dreptul prevazut la alin. (1). Aceste conditii trebuie sa fie obiectiv justificate în raport cu serviciul în cauza, nediscriminatorii, proportionale si transparente. Ele pot viza:
a) desemnarea serviciului pentru care a fost acordat dreptul de utilizare a resurselor de numerotatie, inclusiv orice cerinte legate de furnizarea acelui serviciu;
b) utilizarea efectiva, rationala si eficienta a resurselor de numerotatie;
c) cerinte privind portabilitatea numerelor; 
d) obligatii referitoare la serviciile privind registrele publice de abonati;
"e) durata pentru care se acorda dreptul de utilizare, sub rezerva modificarii Planului national de numerotatie;"
f) cedarea licentei; 
g) tariful de utilizare a resurselor de numerotatie, stabilit în conformitate cu prevederile art. 19;
h) orice obligatii asumate de furnizorul în cauza în cursul unei proceduri de selectie competitive sau comparative; 
i) obligatii care decurg din acorduri internationale privind utilizarea resurselor de numerotatie.

Art. 18. – (1) Acordarea licentelor de utilizare a resurselor de numerotatie se face prin intermediul unei proceduri deschise, transparente si nediscriminatorii, în cel mult 3 saptamâni de la primirea unei cereri în acest sens, cu exceptia acelor licente care se acorda printr-o procedura de selectie competitiva sau comparativa, pentru care termenul este de cel mult 6 saptamâni.
(2) ANRC va acorda licente de utilizare a resurselor de numerotatie ori de câte ori primeste o cerere justificata în acest sens, luând în considerare natura serviciului în cauza, necesitatea obtinerii resurselor de numerotatie respective, pozitia pe piata a solicitantului si asigurarea unei utilizari eficiente a resurselor nationale de numerotatie.
(3) Dupa consultarea partilor interesate, în conditiile legii, ANRC poate decide acordarea anumitor categorii de numere, a caror valoare economica este deosebita, prin intermediul unor proceduri de selectie competitiva sau comparativa.

Art. 19. – (1) Titularul licentei de utilizare a frecventelor radioelectrice are obligatia sa achite anual catre IGCTI un tarif de utilizare a spectrului, stabilit de ministerul de specialitate.
(2) ANRC poate impune titularilor licentelor de utilizare a resurselor de numerotatie plata unui tarif de utilizare a acestor resurse.
(3) Tarifele prevazute la alin. (1) si (2) trebuie sa asigure utilizarea optima a frecventelor radioelectrice si a resurselor de numerotatie si sa fie obiectiv justificate, transparente, nediscriminatorii si proportionale cu scopul pentru care sunt destinate.

Art. 20. – (1) Licenta de utilizare a frecventelor radio-electrice si licenta de utilizare a resurselor de numerotatie pot fi cedate catre un tert, autorizat în conditiile art. 4, numai cu acordul prealabil al ministerului de specialitate, respectiv al ANRC, si numai cu asumarea tuturor obligatiilor decurgând din acestea, precum si cu respectarea conditiilor prevazute în licente cu privire la cedarea acestora.
(2) Orice acord având ca obiect cedarea licentei, încheiat cu nerespectarea prevederilor alin. (1), este nul de drept.
(3) Cedarea licentei nu trebuie sa aiba ca efect restrângerea, împiedicarea sau denaturarea concurentei si, în cazurile în care utilizarea frecventelor este armonizata la nivelul Uniunii Europene, nu trebuie sa conduca la schimbarea destinatiei de folosinta a frecventelor care fac obiectul licentei într-un mod care sa contravina acestei utilizari armonizate.
(4) Cedarea licentei se aduce la cunostinta publicului prin grija ministerului de specialitate, respectiv a ANRC.

Art. 21. – Procedura de solicitare si de emitere a licentelor de utilizare a frecventelor radioelectrice si a licentelor de utilizare a resurselor de numerotatie se stabileste prin regulament, aprobat prin ordin al conducatorului ministerului de specialitate, respectiv prin decizie a presedintelui ANRC.

CAPITOLUL IV
Dreptul de acces pe proprietati

Art. 22. – Furnizorii de retele de comunicatii electronice autorizati potrivit art. 4 pot, în conditiile prezentei ordonante de urgenta, sa instaleze, sa întretina, sa înlocuiasca sau sa mute orice elemente ale retelelor de comunicatii electronice, inclusiv suporturile si celelalte facilitati necesare pentru sustinerea acestora, precum si punctele terminale utilizate pentru furnizarea de servicii de comunicatii electronice, pe, deasupra, în sau sub imobile aflate în proprietate publica sau privata, dupa caz.

Art. 23. – (1) Furnizorii de retele de comunicatii electronice autorizati potrivit art. 4 beneficiaza de dreptul de a instala, de a întretine, de a înlocui si de a muta orice elemente ale retelelor de comunicatii electronice pe, deasupra, în sau sub imobilele proprietate publica a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, numai în masura în care sunt îndeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) exercitiul acestui drept este compatibil cu uzul sau interesul public caruia îi sunt destinate imobilele în cauza; 
b) efectuarea lucrarilor în cauza nu este de natura sa contravina cerintelor specifice de urbanism sau de amenajare a teritoriului ori celor privind protectia mediului, a sanatatii sau a ordinii publice, pe care trebuie sa le respecte activitatile ce se desfasoara pe, deasupra, în sau sub imobilele în cauza;
c) conditiile de exercitare a acestui drept s-au stabilit prin acordul partilor sau, în lipsa acestuia, prin hotarâre judecatoreasca.
(2) Furnizorii de retele publice de comunicatii electronice autorizati potrivit art. 4 beneficiaza de dreptul de a efectua lucrarile prevazute la art. 22 pe, deasupra, în sau sub imobilele proprietate privata, numai în masura în care sunt îndeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) imobilele în cauza nu ar fi afectate sau ar fi afectate într-o masura nesemnificativa prin efectuarea acestor lucrari sau, daca un alt furnizor de retele de comunicatii electronice autorizat potrivit art. 4 a efectuat deja lucrari de natura celor prevazute la art. 22 pe, deasupra, în sau sub imobilele în cauza, exercitiul dreptului de folosinta asupra imobilelor nu ar fi afectat în mod permanent de o restrângere suplimentara prin efectuarea unor noi asemenea lucrari;
b) efectuarea lucrarilor prevazute la art. 22 nu este de natura sa contravina cerintelor specifice de urbanism sau de amenajare a teritoriului ori celor privind protectia mediului, a sanatatii sau a ordinii publice, pe care trebuie sa le respecte activitatile ce se desfasoara pe, deasupra, în sau sub imobilele în cauza;
c) conditiile de exercitare a acestui drept s-au stabilit prin acordul partilor sau, în lipsa acestuia, prin hotarâre judecatoreasca.

Art. 24. – Lucrarile prevazute la art. 22 se pot efectua numai cu respectarea prevederilor legale referitoare la:
a) amplasarea si autorizarea executarii constructiilor; 
b) proiectarea si amplasarea constructiilor si instalatiilor în zona drumurilor, pe poduri, pasaje, viaducte si tuneluri rutiere, precum si în zonele de protectie aeroportuara si de protectie a navigatiei;
c) conditiile de amplasare a lucrarilor tehnico-edilitare si a stâlpilor pentru instalatii în zona drumurilor;
d) calitatea în constructii; 
e) protectia igienei si a sanatatii publice; 
f) protectia mediului;
g) protectia muncii. 

Art. 25. – (1) ANRC poate impune unui furnizor de retele de comunicatii electronice, care efectueaza lucrari din categoria celor prevazute la art. 22 asupra unui imobil aflat în proprietate publica sau privata, obligatia de a permite unui alt furnizor de retele de comunicatii electronice autorizat potrivit art. 4 sa utilizeze suporturile si celelalte facilitati destinate sustinerii elementelor retelelor, instalate, construite sau amenajate de primul furnizor, în vederea efectuarii lucrarilor prevazute la art. 22, daca sunt îndeplinite în mod cumulativ urmatoarele conditii:
a) nu sunt întrunite cerintele necesare pentru ca al doilea furnizor sa poata beneficia de dreptul prevazut la art. 23 sau utilizarea unor facilitati similare instalate, construite sau amenajate de al doilea furnizor în exercitarea în mod individual a dreptului prevazut la art. 23 ar presupune cheltuieli disproportionate fata de utilizarea partajata a facilitatilor în conditiile prezentului articol;
b) lucrarile prevazute la art. 22 pot fi efectuate de catre cel de-al doilea furnizor prin utilizarea acestor facilitati în conditii cel putin la fel de avantajoase ca si cele care pot fi asigurate prin utilizarea altor facilitati similare instalate, construite sau amenajate de acest al doilea furnizor;
c) utilizarea partajata a facilitatilor nu afecteaza din punct de vedere tehnic si nu face mai oneroasa efectuarea lucrarilor prevazute la art. 22 de catre primul furnizor sau desfasurarea activitatilor acestuia legate de furnizarea retelelor de comunicatii electronice;
d) utilizarea partajata a facilitatilor nu necesita executarea unor lucrari suplimentare majore de instalare, construire sau amenajare.
(2) În cazul în care impune unui furnizor de retele de comunicatii electronice obligatia prevazuta la alin. (1), ANRC stabileste si conditiile în care se realizeaza utilizarea partajata a facilitatilor.

Art. 26. – (1) Titularii dreptului instituit în conditiile art. 23 îsi pot exercita dreptul numai dupa încheierea unui contract în forma autentica cu titularul dreptului de proprietate asupra imobilului respectiv, prin care se stabilesc conditiile de exercitare a acestui drept. În cazul imobilelor proprietate publica aflate în administrare, contractul se încheie cu titularul dreptului de administrare.
(2) Conditiile stabilite prin contractul încheiat cu titularul dreptului de proprietate sau de administrare asupra imobilelor proprietate publica trebuie sa fie nediscriminatorii fata de toti furnizorii de retele publice de comunicatii. Contractul astfel încheiat se publica prin grija titularului dreptului de proprietate sau de administrare. O copie de pe contract va fi remisa ANRC, care are obligatia de a o pune la dispozitie oricarei persoane interesate.
(3) Contractul încheiat în conditiile prezentului articol trebuie sa prevada cel putin:
"a) zonele în care este permis accesul, metodele de lucru ce urmeaza sa fie folosite si conditiile efective, inclusiv termenul, în care titularul dreptului instituit în conditiile art. 23 are acces la imobil, în vederea instalarii sau întretinerii facilitatilor respective;"
b) conditiile în care proprietarul sau detinatorul imobilului poate efectua lucrari ce ar afecta accesul la elementele retelelor de comunicatii electronice ori buna lor întretinere sau care ar necesita mutarea acestora.
(4) Contractul încheiat în conditiile prezentului articol trebuie sa prevada obligatia titularului dreptului instituit în conditiile art. 23 de a plati titularului dreptului de proprietate sau de administrare asupra imobilului respectiv un pret reprezentând contravaloarea folosintei si despagubirea pentru prejudiciile cauzate prin efectuarea lucrarilor. În cazul imobilelor proprietate publica, pretul se stabileste cu respectarea urmatoarelor principii:
a) sa fie nediscriminatoriu între furnizorii de retele publice de comunicatii, sa fie justificat si proportional cu afectarea imobilului respectiv;
b) sa acopere doar prejudiciile directe si certe cauzate prin efectuarea lucrarilor prevazute la art. 22, precum si prin existenta si functionarea elementelor retelelor de comunicatii electronice care fac obiectul acestor lucrari.
"(5) În cazul în care Guvernul stabileste obligatia de plata a unor sume, cu titlu de tarife sau de taxe de utilizare ori cu orice alt titlu, pentru ocuparea si folosinta anumitor imobile aflate în proprietate publica, precum drumurile, podurile, pasajele, viaductele, tunelurile, suporturile si celelalte facilitati destinate sustinerii elementelor retelelor si altele asemenea, titularul dreptului instituit în conditiile art. 23 datoreaza numai aceste sume ca pret al contractului."
(6) Orice clauza contrara prevederilor alin. (5) este nula de drept.
(7) Contractul încheiat în conditiile prezentului articol este opozabil oricarui titular al unui drept real asupra imobilului respectiv, precum si titularului dreptului de concesiune, de închiriere si detinatorului cu orice alt titlu.

Art. 27. – (1) În situatia în care contractul prevazut la art. 26 nu se poate încheia în termen de 4 luni de la data la care solicitantul a înaintat titularului dreptului de proprietate sau de administrare asupra imobilului cererea privind începerea negocierilor, solicitantul se poate adresa instantei competente.
(2) În cazul în care cererea este gasita întemeiata, instanta poate pronunta o hotarâre care tine loc de contract între parti.
(3) În cazul în care dreptul instituit în conditiile art. 23 se exercita asupra unui imobil proprietate publica, hotarârea se face publica prin grija titularului dreptului de proprietate sau de administrare asupra imobilului. O copie de pe hotarâre va fi remisa ANRC, care are obligatia de a o pune la dispozitie oricarei persoane interesate.
(4) Hotarârii judecatoresti care tine loc de contract între parti, în conformitate cu prevederile alin. (2), îi sunt aplica-bile în mod corespunzator prevederile art. 26 alin. (7).

Art. 28. – (1) Persoanele împuternicite de furnizorii de retele de comunicatii electronice, autorizati potrivit art. 4, sa efectueze lucrarile prevazute la art. 22 sau sa desfasoare activitati de studiu ori de proiectare în vederea efectuarii acestor lucrari au dreptul de acces pe, deasupra, în sau sub imobilele proprietate publica sau privata, dupa caz, numai în masura în care accesul este necesar pentru îndeplinirea atributiilor de serviciu, pe baza unei împuterniciri scrise din partea furnizorilor în cauza, cu acordul titularului dreptului de folosinta sau, în lipsa acordului acestuia, cu acordul titularului dreptului de proprietate sau de administrare.
(2) Titularul dreptului de folosinta si titularul dreptului de proprietate sau de administrare nu au dreptul de a refuza accesul persoanelor prevazute la alin. (1) în cazul în care acesta se realizeaza în conditiile stabilite printr-un contract încheiat potrivit prevederilor art. 26 sau prin hotarârea judecatoreasca pronuntata în conditiile art. 27.
(3) În lipsa acordului accesul poate fi autorizat prin hotarâre judecatoreasca. În caz de urgenta instanta poate dispune accesul pe cale de ordonanta presedintiala.
(4) În cazul în care se impune efectuarea unor lucrari de întretinere sau de reparatii cu caracter de urgenta pentru prevenirea sau înlaturarea consecintelor generate de producerea unei calamitati naturale ori a unui sinistru deosebit de grav sau a unor lucrari de întretinere sau de reparatii impuse de asigurarea sigurantei nationale ori a ordinii publice, persoanele împuternicite potrivit alin. (1) au drept de acces fara acordul titularului dreptului de folosinta sau al titularului dreptului de proprietate sau de administrare, pe baza de ordonanta presedintiala. Cererea de ordonanta presedintiala se judeca de urgenta în camera de consiliu, citarea partilor nefiind obligatorie.

Art. 29. – (1) Dreptul instituit în conditiile art. 23 nu afecteaza existenta dreptului de proprietate sau a altor drepturi reale asupra imobilului respectiv ori asupra facilitatilor utilizate partajat sau asupra elementelor retelelor de comunicatii electronice.
(2) Exercitarea dreptului instituit în conditiile art. 23 nu va cauza schimbarea destinatiei imobilului respectiv, va afecta cât mai putin utilizarea acestuia de catre titularul dreptului de folosinta, va schimba cât mai putin posibil aspectul exterior al proprietatii si nu va periclita sanatatea sau integritatea fizica a persoanelor.

"Art. 30. – Titularul dreptului instituit în conditiile art. 23 poate solicita proprietarului sau, dupa caz, titularului dreptului de administrare taierea, în conditiile legii, a arborilor sau arbustilor, precum si a ramurilor ori radacinilor care îngreuneaza sau ar îngreuna efectuarea lucrarilor prevazute la art. 22. Aceste operatiuni se vor realiza pe cheltuiala solicitantului si cu acordarea unei despagubiri în conditiile art. 26 alin. (4) lit. b)."

"Art. 31. – (1) Titularul dreptului instituit în conditiile art. 23 are obligatia sa reaseze elementele retelelor de comunicatii electronice, în cadrul aceleiasi proprietati, pe cheltuiala proprie, când aceasta reasezare este necesara pentru constructia de cladiri sau pentru efectuarea de lucrari de catre proprietar sau, dupa caz, de catre titularul dreptului de administrare, în conditiile convenite prin contractul încheiat potrivit prevederilor art. 26 sau prin hotarârea judecatoreasca pronuntata în conditiile art. 27.
(2) Când reasezarea elementelor retelelor de comunicatii electronice este necesara pentru efectuarea unor lucrari de catre alte persoane decât proprietarul sau, dupa caz, titularul dreptului de administrare, cheltuielile vor fi suportate de acestea, daca prin contractul prevazut la art. 26 nu s-a convenit altfel."

CAPITOLUL V
Reguli aplicabile furnizorilor de retele si servicii de comunicatii electronice cu putere semnificativa pe piata

Art. 32. – (1) ANRC în colaborare cu Consiliul Concurentei elaboreaza si actualizeaza:
a) Regulamentul privind identificarea pietelor relevante din sectorul comunicatiilor electronice;
b) Regulamentul privind efectuarea analizelor de piata si determinarea puterii semnificative pe piata.
(2) Regulamentul privind identificarea pietelor relevante din sectorul comunicatiilor electronice identifica acele piete de produse si servicii ale caror caracteristici pot justifica impunerea de catre ANRC a unor obligatii specifice furnizorilor de retele sau de servicii de comunicatii electronice cu putere semnificativa pe piata.
(3) Regulamentul privind efectuarea analizelor de piata si determinarea puterii semnificative pe piata contine regulile pe baza carora ANRC efectueaza analiza pietelor identificate potrivit Regulamentului privind identificarea pietelor relevante din sectorul comunicatiilor electronice si determina daca un furnizor de retele sau de servicii de comunicatii electronice are putere semnificativa pe o anumita piata. Regulamentul privind efectuarea analizelor de piata si determinarea puterii semnificative pe piata contine si criteriile pe baza carora ANRC determina daca doi sau mai multi furnizori de retele ori de servicii de comunicatii electronice se bucura în comun de putere semnificativa pe o anumita piata.
(4) Prevederile regulamentelor prevazute la alin. (1) vor respecta principiile instituite prin Legea concurentei nr. 21/1996 si prin regulamentele emise în aplicarea acesteia.

Art. 33. – (1) Un furnizor de retele sau de servicii de comunicatii electronice este considerat ca având putere semnificativa pe o anumita piata daca, individual sau împreuna cu alti asemenea furnizori, se bucura pe piata respectiva de o pozitie echivalenta unei pozitii dominante.
(2) Prin pozitie dominanta pe o anumita piata se întelege situatia în care un furnizor de retele sau de servicii de comunicatii electronice este capabil, într-o masura apreciabila, sa se comporte independent fata de concurenti, clienti si consumatori.
(3) Între concurenti se includ si concurentii potentiali, adica acele persoane care, în circumstantele economice date, au capacitatea de a intra pe piata în cauza cu servicii pe care le furnizeaza pe alte arii geografice sau prin adaptarea rapida a tehnologiei de care dispun, în conditii acceptabile de eficienta.
(4) Daca pe o piata exista un singur furnizor de retele sau de servicii de comunicatii electronice, se prezuma ca acesta are putere semnificativa pe piata respectiva.
(5) Daca un furnizor de retele sau de servicii de comunicatii electronice are putere semnificativa pe o anumita piata, el poate fi considerat a avea putere semnificativa si pe o piata aflata în strânsa legatura cu cea dintâi, cu conditia ca legaturile dintre cele doua piete sa permita ca puterea de piata detinuta pe una dintre piete sa fie utilizata pe cealalta piata, determinând astfel o crestere a puterii de piata a furnizorului.

Art. 34. – (1) Acolo unde legea cere ca impunerea, mentinerea, modificarea sau retragerea unor obligatii sa se efectueze în urma unei analize de piata realizate în conditiile legii, ANRC va stabili daca pe piata relevanta exista concurenta efectiva, pe baza analizei de piata realizate în conformitate cu prevederile Regulamentului privind efectuarea analizelor de piata si determinarea puterii semnificative pe piata. În efectuarea acestei analize de piata ANRC va colabora, atunci când este cazul, cu Consiliul Concurentei.
"(2) Daca pe baza analizei de piata astfel realizate ANRC stabileste ca pe piata relevanta respectiva exista concurenta efectiva, ea nu va impune nici una dintre obligatiile mentionate la alin. (1) sau le va retrage în cazul în care acestea exista. Cu cel putin 30 de zile înainte de retragerea oricaror obligatii impuse unui furnizor de retele sau de servicii de comunicatii electronice ANRC trebuie sa aduca aceasta intentie la cunostinta persoanelor care sunt afectate prin luarea acestei masuri, pentru a le permite sa se adapteze la noile conditii.
(3) Daca pe baza analizei de piata astfel realizate ANRC stabileste ca pe piata relevanta respectiva nu exista concurenta efectiva, ea va identifica, aplicând prevederile Regulamentului privind efectuarea analizelor de piata si determinarea puterii semnificative pe piata, furnizorii de retele sau de servicii de comunicatii electronice care au, potrivit art. 33, putere semnificativa pe piata si va putea impune acestora, în mod corespunzator, una sau mai multe dintre obligatiile mentionate la alin. (1) sau va mentine ori va modifica aceste obligatii, acolo unde acestea exista deja."
(4) Masurile prevazute la alin. (2) si (3) pot fi luate numai în urma parcurgerii procedurii prevazute la art. 50.

CAPITOLUL VI
Promovarea concurentei si solutionarea litigiilor dintre furnizori

Art. 35. – (1) Furnizorii de retele publice de comunicatii si furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, care beneficiaza de drepturi speciale sau exclusive pentru prestarea serviciilor în alte sectoare ale economiei, în România sau într-un stat membru al Uniunii Europene, au urmatoarele obligatii:
a) de a tine contabilitatea în mod distinct pentru activitatile asociate cu furnizarea de retele sau de servicii de comunicatii electronice, în acelasi mod în care acest lucru s-ar realiza daca aceste activitati ar fi desfasurate de entitati cu personalitate juridica distincta, astfel încât sa fie identificate, cu baza de calcul si metodologiile de atribuire aplicate, toate elementele care contribuie la formarea costurilor si a veniturilor legate de activitatile asociate cu furnizarea de retele sau de servicii de comunicatii electronice, inclusiv o prezentare detaliata a activelor imobilizate si a cheltuielilor structurale;
b) de a realiza o separare structurala pentru activitatile asociate cu furnizarea de retele sau de servicii de comunicatii electronice.
(2) Prevederile alin. (1) lit. a) nu se aplica furnizorilor a caror cifra de afaceri anuala, rezultata din activitatile legate de furnizarea de retele sau de servicii de comunicatii electronice în România sau în statele membre ale Uniunii Europene, este mai mica de 50 milioane euro.
(3) Furnizorii de retele publice de comunicatii sau furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, care nu sunt supusi cerintelor dreptului societatilor comerciale si care nu îndeplinesc criteriile aplicabile întreprinderilor mici si mijlocii stabilite prin regulile contabile armonizate cu cerintele legislatiei Uniunii Europene, au obligatia sa îsi elaboreze situatiile financiare, sa le supuna spre aprobare unui auditor financiar independent, în conditiile legii, si sa le publice. Aceasta cerinta se aplica si contabilitatii distincte realizate în conditiile alin. (1) lit. a).

"Art. 36. – (1) În situatia aparitiei unui litigiu între furnizorii de retele sau de servicii de comunicatii electronice ori între furnizorii de servicii postale, în legatura cu obligatiile impuse acestora în temeiul prezentei ordonante de urgenta sau al legislatiei speciale, partea interesata va sesiza ANRC în vederea solutionarii litigiului. Litigiul se va solutiona printr-o decizie emisa de presedintele ANRC, în termen de 4 luni de la data sesizarii, în afara situatiilor exceptionale, în care un termen mai lung este necesar pentru buna solutionare a cazului.
(2) Decizia se comunica partilor o data cu expunerea motivelor pe care se întemeiaza si se publica pe pagina de Internet a ANRC, cu respectarea prevederilor legale referitoare la pastrarea confidentialitatii.
(3) În situatia în care partile provin din România si dintr-un alt stat, ANRC va colabora cu autoritatile similare din celalalt stat în vederea solutionarii litigiului.
(4) Decizia emisa de presedintele ANRC, în conditiile prezentului articol, constituie act administrativ jurisdictional, putând fi atacata în contencios administrativ, în conformitate cu prevederile art. 38 alin. (7)."
"(5) Procedura de solutionare a litigiilor prevazute de prezentul articol se stabileste prin decizie a presedintelui ANRC, în termen de 30 de zile de la data intrarii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de urgenta."

"CAPITOLUL VIII
Functiile, obiectivele si atributiile ANRC"

Art. 37. – Se înfiinteaza Autoritatea Nationala de Reglementare în Comunicatii, institutie publica cu personalitate juridica în subordinea Guvernului, finantata integral din venituri extrabugetare, care are rolul de a pune în aplicare politica nationala în domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale.

Art. 38. – (1) Conducerea ANRC este asigurata de un presedinte si de un vicepresedinte, numiti de primul-ministru pentru o perioada de 5 ani.
(2) Presedintele si vicepresedintele pot fi revocati de catre primul-ministru pentru încalcarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta sau pentru condamnare penala prin hotarâre judecatoreasca definitiva.
(3) Presedintele reprezinta ANRC în raporturile cu Parlamentul, Guvernul, ministerele, cu alte autoritati publice si organizatii, precum si cu persoane juridice si fizice, din tara si din strainatate.
(4) Presedintele ANRC este ordonator de credite. 
(5) În exercitarea atributiilor sale presedintele emite decizii.
(6) Deciziile cu caracter normativ se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(7) Deciziile, inclusiv cele adoptate în conformitate cu prevederile art. 20 alin. (3) din Ordonanta privind accesul, pot fi atacate în contencios administrativ la Curtea de Apel Bucuresti, în termen de 30 de zile de la publicare sau de la comunicare, dupa caz, fara parcurgerea procedurii prealabile prevazute la art. 5 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare.

Art. 39. – (1) În activitatea sa ANRC are obligatia de a-si exercita atributiile în mod transparent si impartial si de a-si mentine independenta operationala si financiara fata de:
a) furnizorii de retele si de servicii de comunicatii electronice;
b) producatorii ori reprezentantii autorizati ai producatorilor de echipamente destinate furnizarii de retele sau de servicii de comunicatii electronice, importatorii ori distribuitorii de asemenea echipamente;
c) furnizorii de servicii postale. (2) Salariatii ANRC, inclusiv presedintele si vicepresedintele acesteia, nu pot detine actiuni sau parti sociale la societatile comerciale cu obiect de activitate în domeniul comunicatiilor electronice, al serviciilor postale, al audio-vizualului sau în orice alte domenii care se afla în competenta ANRC si nu pot avea calitatea de membru în organele de conducere ale unor asemenea societati.

Art. 40. – (1) ANRC are sediul central în municipiul Bucuresti si oficii teritoriale în fiecare municipiu resedinta de judet si în fiecare sector al municipiului Bucuresti.
(2) Structura organizatorica a ANRC se aproba de catre presedinte.

Art. 41. – (1) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale ANRC se asigura integral din urmatoarele surse: 
a) tariful de monitorizare datorat, în conformitate cu prevederile art. 47 si 48, pentru activitatea de supraveghere si control al pietei comunicatiilor electronice, desfasurata de ANRC;
b) tariful de monitorizare anual, datorat în conformitate cu prevederile art. 51 din Ordonanta privind serviciile postale;
c) tariful de utilizare a resurselor de numerotatie, datorat în conditiile prevederilor art. 19 alin. (2);
d) alte venituri ce se pot realiza de ANRC conform prevederilor actelor normative în vigoare.
(2) ANRC poate accepta donatii, legate si sponsorizari, în conditiile legii.
(3) Sumele încasate din sursele prevazute la alin. (1) se retin integral ca venituri proprii extrabugetare, cu titlu permanent, la dispozitia ANRC si vor fi folosite în conformitate cu prevederile bugetului de venituri si cheltuieli, aprobat potrivit legii.

Art. 42. – (1) Bugetul anual de venituri si cheltuieli al ANRC se elaboreaza de catre aceasta si se aproba prin hotarâre a Guvernului.
(2) Sumele ramase neutilizate, stabilite la sfârsitul exercitiului bugetar ca diferenta între veniturile încasate si cheltuielile efectuate, se reporteaza în anul urmator si vor fi folosite în conformitate cu prevederile bugetului de venituri si cheltuieli, aprobat potrivit legii.

Art. 43. – (1) Personalul ANRC este angajat pe baza de concurs organizat în conditiile legii, în conformitate cu structura organizatorica.
(2) Atributiile, sarcinile si raspunderile individuale ale personalului ANRC se stabilesc prin fisa postului, semnata de seful ierarhic si de titular, pe baza Regulamentului de organizare si functionare a ANRC.
(3) Angajarea, avansarea, precum si modificarea sau încetarea raporturilor de munca ale personalului din aparatul propriu al ANRC se aproba prin decizie a presedintelui, în conditiile legii.
(4) Salarizarea personalului ANRC, inclusiv a presedintelui si a vicepresedintelui acesteia, se realizeaza în conformitate cu dispozitiile legale în vigoare aplicabile institutiilor publice finantate integral din venituri extrabugetare.

CAPITOLUL VIII
Obiectivele si atributiile ANRC

Art. 44. – În vederea îndeplinirii rolului sau, astfel cum este definit la art. 37, ANRC îndeplineste urmatoarele functii:
a) de punere în aplicare a politicii si strategiei sectoriale în domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale;
b) de administrare si de gestionare a resurselor, prin care planifica, aloca, urmareste si evalueaza utilizarea acestora pentru punerea în aplicare a politicilor în domeniu; 
"c) de alocare a resurselor de numerotatie pentru servicii de comunicatii electronice, prin elaborarea Planului national de numerotatie si a planurilor de perspectiva în acest sens;"
d) de gestionare a resurselor de numerotatie la nivel national, în vederea utilizarii rationale si eficiente a acestora;
e) de elaborare si adoptare de norme tehnice, de initiere de standarde nationale, de propunere spre adoptare a standardelor internationale ca standarde nationale si de adoptare de reglementari tehnice care sa declare obligatorie aplicarea standardelor, în domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale, precum si pentru utilizarea resurselor de numerotatie;
f) de reglementare a activitatilor în domeniul comunicatiilor electronice, al serviciilor postale si al resurselor de numerotatie, prin adoptarea si implementarea de decizii cu caracter normativ si individual, precum si de proceduri functionale, operationale si financiare prin care se pun în aplicare politicile în domeniu, de urmarire si control al respectarii acestora;
g) de reprezentare în organismele si organizatiile nationale, regionale si internationale, ca autoritate de stat pentru domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale, precum si de comunicare cu acestea;
h) de comunicare cu celelalte structuri ale administratiei publice, cu societatea civila si cu cetatenii, precum si cu furnizorii de retele si de servicii în domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale;
i) de arbitru si organ de decizie în solutionarea litigiilor dintre furnizorii de retele si de servicii în domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale, în scopul asigurarii liberei concurente si al protectiei intereselor utilizatorilor pe pietele acestor servicii.

Art. 45. – Obiectivele activitatii ANRC sunt urmatoarele: 
a) punerea în aplicare a politicii si strategiei sectoriale în domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale, astfel cum sunt definite de ministerul de specialitate;
b) promovarea concurentei în toate sectoarele pietelor de comunicatii electronice si servicii postale;
c) promovarea transparentei fata de utilizatori, prin informarea corespunzatoare a acestora de catre furnizorii de retele si de servicii de pe pietele de comunicatii electronice si servicii postale, inclusiv cu privire la tarife si la celelalte conditii de utilizare a serviciilor;
d) asigurarea conditiilor de exercitare a dreptului cetatenilor României de a avea acces la serviciul universal, astfel cum acesta este prevazut de legislatia speciala în domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale;
e) protectia drepturilor si a intereselor utilizatorilor cu privire la serviciile si retelele de comunicatii electronice, precum si cu privire la serviciile postale, inclusiv prin luarea tuturor masurilor necesare pentru ca utilizatorii sa obtina un maxim de beneficii în conditiile unei piete concurentiale, în ceea ce priveste diversitatea ofertei, tarifele si calitatea serviciilor;
f) promovarea intereselor specifice ale utilizatorilor cu handicap si ale celor cu nevoi sociale speciale;
g) protectia drepturilor persoanelor, în special a dreptului la viata privata, cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal în sectoarele de comunicatii electronice si servicii postale;
h) încurajarea investitiilor eficiente în infrastructura si promovarea inovatiei în sectoarele de comunicatii electronice si servicii postale;
i) promovarea integritatii si securitatii retelelor publice de comunicatii;
j) promovarea convergentei media si a neutralitatii tehnologice;
k) promovarea diversitatii lingvistice si culturale, precum si a pluralismului media.

Art. 46. – (1) Pentru atingerea obiectivelor definite la art. 45 ANRC are urmatoarele atributii:
1. elaborarea si actualizarea autorizatiilor generale; 
"2. monitorizarea si controlul respectarii obligatiilor impuse furnizorilor de retele si de servicii de comunicatii electronice prin autorizatiile generale;
3. promovarea si sprijinirea armonizarii la nivel european a utilizarii resurselor de numerotatie, în conformitate cu instrumentele juridice în vigoare în cadrul Uniunii Europene;
4. adoptarea Planului national de numerotatie si a oricaror modificari ale acestuia, sub rezerva restrictiilor impuse din motive de siguranta nationala;
5. gestionarea la nivel national a resurselor de numerotatie;
6. acordarea licentelor de utilizare a resurselor de numerotatie, stabilirea si încasarea tarifelor pentru emiterea licentelor, în conformitate cu legislatia în vigoare si în concordanta cu costurile administrative aferente emiterii acestora;
7. emiterea reglementarilor privind modul de utilizare a resurselor de numerotatie;
8. identificarea pietelor relevante în sectorul comunicatiilor electronice si elaborarea metodologiei pentru efectuarea analizelor de piata, prin elaborarea si actualizarea regulamentelor prevazute la art. 32;
9. efectuarea analizelor de piata în situatiile în care acestea sunt obligatorii, potrivit legii;
10. desemnarea furnizorilor de retele si de servicii de comunicatii electronice cu putere semnificativa pe piata;
11. impunerea în sarcina furnizorilor de retele sau de servicii de comunicatii electronice cu putere semnificativa pe piata a obligatiilor prevazute la art. 9-14 din Ordonanta privind accesul;
12. gestionarea mecanismelor de finantare a obligatiilor legate de asigurarea serviciului universal, prevazute de legislatia speciala;
13. controlul îndeplinirii obligatiilor impuse furnizorilor de serviciu universal în temeiul prevederilor legislatiei speciale;
14. atributiile care revin autoritatii de reglementare în temeiul prevederilor Legii nr. 676/2001 privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private în sectorul telecomunicatiilor;
15. atributiile care revin autoritatii de reglementare în temeiul prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile postale, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 87 din 1 februarie 2002;"
16. elaborarea reglementarilor necesare în vederea asigurarii protectiei mediului în domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale;
17. elaborarea si adoptarea de norme tehnice, initierea de standarde nationale în acord cu cerintele nationale si cu standardele internationale în domeniu, propunerea spre adoptare a standardelor internationale ca standarde nationale si adoptarea de reglementari tehnice care sa declare obligatorie aplicarea standardelor pe întregul teritoriu national, pe plan zonal sau pe plan local, în domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale, precum si pentru utilizarea resurselor de numerotatie;
18. asigurarea reprezentarii în institutii si în organizatii internationale din domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale, sustinând în cadrul acestora politica si strategia nationala în domeniu;
19. colaborarea cu institutii si organizatii nationale si internationale din domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale, dezvoltarea si stimularea relatiilor cu acestea; cooperarea cu autoritati de reglementare în domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale din strainatate, inclusiv prin încheierea de acorduri de colaborare si schimb de informatii;
20. aplicarea acordurilor internationale în domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale;
21. colaborarea cu ministerul de specialitate în toate domeniile în care expertiza ANRC este necesara sau utila;
22. înaintarea catre ministerul de specialitate de propuneri privind cadrul legislativ pentru stimularea dezvoltarii sectoarelor de comunicatii electronice si servicii postale;
23. prognozarea, planificarea si programarea în proiectul de buget propriu a resurselor financiare necesare în vederea realizarii politicilor în domeniul sau de competenta;
24. coordonarea derularii programelor de asistenta financiara de la Uniunea Europeana în domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale, care vizeaza capacitatea institutionala a ANRC;
25. elaborarea si publicarea de rapoarte, studii, analize si altele asemenea în domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale, în special pentru evaluarea necesitatii si oportunitatii emiterii de noi reglementari, pentru evaluarea si controlul implementarii politicilor si reglementarilor, precum si al conducerii programelor si proiectelor, organizarea de seminarii si mese rotunde, actiuni promotionale de imagine, informare si de constientizare a publicului, putând contracta în aceste scopuri servicii de consultanta, expertiza, asistenta tehnica si altele asemenea, în conformitate cu reglementarile legale în vigoare;
26. urmarirea si controlul aplicarii prevederilor cuprinse în actele normative în vigoare, în acordurile internationale în domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale, luând masuri pentru prevenirea, înlaturarea si sanctionarea nerespectarii acestor prevederi, potrivit competentei recunoscute de acestea;
27. alte atributii acordate prin dispozitii legale speciale.
(2) ANRC poate încheia contracte cu persoane juridice de drept public sau de drept privat, având ca obiect efectuarea unor activitati specifice, necesare îndeplinirii atributiilor prevazute la alin. (1).

Art. 47. – (1) Furnizorii de retele si de servicii de comunicatii electronice autorizati în conditiile prezentei ordonante de urgenta datoreaza ANRC un tarif de monitorizare anual, calculat ca un procent din cifra de afaceri a fiecarui furnizor.
(2) Procentul prevazut la alin. (1) este egal pentru toti furnizorii de retele si de servicii de comunicatii electronice si se determina anual, fara a depasi 0,5%, ca raport între:
a) cheltuielile estimate pe anul în curs, prevazute în bugetul aprobat potrivit art. 42, din care se scad veniturile estimate a se realiza din alte surse, prevazute în bugetul aprobat; si 
b) cifra de afaceri cumulata, corespunzatoare anului anterior, a tuturor furnizorilor de retele si de servicii de comunicatii electronice autorizati în conditiile art. 4.
(3) Tariful de monitorizare datorat de fiecare furnizor de retele sau de servicii de comunicatii electronice se stabileste prin decizie a presedintelui ANRC, ca produs între:
a) procentul determinat potrivit prevederilor alin. (2); si
b) cifra de afaceri a furnizorului respectiv, corespunzatoare anului anterior.
(4) Decizia prin care se stabileste tariful de monitorizare datorat pentru un an se comunica în scris fiecarui furnizor, pâna la data de 15 mai a anului respectiv, prin serviciul de trimitere recomandata cu confirmare de primire.
(5) Tariful de monitorizare datorat trebuie achitat în doua transe egale, prima în cel mult 45 de zile de la data comunicarii deciziei prevazute la alin. (4), iar cea de-a doua pâna la data de 31 decembrie a anului respectiv.
(6) În scopul aplicarii prevederilor prezentului capitol cifra de afaceri este suma veniturilor realizate din vânzarile de produse sau din prestarile de servicii efectuate de agentul economic în cursul unui exercitiu financiar.
(7) În vederea determinarii cifrei de afaceri furnizorii de retele si de servicii de comunicatii electronice au obligatia de a transmite ANRC un exemplar al situatiilor financiare anuale, o data cu depunerea acestora la directia generala a finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, în termenul prevazut de lege.
(8) Sunt exceptate de la plata tarifului de monitorizare anual persoanele autorizate în conditiile art. 4, care furnizeaza exclusiv pentru nevoi proprii retele si servicii de comunicatii electronice ce utilizeaza frecvente radioelectrice.

Art. 48. – (1) La încetarea activitatii în domeniul comunicatiilor electronice, indiferent de forma acestei încetari, orice furnizor de retele sau de servicii de comunicatii electronice autorizat potrivit art. 4, cu exceptia celor prevazuti la art. 47 alin. (8), are obligatia de a achita un tarif de monitorizare corespunzator, stabilit astfel:
a) în cazul în care încetarea activitatii se produce înainte de stabilirea tarifului de monitorizare anual, în conditiile art. 47, furnizorul datoreaza un tarif de monitorizare ce reprezinta produsul dintre procentul stabilit de ANRC în conditiile art. 47 alin. (2) pentru anul anterior si cifra de afaceri cumulata a anului anterior si a anului în curs a furnizorului respectiv;
b) în cazul în care încetarea activitatii se produce dupa stabilirea tarifului de monitorizare anual, în conditiile art. 47, pe lânga acest tarif furnizorul datoreaza si un tarif suplimentar, calculat ca produs între procentul stabilit de ANRC în conditiile art. 47 alin. (2) pentru anul în curs si cifra de afaceri a furnizorului pe anul în curs.
(2) Tariful de monitorizare prevazut la alin. (1) trebuie achitat la data determinarii, în conditiile legii, a cifrei de afaceri.

CAPITOLUL IX
Consultare, transparenta si informare

Art. 49. – (1) ANRC are obligatia de a crea, de a mentine, de a dezvolta si de a actualiza permanent o pagina de Internet proprie, prin intermediul careia sa se asigure informarea publicului cu privire la:
a) organizarea, functionarea, obiectivele si atributiile ANRC, precum si atributiile fiecarei structuri interne a ANRC;
b) datele necesare pentru a asigura comunicarea eficienta cu structurile interne ale ANRC;
c) legislatia nationala si internationala aplicabila în domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale; 
d) deciziile emise de presedintele ANRC care privesc furnizorii de retele si de servicii de comunicatii electronice, precum si furnizorii de servicii postale;
e) caile legale de atac împotriva deciziilor presedintelui ANRC;
f) documentele a caror publicare este obligatorie în cadrul consultarilor lansate în conditiile art. 50;
g) bugetul de venituri si cheltuieli al ANRC; 
h) autoritatile cu atributii similare din alte state; 
i) orice alte informatii utile informarii publicului, care au legatura cu activitatea ANRC.
(2) ANRC va depune toate diligentele necesare pentru a asigura ca informatiile publicate pe pagina de Internet proprie sunt disponibile si în cel putin o limba de circulatie internationala.

Art. 50. – (1) ANRC are obligatia de a respecta procedura de consultare stabilita prin prezentul articol ori de câte ori intentioneaza sa adopte masuri de natura sa produca un impact semnificativ pe piata relevanta, în aplicarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta ori a legislatiei speciale în domeniul comunicatiilor electronice sau al serviciilor postale.
] (2) ANRC are obligatia de a publica textul supus consultarii pe pagina de Internet proprie, precizând totodata si: data publicarii documentului, data la care expira termenul de depunere a observatiilor si data estimativa la care intentioneaza sa adopte masura care face obiectul consultarii. Toate persoanele interesate care au solicitat înscrierea adresei lor de posta electronica pe lista de corespondenta special constituita a ANRC vor fi informate cu privire la lansarea consultarii cel mai târziu la data publicarii documentului.
(3) Din momentul în care textul supus consultarii este publicat pe pagina de Internet, ANRC va acorda un termen de cel putin 30 de zile pentru depunerea de observatii, în scris, de catre orice persoana interesata. În situatiile în care masurile trebuie adoptate în regim de urgenta, acest termen poate fi mai scurt de 30 de zile, însa nu mai scurt de 10 zile.
(4) Masura supusa consultarii nu poate fi adoptata înainte de expirarea unui termen de 10 zile de la data expirarii termenului de depunere a observatiilor. Cel mai târziu la data publicarii pe pagina de Internet a deciziei prin care se adopta masura ANRC are obligatia de a publica si un material de sinteza a observatiilor primite, care va preciza si pozitia sa fata de aceste observatii.

CAPITOLUL X
Supraveghere si control

Art. 51. – (1) ANRC sau IGCTI, dupa caz, are dreptul sa solicite, motivat, oricarui furnizor de servicii sau de retele de comunicatii electronice ori de servicii postale toate informatiile necesare pentru verificarea respectarii obligatiilor prevazute în autorizatiile generale, în celelalte decizii ale presedintelui ANRC, în licente sau în legislatia speciala în domeniul comunicatiilor electronice sau al serviciilor postale.
(2) Cantitatea si natura informatiilor trebuie sa fie proportionale cu scopul pentru care au fost solicitate.
(3) Furnizorul are obligatia de a pune la dispozitie informatiile în termenul si în conditiile indicate de autoritatile prevazute la alin. (1).

Art. 52. – ANRC coopereaza cu autoritati de reglementare în domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale din strainatate, inclusiv pe baza unor acorduri de colaborare si schimb de informatii, în vederea îndeplinirii atributiilor care îi revin în temeiul prezentei ordonante de urgenta si al legislatiei speciale în domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale, precum si pentru a facilita exercitarea de catre aceste autoritati a atributiilor ce le revin în temeiul legislatiei nationale aplicabile.

Art. 53. – (1) Controlul respectarii prevederilor prezentei ordonante de urgenta si ale legislatiei speciale în domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale, precum si al respectarii obligatiilor impuse prin autorizatia generala si prin licente, cu exceptia controlului îndeplinirii obligatiilor privind utilizarea frecventelor radioelectrice, revine ANRC, care actioneaza prin personalul de control de specialitate împuternicit în acest scop.
(2) Controlul îndeplinirii obligatiilor privind utilizarea frecventelor radioelectrice revine IGCTI, care actioneaza prin personalul de control de specialitate împuternicit în acest scop si potrivit procedurii stabilite prin prevederile legale care reglementeaza activitatea acestei institutii, acolo unde prezenta ordonanta de urgenta nu prevede altfel.

Art. 54. – (1) În exercitarea atributiilor de control personalul împuternicit în acest scop al ANRC si al IGCTI are dreptul sa solicite furnizorilor de retele sau de servicii de comunicatii electronice, precum si furnizorilor de servicii postale orice informatii care îi sunt necesare, mentionând temeiul legal si scopul solicitarii, si poate stabili termene pâna la care aceste informatii sa îi fie furnizate, sub sanctiunea prevazuta la art. 56 alin. (1) lit. a) din prezenta ordonanta de urgenta sau la art. 60 alin. (1) lit. a) din Ordonanta privind serviciile postale.
(2) Personalul de control împuternicit în acest scop al ANRC si al IGCTI are dreptul sa solicite declaratii sau orice documente necesare pentru efectuarea controlului, sa ridice copii de pe orice registre, acte financiar-contabile si comerciale ori alte acte; de asemenea, poate sa faca inspectii, inclusiv inopinate, la orice instalatii, incinte, terenuri sau infrastructuri utilizate de furnizor în activitatea sa, al caror rezultat va fi consemnat într-un proces-verbal de constatare, si sa primeasca, la convocare sau la fata locului, informatii si justificari.
(3) De asemenea, personalul de control împuternicit în acest scop al ANRC si al IGCTI are dreptul sa efectueze perchezitii, pe baza autorizarii judiciare acordate prin ordonanta presedintiala de catre presedintele tribunalului judetean sau, dupa caz, al municipiului Bucuresti, în a carui circumscriptie sunt situate locurile de controlat, ori de catre un judecator delegat de acesta. Cererea de ordonanta presedintiala trebuie sa cuprinda toate informatiile de natura sa justifice perchezitia si se judeca fara citarea partilor, în termen de cel mult 3 zile.
(4) Perchezitia si actele pe care le cuprinde se efectueaza sub autoritatea si sub controlul judecatorului care le-a autorizat, el desemnând unul sau mai multi ofiteri de politie judiciara însarcinati sa asiste la aceste operatiuni si sa îl informeze asupra derularii lor. Daca unele acte trebuie efectuate în afara circumscriptiei tribunalului, presedintele emitent al ordonantei dispune comisie rogatorie pentru exercitarea controlului de catre presedintele tribunalului în a carui circumscriptie trebuie efectuate respectivele acte. Judecatorul poate inspecta locurile supuse interventiei, putând decide în orice moment suspendarea sau încetarea perchezitiei.
(5) Oricare ar fi împrejurarile, perchezitia nu poate începe înainte de ora 6,00 sau dupa ora 20,00 si trebuie efectuata în prezenta ocupantului locului, iar în lipsa acestuia, în prezenta unui reprezentant, a unui membru al familiei sau a unui vecin, având capacitate deplina de exercitiu; numai personalul de control împuternicit în acest scop al ANRC si al IGCTI, ocupantul locului sau reprezentantul sau si ofiterii de politie judiciara pot lua cunostinta de piese si documente înaintea ridicarii acestora.
(6) Inventarele si aplicarea sigiliilor se fac conform dispozitiilor Codului de procedura penala; originalele procesului-verbal si ale inventarului sunt transmise judecatorului care a ordonat perchezitia, iar piesele si documentele care nu mai sunt utile stabilirii adevarului vor fi restituite ocupantului locului.
(7) Ordonanta poate fi atacata cu recurs la Curtea de Apel Bucuresti. Recursul nu este suspensiv de executare.
(8) Presedintele ANRC sau, dupa caz, directorul general al IGCTI este informat fara întârziere despre începerea perchezitiei si despre operatiunile efectuate.

CAPITOLUL XI
Regim sanctionator

Art. 55. – (1) Urmatoarele fapte constituie contraventii:
a) furnizarea retelelor sau a serviciilor de comunicatii electronice de catre o persoana care nu este autorizata în conditiile art. 4 pentru acel tip de activitate ori pe perioada în care dreptul de furnizare a retelelor sau a serviciilor de comunicatii electronice a fost suspendat sau retras;
b) nerespectarea conditiilor prevazute în autorizatia generala, în conditiile art. 5;
c) utilizarea frecventelor radioelectrice fara obtinerea licentei de utilizare necesare, potrivit prevederilor cap. III; 
d) utilizarea resurselor de numerotatie fara obtinerea licentei de utilizare necesare, potrivit prevederilor cap. III; 
e) nerespectarea conditiilor prevazute în licentele de utilizare a frecventelor radioelectrice, acordate în conditiile cap. III;
f) nerespectarea conditiilor prevazute în licentele de utilizare a resurselor de numerotatie, acordate în conditiile cap. III;
g) nerespectarea obligatiei impuse de ANRC în temeiul art. 25 alin. (1) sau a conditiilor stabilite de aceasta în temeiul art. 25 alin. (2);
h) nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 35; 
i) nerespectarea reglementarilor sau a normelor tehnice adoptate pe baza prezentei ordonante de urgenta.
"(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda de la 50.000.000 lei la 1.000.000.000 lei, iar pentru societatile comerciale cu o cifra de afaceri de peste 50.000.000.000 lei, prin derogare de la dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu amenda în cuantum de pâna la 2% din cifra de afaceri."
(3) Cuantumul amenzilor prevazute la alin. (2) poate fi actualizat prin hotarâre a Guvernului, în functie de evolutia indicelui inflatiei.

Art. 56. – (1) ANRC sau IGCTI, dupa caz, poate obliga furnizorii de retele sau de servicii de comunicatii electronice la plata unor amenzi administrative în cuantum de pâna la 300.000.000 lei pentru fiecare zi de întârziere, stabilind totodata si data de la care acestea se calculeaza, pentru a-i determina:
a) sa furnizeze în mod complet si corect informatiile care le-au fost cerute conform prevederilor art. 51 ori ale art. 54 alin. (1) sau orice alte informatii cerute de ANRC ori de IGCTI în aplicarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta;
b) sa se supuna controlului prevazut la art. 53 si 54; 
c) sa se conformeze masurilor dispuse de ANRC în aplicarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
(2) Valoarea maxima a amenzii administrative prevazute la alin. (1) poate fi actualizata prin hotarâre a Guvernului, în functie de evolutia indicelui inflatiei.
(3) Prin derogare de la prevederile art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2002 pentru modificarea unor anexe la Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, precum si ale unor alte acte normative, sumele rezultate din încasarea amenzilor prevazute la alin. (1) se retin integral ca venituri proprii extrabugetare, cu titlu permanent, la dispozitia ANRC sau a IGCTI, dupa caz, si vor fi folosite în conformitate cu prevederile bugetului de venituri si cheltuieli, aprobat potrivit legii.

Art. 57. – (1) Pentru neplata la termen a tarifului de monitorizare stabilit de ANRC potrivit art. 47 si 48 sau a tarifului de utilizare a spectrului ori a tarifului de utilizare a resurselor de numerotatie, stabilite potrivit art. 19, se aplica penalitati pentru fiecare zi de întârziere, calculate în conformitate cu dispozitiile legale aplicabile majorarilor de întârziere pentru creantele bugetare.
(2) Daca în termen de 90 de zile de la data scadentei furnizorul nu achita tariful si penalitatile datorate, ANRC sau ministerul de specialitate, dupa caz, îi poate suspenda sau retrage dreptul de a mai furniza retele ori servicii de comunicatii electronice pe baza autorizatiei generale sau licenta de utilizare a frecventelor radioelectrice ori a resurselor de numerotatie.

Art. 58. – (1) Constatarea contraventiilor prevazute la art. 55 alin. (1) lit. a), b), d), f), g) si h) se face de catre personalul de control prevazut la art. 53 alin. (1).
(2) Constatarea contraventiilor prevazute la art. 55 alin. (1) lit. c) si e) se face de catre personalul de control prevazut la art. 53 alin. (2).
(3) Constatarea contraventiei prevazute la art. 55 alin. (1) lit. i) se face de catre personalul de control prevazut la art. 53 alin. (1) sau (2), dupa caz.
(4) Sanctiunile pentru faptele prevazute la art. 55 alin. (1) lit. a), b), d), f), g) si h) se aplica, prin rezolutie scrisa, de catre presedintele ANRC.
(5) Sanctiunile pentru faptele prevazute la art. 55 alin. (1) lit. c) si e) se aplica, prin rezolutie scrisa, de catre directorul general al IGCTI.
(6) Sanctiunea pentru fapta prevazuta la art. 55 alin. (1) lit. i) se aplica, prin rezolutie scrisa, de catre presedintele ANRC sau de catre directorul general al IGCTI, dupa caz.
(7) Amenzile administrative prevazute la art. 56 se aplica de catre presedintele ANRC sau de catre directorul general al IGCTI, dupa caz.
(8) Sanctiunile prevazute la art. 57 se aplica de catre presedintele ANRC sau de catre conducatorul ministerului de specialitate.
(9) Actul prin care se aplica sanctiunile prevazute la art. 56 si 57 constituie titlu executoriu, fara vreo alta formalitate.
(10) În masura în care prin prezenta ordonanta de urgenta nu se prevede altfel, contraventiilor prevazute la art. 55 li se aplica prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu exceptia prevederilor art. 28.

Art. 59. – (1) În cazul descoperirii nerespectarii de catre un furnizor de retele sau de servicii de comunicatii electronice a unei obligatii prevazute în autorizatii sau în licente, în prezenta ordonanta de urgenta sau în legislatia speciala în domeniul comunicatiilor electronice, ANRC sau IGCTI, dupa caz, va transmite furnizorului în cauza o notificare prin care îi va aduce la cunostinta intentia aplicarii sanctiunii prevazute de lege si îi va acorda un termen de cel putin 30 de zile pentru a justifica sau pentru a remedia încalcarea savârsita.
(2) Termenul de 30 de zile poate fi redus în urmatoarele cazuri:
a) cu acordul furnizorului;
b) în cazul în care furnizorul a mai încalcat una sau mai multe dintre obligatiile prevazute la alin. (1);
c) în cazul în care nerespectarea obligatiilor prevazute la alin. (1) aduce grave prejudicii interesului public.
(3) În cazul în care furnizorul nu remediaza încalcarea în termenul prevazut la alin. (1) sau (2), iar justificarea prezentata nu este satisfacatoare, ANRC sau IGCTI, dupa caz, va aplica sanctiunea corespunzatoare si va dispune toate masurile necesare în vederea asigurarii respectarii obligatiei încalcate. Masurile trebuie sa fie proportionale cu scopul urmarit si vor prevedea o perioada rezonabila în care furnizorul trebuie sa se conformeze acestora.
(4) În cazul unor încalcari grave si repetate, daca furnizorul în cauza nu s-a conformat masurilor dispuse în conformitate cu prevederile alin. (3):
a) ANRC poate suspenda sau retrage furnizorului în cauza dreptul de a mai furniza retele sau servicii de comunicatii electronice pe baza autorizatiei generale sau licenta de utilizare a resurselor de numerotatie, dupa caz;
b) ministerul de specialitate poate suspenda ori retrage furnizorului în cauza licenta de utilizare a frecventelor radioelectrice.
(5) La propunerea motivata a autoritatilor competente, prin care se arata ca încalcarea obligatiilor prevazute la alin. (1) de catre un furnizor prezinta un pericol grav si iminent pentru siguranta nationala, ordinea publica, sanatatea publica sau pentru drepturile si libertatile cetatenilor ori ameninta sa creeze probleme grave de natura economica sau operationala altor furnizori de retele sau de servicii de comunicatii electronice ori utilizatorilor, ANRC sau IGCTI, dupa caz, poate lua masuri urgente cu caracter provizoriu de înlaturare a pericolului, care pot fi ulterior confirmate. Furnizorului în cauza trebuie sa i se acorde posibilitatea de a-si prezenta punctul de vedere, în conditii rezonabile, si de a propune solutii pentru remedierea situatiei create.

Art. 60. – Orice persoana care utilizeaza sau divulga, în alte scopuri decât cele prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, documente sau informatii cu caracter de secret profesional, primite ori de care a luat cunostinta în îndeplinirea atributiilor de serviciu sau în legatura cu serviciul, raspunde potrivit legii penale, putând fi obligata si la repararea prejudiciului cauzat.

CAPITOLUL XII
Dispozitii tranzitorii si finale

Art. 61. – (1) Pâna la data de 31 decembrie 2002 Societatea Nationala de Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A. beneficiaza de:
a) dreptul exclusiv de a furniza, contra cost, servicii de telefonie vocala fixa destinate publicului, servicii de telegrafie si telex, locale, interurbane si internationale;
b) dreptul exclusiv de a furniza linii de cablu închiriate, în vederea asigurarii capacitatii de transmisie între punctele terminale ale retelei fixe operate de Societatea Nationala de Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A. pe baza licentei acordate în temeiul prevederilor Legii telecomunicatiilor nr. 74/1996, cu modificarile ulterioare.
(2) Pâna la aceeasi data Societatea Nationala de Radiocomunicatii - S.A. beneficiaza de dreptul exclusiv de a furniza linii de radio închiriate cu capacitate mai mare de 2 MBits/s.

Art. 62. – (1) Licentele si autorizatiile eliberate în temeiul prevederilor Legii telecomunicatiilor nr. 74/1996, cu modificarile ulterioare, îsi pastreaza valabilitatea pâna la data de 31 decembrie 2002, cu exceptia cazurilor în care actele respective prevad un termen mai scurt.
(2) Pâna la expirarea duratei de valabilitate, stabilita conform prevederilor alin. (1), titularii de licente si de auto-rizatii sunt obligati sa transmita ANRC notificarea prevazuta la art. 4, în vederea continuarii activitatii pe baza autorizatiei generale. La data efectuarii notificarii licenta sau autorizatia îsi înceteaza valabilitatea, cu exceptia prevederilor referitoare la drepturile de utilizare a frecventelor radio-electrice si a resurselor de numerotatie.
(3) Pâna la expirarea duratei de valabilitate, stabilita conform prevederilor alin. (1), ministerul de specialitate va revizui toate licentele prin care s-au acordat drepturi de utilizare a frecventelor radioelectrice, pentru a asigura respectarea prevederilor cap. III.
(4) Pâna la expirarea duratei de valabilitate, stabilita conform prevederilor alin. (1), ANRC va emite licentele de utilizare a resurselor de numerotatie, în conditiile cap. III, furnizorilor de retele si de servicii care au beneficiat de drepturi de utilizare a acestor resurse în temeiul prevederilor Legii telecomunicatiilor nr. 74/1996, cu modificarile ulterioare.

Art. 63. – În scopul finantarii activitatii pe primele 12 luni de functionare, ANRC va beneficia de un credit din partea IGCTI, în valoare de 4.000.000 euro, pe termen de 5 ani, cu perioada de gratie de 1 an de la data încheierii contractului, fara dobânda, platibil în lei la cursul Bancii Nationale a României din ziua platii. Celelalte conditii se vor stabili prin contract, care se va încheia în termen de 15 zile de la data publicarii prezentei ordonante de urgenta în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Art. 64. – Consiliile judetene si consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti pot asigura, contra cost, spatiile necesare pentru desfasurarea activitatii oficiilor teritoriale ale ANRC.

Art. 65. – Pe data intrarii în vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga Legea telecomunicatiilor nr. 74/1996, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 156 din 22 iulie 1996, cu modificarile ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare.

Art. 66. – Pe data intrarii în vigoare a prezentei ordonante de urgenta:
a) articolul 22 din Ordonanta Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la retelele de comunicatii electronice si la infrastructura asociata, precum si interconectarea acestora, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 2 februarie 2002, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22. - Autoritatea de reglementare în sensul prezentei ordonante este Autoritatea Nationala de Reglementare în Comunicatii.";
b) punctul 10 al articolului 2 din Legea nr. 676/2001 privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private în sectorul telecomunicatiilor, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 800 din 14 decembrie 2001, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"10. autoritatea de reglementare - Autoritatea Nationala de Reglementare în Comunicatii";
"c) alineatul (2) al articolului 49 din Ordonanta Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile postale, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 87 din 1 februarie 2002, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
«(2) Pentru scopurile aplicarii prezentei ordonante atributiile autoritatii de reglementare sunt îndeplinite de Autoritatea Nationala de Reglementare în Comunicatii.»"
d) Hotarârea Guvernului nr. 20/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 16 din 10 ianuarie 2001, cu modificarile ulterioare, se modifica în mod corespunzator.
"e) În tot cuprinsul Legii audiovizualului nr. 504/2002 denumirea «Autoritatea Nationala de Reglementare în Comunicatii» se înlocuieste cu denumirea «Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei.»"

Art. 67. – (1) Prezenta ordonanta de urgenta intra în vigoare la 90 de zile de la data publicarii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu exceptia prevederilor art. 37-40, art. 42, 43, 63 si 64, care intra în vigoare la data publicarii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) În termenul prevazut la alin. (1) Guvernul va adopta o hotarâre privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a ANRC.
(3) Pâna la expirarea termenului prevazut la alin. (1) ANRC va angaja personalul necesar în scopul exercitarii efective si depline a atributiilor prevazute în prezenta ordonanta de urgenta.
(4) Pâna la expirarea termenului prevazut la alin. (1) atributiile prevazute în sarcina ANRC prin prezenta ordonanta de urgenta vor fi îndeplinite în continuare de autoritatile competente, potrivit reglementarilor în vigoare.

Buy documents online Aici, Comandă cereri si actiuni in justitie, contracte
Your basket Coşul de cumpărături
Curs valutar
Google
Pagina juristnet.ro
Parteneri
Scripturi

Acasă | Despre proiect | Legis - Constituţia | Legis - Conceptul de lege | Legis - Hotărârea | Legis - Ordonanţa | Eurolegis - Acquisul comunitar | Eurolegis - Integrare | Eurolegis - Uniunea Europeană | Eurolegis - Instituţii | Eurolegis - Bugetul Uniunii Europene | Dr civil - Acte civile | Dr civil - Uzufruct viager | Dr civil - Succesiuni | Dr civil - Corpul uman | Dr civil - Abuzul de drept | Dr familiei - Despre familie | Dr familiei - Tutela | Dr familiei - Căsătoria | Dr familiei - Încetarea căsătoriei | Dr familiei - Patrimoniu | Dr comercial - Oferta de servicii | Dr comercial - Autorizare AF şi PF | Dr comercial - Disciplina contractuală | Dr comercial - Societatea comercială | Dr comercial - Legea Concurenţei | Dr comercial - Concurenţa neloială | Dr comercial - Insolvenţa | Dr comercial - Răspunderea transportatorului de mărfuri rutiere | Dr afacerilor - Oferta de servicii | Dr afacerilor - Impozitele | Dr afacerilor - Evaziunea fiscală | Dr afacerilor - Contestaţia la executare silită în materie fiscală | Dr afacerilor - Leasing | Dr afacerilor - Legea privind capitalul | Dr muncii - Contractul individual de muncă | Dr muncii - Reţinerea salariului | Dr muncii - Concedierea colectivă | Dr muncii - Asigurările sociale | Dr muncii - Pensiile | Dr muncii - Registrul electronic de evidenta a salariatilor | Dr muncii - Indemnizaţia pentru creşterea copilului | Dr penal - Contravenţii | Dr penal - Codul de procedură penală | Dr penal - Procedura în instanţă | Dr penal - Aspectele privind crimele şi delictele de corupţie | Legislaţie turism - Licenţa de turism | Legislaţie turism - Brevetul de turism | Legislaţie turism - Clasificarea în turism | Legislaţie turism - Legislaţie ghizi | Legislaţie turism - Legea muntelui | Legislaţie turism - Mediu | Proprietate intelectuală | Invenţii şi mărci | ORDA | Legisnet | Imobiliar - Venitul din transfer | Imobiliar - Asociaţia de proprietari | Imobiliar | Publicitatea - Oferta de servicii | Publicitatea | Publicitatea şi sponsorizarea pentru produsele din tutun | Contact

© 2016 S.C. MASTER BUSINESS S.R.L. Braşov. Pentru mai multe informaţii: contact@juristnet.ro
WebDesign: HASCU™